Mi i požari: Do kada ćemo glumiti fukaru!?
Već danima hrabri stanovnici Konjica i Prozora bore se sa vatrenom stihijom koja je ugrozila kuće. Požari bjesne na Rujištu... Štete su pričinjene na području Zenice i Kaknja.
Piše: Faruk Vele
Od svega što će biti zabilježeno jeste da je na inicijativu Ministarstva sigurnosti Vijeće ministara Bosne i Hercegovine zatražilo međunarodnu pomoć za zaštitu i spašavanje u gašenje požara. Komšije iz susjedne Crne Gore nesebično su poslali tri air traktora koja su učestvovala u gašenjima požara kod Konjica i Prozora.
Naši kapaciteti
Dva kanadera iz Hrvatske, nažalost, nisu mogli intervenirati u BiH, jer su u međuvremenu i tamo buknuli veliki požari.
Pohvalna je inicijativa Ministarstva sigurnosti BiH da se, za razliku od ranijih godina, brzo intervenira i pomogne Hercegovini. Jer su ljudi i njihova imovina, kao i bogatstvo bh. šuma, u ovom trenutku najvažniji, ali pravo pitanje jeste do kada ćemo glumiti fukaru i tražiti sadaku po svijetu, umjesto da maksimalno u pogon stavimo kapacitete unutar naše države.
Kako imati obraza, pa tražiti pomoć iz susjedstva kada su Službe za zajedničke poslove vlasti i tijela FBiH samo u 2018. godine za potrebe federalnih institucija kupile čak 22 nova službena automobila, koja su plaćena 1.059.696 maraka!
Vozni park Vlade FBiH, prema podacima koje su bh. mediji prenijeli prošle godine, broji više od 800 vozila ukupne vrijednosti od oko 36 miliona KM!
Prosječna cijena jednog air traktora, kakve nam je ove sedmice slala prijateljska Crna Gora, je oko 6,5 miliona maraka, što znači da bi samo za cijenu voznog parka Federalne vlade moglo biti kupljeno skoro šest takvih letjelica!
A, šta je tek s ostalim razinama vlasti, državnim ministarstvima, parlamentima, kantonalnim begovima i općinskim maharadžama?!
Kolegica Anita Zovko s Federalne televizije dobro je ovih dana primijetila da je u 2017. godini u Hercegovačko-neretvanskom kantnu registrirano 2.800 požara.
"Namjanje toliko puta sam čula da će BiH nabaviti letjelicu, air traktor. Ugasi se požar nadljudskim naporima vatrogasaca, volontera, mještana, ugasi se i obećanje. I tako svake godine. Pa, ljudi moji ima li itko u ovoj državi minimum pameti", napisala je Zovko koja, zajedno s ostalim novinarima, već skoro 20-tak godina obilazi požarišta diljem Hercegovine i bilježi muku stanovnika tog dijela naše zemlje koji iz godine u godinu strahuju za živote svojih najmilijih i trpe ogromnu štetu.
Hitno pronaći novac
Već godinama se govori o nabavci famoznih air traktora i kanadera, pišu se elaborati, zasjedaju komisije, ali sve ostane u pokušaju. Zapravo, dok Milostivi ne spusti kišu i zaključi sve sjednice.
Ovaj put bi, izgleda, moglo biti ozbiljnije.
"Ova iskustva s požarima su zadnja upozorenja da se hitno nađe novac za sljedeću sezonu, kako bismo imali makar air tractore koji zaista rade sjajno svoj posao", kaže ministar sigurnosti BiH Fahrudin Radončić.
Podržava ga i lider SDA, vodeće bošnjačke stranke, Bakir Izetbegović.
"To nisu prevelike investicije. Treba potrošiti za tu svrhu par miliona u 2021. godini. Bolje investirati par miliona u te helikoptere koji mogu nositi vodu, nego izgubiti stotine miliona vrijednu šumu", zaključuje Izetbegovi.
Direktor Federalne uprave civilne zaštite Fahrudin Solak veli da je suluda ideja tražiti međunarodnu pomoć, a imate 10-tak letjelica koje su prizemljene!?
"Puno je laške predstaviti se da nemaš pa da ti neko drugi gasi požar... Hajmo mi zvati međunarodnu pomoć, to je najlakše. A imamo šest MI-8 letjelica, imamo četiri ili šest UH-1H. Naručena su četiri helikoptera Huey II (Hjui dva), američkog proizvođača Bell, za potrebe Oružanih snaga Bosne i Hercegovine. Ti helikopteri mogu nositi teret... Dakle, Ministarstvo odbrane je vlasnik desetine letjelica koje su prizemljene zbog servisa! To je isto kad bi imali najbolje auto koje ste platili, a onda ga parkirate jer nemate para da mu promijenite lamelu!? To su nevjerovatne stvari", upozorava Solak u razgovoru za Radiosarajevo.ba.
