Objavljen kompletan govor Fadila Novalića pred Sudom BiH: "Projekat koji je imao političke ciljeve"

8
Radiosarajevo.ba
Objavljen kompletan govor Fadila Novalića pred Sudom BiH: "Projekat koji je imao političke ciljeve"
Foto: Dž.K./Radiosarajevo / Fadil Novalić

Federalni premijer Fadil Novalić je danas, 8. marta, pred Sudom Bosne i Hercegovine iznio završne riječi u predmetu 'Respiratori'.

Novalić se tereti za zloupotrebe prilikom nabavke respiratora u vrijeme pandemije koronavirusa. S Novalićem su za zloupotrebe optuženi i suspendovani direktor Federalne uprave civilne zaštite Fahrudin Solak, vlasnik "Srebrene maline" Fikret Hodžić, kao i sama firma, te federalna ministrica finansija Jelka Miličević.

Pročitajte završne riječi Fadila Novalića koje prenosimo bez redakcijskih intervencija

Najveći sarajevski poeta: Deset razloga zbog kojih ćemo zauvijek pamtiti Abdulaha Sidrana

Najveći sarajevski poeta: Deset razloga zbog kojih ćemo zauvijek pamtiti Abdulaha Sidrana

"Časni sude,

Jedan je veliki pisac napisao jedno djelo, koje najbolje opisuje ovo što se meni u proteklim godinama događalo, i za to dobio Nobelovu nagradu. Evo jedne od mnogobrojnih savremenih kratkih kritika tog djela. Citiram: "Postoji jedan roman u kojem se glavni akter jednog dana, bez ikakvog njemu razumljivog razloga, probudi pod optužnicom za nešto, hapsi ga se i pokušava optužiti za njegove navodne zločine. Zašto je optužen ne uspijeva ni on sam saznati do kraja romana.

Ne znaju to niti njegovi progonitelji. Niti ko ga je prokazao, niti koji su dokazi njegovog navodnog nedjela. Ali se u haotičnom i neumitnom procesu pokazuje da osumnjičenom nema spasa.
Pojedinac je nezaštićen pred pečatima, dopisima, jezikom birokratije, koja ga ponižava od samog dolaska pa preko svake radnje koju mora proći na putu do same sudnice. A na tom putu do sudnice mu je već proizvoljno presuđeno, sa čime je u skladu i mentalitet mase, spremne na linč, koja uvijek prati takve pravosudne spektakle.

Ovo može biti slika svakog čovjeka koji otkriva da je njegova sloboda značajno ograničena, pa i ukinuta od strane nevidljivih pojedinaca sistema, dok on uopće nije obraćao pozornost na ono što se događa.

Kafka nismo, kako se to voli reći, svi mi, ali zato svako od nas to može postati. Roman je, dakle, opis nevidljivih struktura totalitarizma i potvrđuje da je i nakon sto godina i u 21. stoljeću pojedinac izručen na nemilost novih struktura totalitarizma" kraj citata.

Kritičar dalje ide u pravcu da, unatoč proteku vremena od stotinu godina, postoje nove strukture totalitazirma i da su im sada na raspolaganju, osim ovakvih procesa i novi, efikasni alati za diskreditaciju pojedinca koji im se u datom trenutku nađe na putu.

Novalić iznio završne riječi i poredio se s likom iz Kafkinog romana: "Sude mi, a ne znam zbog čega"

Novalić iznio završne riječi i poredio se s likom iz Kafkinog romana: "Sude mi, a ne znam zbog čega"

Ti moderni alati, unatoč tome što predstavljaju blagodet modernog čovječanstva, su društvene mreže i plaćeni mediji. Ovo je moderna kritika romana "Proces" od Franca Kafke.

Časni sude,

Prije svega želim da kažem da osjećam veliku frustraciju zbog svega što sam proživio u protekle tri godine. Moje su braniteljice odradile vrhunski pravni posao prošli put i danas, i dale pravni odgovor na ovaj process, međutim, ja ću govoriti o drugim stvarima.

I zbog toga što ja ovaj proces vidim u sasvim drugom svjetlu, ne kao pravni proces već kao projekat koji je imao političke ciljeve. Zato ću u daljnjem izlaganju češće govoriti o projektu nego o procesu.