Zbog toga ne podržava ideju kupovine novih letjelica, uključujući i air traktore i kanadere o kojima su govorili Radončić i Izetbegović i ostali.
"Već imamo platformu u OSBiH. Dakle, helikoptere, pilote imamo servisere, inspektore... Imate svu potrebnu logistiku za održavanje takvih helikoptera. Prije svega imate posadu. Za air traktore nemamo ništa! Nemate ni vodene površine da ih punite! Nemamo mi Ohridsko jezero kao Makedonci. Govori se o Jablaničkom jezeru. Pa, kada ste ga zadnji put vidjeli punog!? Dakle, pokazalo se da su helikopteri kod nas mnogo učinkovitiji, a mogu da ponesu istu količinu vode kao i navedeni avioni. Također, mogu bit korišteni tokom cijele godine. Helikopteri su podesniji i zbog našeg reljefa. Bespotrebno je govoriti o air traktori ili kanaderima", ističe Solak.
S druge strane, prema njegovim riječima, vrše se pritisci raznih lobija da se kupe letjelice poput air traktora, te da će mnogi podržati takvu ideju ako im proizvođači plate za to.
Međutim, nije kazao na koga konkretno misli.
Ko je kriv?
Svake godine se, očito, vraćamo na istu priču.
Na našu konstataciju da građanima nije bitno na koji način će požari biti ugašeni, već da žele da budu zaštićeni, kako oni tako i njihova imovina, te i pitanje ko je odgovoran, Solak kaže:
"Servisiranje letjelica koje već imamo košta oko 10-20 miliona godišnje. Ako neko uporno ne želi da servisira te letjelice, kakve koristi nama da kupimo 20 letjelica?! Ako za godinu opet nećemo imati pare da ih servisiramo! Osim toga, gašenje požara ili spasilačke misije, to ne rade početnici u avijaciji. To samo iskusni piloti mogu raditi, oni koji imaju sate i sate misija. Mi za avione nemamo apsolutno ništa, počevši od pilota, magacina, servisera, inspektora, hangara, pista, nemamo ništa. I čuli mi da se avioni koriste, pa hajmo tako... Mi nemamo ni vode površine", smatra on.
Pravi Bosanci: Susjedi muslimani gase požar da bi katolici mogli proslaviti Uskrs
Pojašnjava da je najveći do požara u Dalmaciji, koja je na moru, kao što je slučaj i sa Crnom Gorom, tako da njima voda nije problem. Kao da je Solak zaboravio na naš neum Neum.
"Sve su to letjelice za pomorske zemlje, gdje mogu brzo uzeti vodu i prosuti je. Mi kada imao situaciju da gasimo požar na planini koja je sva u stijenama, nema šanse da može naići avion da baci vodu gdje treba. A iate helikoptere koji to fenomenalno mogu da rade, da nose tri tone vode, i više od air traktora", veli Solak.
Solak se zalaže za jačanje vatrogasnih službi na nivou BiH.
"Nema tog požara koji će se ugasiti samo iz zraka. Nema te bitke koja će se dobiti samo iz zraka. Moraš doći sa vatrogasnom čizmom i požarište i ugasiti ga. Druge mogućnosti nema. Moramo imati veći broj vatrogasci. Zadnjih godina svjedoci smo strašnih promjena u prirodi. Nesreće su sve brojnije. Ne ide se ka manjem, već ide ka gorem", zaključuje Solak.
Ipak, upros svemu kazanom, ostaje činjenica da nam je, na kraju, bila potrebna pomoć susjeda i da su air traktori iz Crne Gore pomogli gašenju požara u Hercegovini.
Portal Radiosarajvo.ba uputio je upit i Ministarstvu odbrane BiH, s molbom da odgovore na navode Fahrudina Solaka, ali oni do zaključenja ovog teksta navedeni odgovor nisu dostavili.
Policija mora hapsiti
Solak smatra da bi i policija morala adekvatnije reagirati te otkrivati i hapsiti odgovorne za podmetanje požara. Ukazuje na primjer Zeničko-dobojskog kantona.
"U ZDK, od Visokog do Vranduka, bilo je 15 požara. Prošle sedmice pohapšeno je 15 ljudi. Imate li više ijedan požar? Nema! Postaje metode, ali treba raditi. Najlakše je govoriti da nam niko ne pomaže. Kako su kolege proveli istragu i pohapsili 15 ljudi koji su palili, mogu i svi drugi, ali mora se raditi. Neće niko reći da je sam zapalio, morate provesti istragu", rekao je Solak.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.