Projekat je znatno šire i znatno dublje postavljen nego što smo imali prilike vidjeti u sudnici a često je i daleko prevazilazio granice naše zemlje. Ali vratimo se nastanku Projekta "Respiratori".
U spisu ovog predmeta, u dokazu DT 342, našao sam papir "Interni dokument - medijska strategija za internet kampanju" koju je stranka Narod i pravda (NiP) sačinila 19. aprila 2020. godine, tj. petnaestak dana poslije zaključenog ugovora u Federalnoj upravi Civilne zaštite, koji mi je dao odgovor na mnoga pitanja za događaje koji su mi se kasnije dešavali. Prilažem na uvid "Interni dokument".

Ova "instrukcija" se nalazi u dokaznom materijalu Tužilaštva DT 342. I naravno ovo, kao i sve drugo što nam je išlo u korist, Tužilaštvo ovdje nije iznosilo. U tom dokumentu, između ostalog, piše, citiram: "Internet kampanja za sada dobro ide i pokazala se kao koristan alat u diskreditaciji političkih protivnika. Vrijeme korone izbacilo je brojne mogućnosti za potpunu diskvalifikaciju Fadila Novalića, ali i cijele Vlade FBiH i to se ne smije propuštati. Koristiti sljedeće smjernice:

- Pozvati na linč i demonstracije protiv Vlade FBiH.

- Nerelevantno o tome šta izlazi u javnosti, Fadila Novalića i ljude oko njega isključivo vezati za skandal i kriminal oko nabavke respiratora i isticati ga kao glavnog krivca i svih drugih afera vezane za nabavke robe od strane CZ FBiH.

Završne riječi odbrane na suđenju: "Fadil Novalić je činio sve da suzbije posljedice pandemije"

Završne riječi odbrane na suđenju: "Fadil Novalić je činio sve da suzbije posljedice pandemije"

- Naglašavati stalno koliko je ljudi ostalo bez posla za vrijeme korona panedmije (uvećati cifre) i isticati da je glavni krivac nerad Fadila Novalića i Vlade Federacije.

- Isticati da je glavni krivac za brojne smrtne slučajeve nefunkcionalni zdravstveni sistem kojim rukovodi Sebija Izetbegović.

- Lažnim informacijama na terenu stvarati nepovjerenje.

- Plasirati da Vlada Federacije nije dobro reagirala na koronu i da uskoro prijeti raspad cjelokupnog ekonomskog sistema.

- Isticati kao pozitivne strukture SDA koje se protive Bakiru i Sebiji Izetbegović…

Ove smjernice je potrebno spustiti internet timovima… ne slati mailom. Mirza Selimbegović", kraj citata.

Ovo je svojevrsna de facto narudžba procesa kojem prisustvujemo, jer do Instrukcije u "internom dokumentu" NiP-a, niko mene nije vezivao za nabavku respiratora. Diskreditacija nekoliko osoba
Kao što je to tačno definisano u uputstvu NiP-aa cilj projekta je, citiram: "diskreditacija političkih protivnika" i "potpuna diskvalifikacija Fadila Novalića".

U tom smislu već ranije je postavljen i kroz medije plasiran širi okvir definisan kao sveprisutna korupcija. Ta je korupcija, bez obzira što je zaista visoko prisutna u svim ex YU zemljama, za potrebe ovog šireg projekta svedena na samo jednu zamlju, tj. samo na dio te zemlje, tačnije samo na dužnosnike jedne stranke.

Tako su napravili okvir, a nakon toga su umetali slike nas koji obnašamo neke od najvažnijih funkcija u FBiH i BiH. Ostali su, kako reče šef te stranke, "genetski predodređeni" da vode državu i da se bore protiv pošasti korupcije. Takvu postavku je očigledno bilo najlakše provesti preko pravosuđa. Posebno je za to bilo pogodno Tužilaštvo i ja to danas, sa žaljenjem, govorim.
Javnost je navikla da vjeruje da su tužioci savjest društva i primjer moralnosti. Zato su u provođenju projekta, pored medija, odabrani pravosudni procesi, i to dvoje je maksimalno eksploatisano.

Tako je nastalo više pravosudnih procesa, unutar ovog projekta. Pokušalo se dokazati da članovi jedne stranke imaju krivotvorene diplome, da štimaju zapošljavanja, da štimaju izbore, da potpisuju štetne ugovore (Cikotić, Mehmedagić, Sarajlić) i samo se oni procesuiraju. Većina ovih procesa je pala, ali ne i slika koja je u javnosti stečena putem media planova, i to čini pravosuđe veoma atraktivnim za ovakve montirane procese.

Konačno, evo i ovaj proces je trebao da dokaže da premijer koji dolazi iz iste stranke, upravo u tom trenutku, kada treba da spašava građane, on ih krade. Istovremeno ovi procesi su imali za cilj stvaranja iluzije da Tužilaštvo radi "krupne stvari", kako se ne bi vidio nerad na drugim, stvarnim predmetima organiziranog kriminala.

Oba tužioca su se sve vrijeme ponašali upravo u skladu sa ovim ciljevima. Dozvolite da vam skrenem pažnju da je u ovom procesu baš kao u uputstvu NiP-a, isključivo pominjane tri osobe: Ja, Bakir i Sebija Izetbegović, iako se ovim dvjema osobama uopće ne sudi. Oba su ova tužioca u sudnici rekli da oni ovdje dokazuju visoku korupciju jedne stranke. Ta visoka podudarnost, između uputstva NiP-a i sadržaja ovog procesa provođenog od strane ovih tužilaca, je rezultat ovog projekta.

Nakon ovoga je efektivno formirana neformalna grupa koja je sastavljena i od jednog člana moje Vlade, zatim od tužilaca u kojoj je jedan "iz sjene" preuzeo liderstvo, visokopozicioni policijski službenik Agencije za istrage i zaštitu BiH, tri plaćena medija i nekoliko privrednika koji su me, zarad svoje lične koristi, željeli skloniti sa mjesta premijera Federacije BiH. Ja sam grupu za svoje potrebe nazvao "Gacko je čudo", upravo onako kako su je i oni međusobno zvali. Grupa je, naravno, napravila hodogram projekta, gdje je krajnji cilj bilo moje hapšenje i zadržavanje u pritvoru.

O postojanju projekta sam dobio dvije posredne informacije, prije samog njegovog početka. Prva je kada je visoki dužosnik iz NiP-a poslao poruku direktoru jedne TV u Bosni i Hercegovini, citiram: "kada ćemo otpočeti onaj projekat protiv premijera Novalića?" Ali poruka je došla na isto ime i prezime drugoj osobi, koja je bliska meni.

Druga, kada je jedan od mojih ministara pitao mene, imam li nekih problema sa pravosuđem, jer mu je njegov šef stranke rekao, citiram: "E, ako Novalić ovaj put preživi ovo, ima devet života." Očito je i njemu bio predočen projekat. Treći događaj je definitivno značio početak projekta. To je slučaj kada je Ganibegović, kao direktor mog Ureda, otišao na sastanak kod advokata Kolića, bez mog znanja i moje dozvole.

Mogućnost da ga pri tome slika Igor Stojanović (SDP), istaknuti član tranke koja učestvuje s druge strane i potpomaže ovaj projekat, u ovolikom gradu, tačno u to vrijeme, na tačno tom ulazu, je praktično nula. Ali dogodilo se. Izvođenje projekta ne podliježe statističkoj vjerovatnoći.
Sutradan, kada sam pozvao Ganibegovića i oštro ga ukorio zbog ovog postupka, znajući za postojanje projekta, sam mu rekao, citiram: "zašto si otišao tamo? Sada si od mene napravio vođu kriminalne skupine". Upravo je ta kvalifikacija, u istom tom obliku, od strane ovih tužilaca, unesena u optužnicu.

Isti dan, jedan od mojih ministara šalje svom bratu tužiocu broj Ganibegovića i zahtjeva da prenese Pašiću da ga "ovaj stisne". To je početak Projekta, ostalo je historija. Imali smo priliku to pratiti uživo.

Smijenjena glavna tužiteljica Gordana Tadić, preuzima predmet od Kantonalnog tužilaštva dodjeljuje ga, bez TCMS-a "pogodnim" tužiocima iz ove grupe. Podsjetit ću, upravo je dodjela predmeta bez TCMS pogodnim tužiocima, bila jedan od razloga za smjenu glavne tužiteljice, jer je to od strane VSTV-a ocijenjeno kao nezakonita procedura.

Ona je u svom gostovanju u emisiji Face TV, 29. maja 2020. godine, to je bilo u vrijeme kada sam bio lišen slobode, kazala da je istraga pokrenuta i da sam lišen slobode zbog, citiram "medijskih nastupa i pisanja jednog portala". Dobro ste čuli: "zbog medijskih nastupa i pisanja jednog portala"!
Na pitanje voditelja šta slijedi dalje, ona je kazala, citiram "ja znam kako će biti, ali nije za javnost, ne mogu reći". Prilažem na uvid stick na kojem se nalazi snimak emisije.

Nakon toga, voditelj emisije konstatira da je proveo neku anketu, i sa radošću oglašava javnosti da je meni već, citiram: "presuđeno".

Dakle, mentalitet mase, spremne na linč, koja uvijek prati ovakve pravosudne spektakle iz Kafkinog "Procesa" je aktiviran. Tako je jedan politički projekat vođen u početku plaćenom medijskom harangom pretvoren u sudski proces, praćen medijskom harangom. I nakon uvodne medijske harange tužioci se u nastavku nisu odrekli medijskih usluga, iako je, pogotovo proces istrage, morao biti tajan.

Dominantan akcenat Tužilaštva je svo vrijeme bio baziran na "media planu". Zamislite sastavni dio rada državnih tužilaca u kojem je dominantan "media plan". Taj "media plan" provođen lažnim informacijama ova dva tužioca, nije bio zasnovan na činjenicama ili dokazima, niti se bazirao na profesionalnim normama, nego je bio zasnovan na principima mahalskog trača. Oni su se u stvaranju negativne medijske percepcije o meni mnogo bolje snalazili, nego na polju prava i pravnih normi. Iz Tužilaštva su izlazili detalji koji uopće nisu bili bitni za proces, a služili su samo u svrhu diskretacije mene i obmanjivanja širokih narodnih masa.

Sve informacije vezane za proces, znatno ranije nego samim optuženicima i njihovim odbranama, su davane medijima. Ali nikada, nijednom, nije plasirana niti jedna pozitivna vijest iz ovog Tužilaštva koja nam je išla u korist.

Tako u medijima niste mogli vidjeti da su tužioci predočili odgovor kineskog ministarstva unutarnjih poslova da nema nedozvoljenih transakcija i da je sav novac, kao marža i profit ostao u Kini. Mislite li da se iko u Kini smije kockati sa kineskom državom, zbog premijera jednog malog entiteta, jedne male države?ž

Isti odgovor je došao iz Velike Britanije, Srbije, Hrvatske, Crne Gore. Tužioci su čak pokušali spriječiti da se to u sudnici pokaže, jer je to tobože tajna korespodencija između država.
Da je odgovor iz ovih država bio suprotan, pitam se da li bi to bila tajna i za medije i za sudnicu? Ne bi! Tužioci bi našli način da to posredno plasiraju u medije. Kao što je to bila uobičajena praksa: "kako saznajemo iz pouzdanih izvora iz Tužilaštva" ili "kune mi se moj dobar drug iz Tužilaštva" itd. Iz Tužilaštva je sve "curilo", osim istine.

Proces je dalje nastavljen intenzivnom medijskom kampanjom generisanom od strane tužilaca. Nakon pisama iz Kine i okolnih država, gdje se jasno i nedvosmisleno kaže da nema onoga što oni pogrešno nazivaju "pranjem para", niti nekog povrata novca koji bi se koristio za protupravnu korist, ova dva tužioca su potpuno napustila osnovni koncept optužnice, zamjenjujući ga konceptom da: "kupljeni respiratori od 10,5 miliona maraka su potpuno neupotrebljivi za liječenje covid-pacijenata i u jednicama intenzivne njege".

Ovaj novi koncept oličen u samo jednoj rečenici, je u sebi na užasno podmukao način sadržavao sve što je bio politički cilj proklamiran u uputstvu NiP-a i što se preko ovih tužilaca htjelo poslati javnosti. Na prvom mjestu stoji: 10,5 miliona KM, vrlo velika cifra. Na drugom mjestu da su pare date za "potupno neupotrebljive respiratore". Dakle, na jednoj strani je 10,5 miliona KM, a na drugoj je vrijednost respiratora "nula", što stvara iluziju da je svih 10,5 miliona KM, otuđeno.
Na kraju, koncept da se respiratori "ne mogu koristiti za liječenje pacijenata od COVID-19 i u jedinicama intenzivne njege", je neodrživ jer se respiratori ne proizvode za određenu bolest, nego služe kao uređaji za podršku disanja u invazivnom i neinvazivnom modu.

Ovaj novi, ali neodrživ koncept, su uveli, iz tri razloga:

- Poslije kineskog pisma, da novac nije nigdje dalje vraćen, više nisu mogli ni teoretski dokazati postavke optužnice, međutim, valjalo je nastaviti nekako dalje sa procesom.

- Za nastavak procesa i medijske kampanje iz "media plana" trebali su pojednostavljenje koje se lakše tumači i prima u javnosti, jer je kampanja počela da gubi na intenzitetu.

- Prvobitna konstrukcija optužnice, koja je sadržavala gotovo sve krimalne radnje koje poznaje Zakon, im je bila potrebna da iz kantonalnog tužilaštva, dignu proces na državni nivo, tj. u ruke neformalne grupe i kao takva više im nije bila potrebna.

Nadalje, proces je svo vrijeme odvijan sa potpunim zanemarivanjem vremena i prilika kada se to događalo. Moje advokatice su to detaljno obrazložile, ali ne mogu da to ne ponovim. Upravo to su namjerno zanemarili tužioci, vadeći događaj iz vremena i konteksta i predstavljajući ga kao redovnu nabavku u normalnom vremenu, pri tome, beskrajno manipulirajući činjenicama i podacima, i ovdje u sudnici i u javnosti. Ali vrijeme zaista nije bilo takvo.

Cijeli proces je bio zapravo odvijanje projekta od strane tužilaca kroz "media plan". Stvorili su sliku naše ogromne aktivnosti na stvaranju grupe, osmišljavanju plana, izvođenje plana, naknadnom prikrivanju događaja, uticaju na svjedoke. Kao da ništa drugo, osim kupovine respiratora, u tom periodu nismo radili. Upravo kao što je preporučeno u Uputstvu NiPa, citiram: "isticati da prijeti krah sistema, da je glavni krivac nerad Fadila Novalića i cjelokupne Vlade".

Novalićeva advokatica Vasvija Vidović o predmetu Respiratori: "Miješala se međunarodna zajednica"

Novalićeva advokatica Vasvija Vidović o predmetu Respiratori: "Miješala se međunarodna zajednica"

Svi nivoi vlasti: vlade kantona, te gradovi i općine su u velikoj mjeri zavisili i čekali poteze Vlade Federacije BiH, ali isto tako koordinirane aktivnosti sa Vladom RS i Vijećem ministara BiH. Poduzeli smo odlučne korake i donijeli bezbroj zdravstvenih i 18 ekonomskih mjera i uspjeli da sačuvamo stabilnost sistema.

Dokaz za to je i stanovište Svjetske zdravstvene organizacije da se, citiram: "Bosna i Hercegovina posebno dobro nosi protiv pandemije", zatim da je, citiram: "Bosna i Hercegovina jedna od zemalja koja je sve mjere provela na vrijeme". Prilažem na uvid izvod iz press-konferencije.

Također, i OECD je u svom izvještaju potvrdio, citiram: "kada se poredi šest ekonomija Zapadnog Balkana, Bosna i Hercegovine je provela relativno širok set odgovora na COVID-19. Njen sveobuhvatni paket odgovora na COVID-19 je općenito usklađen sa praksama zemalja OECD/G20… Ovaj fiskalni odgovor je bio ključan u sprečavanju značajnog ekonomskog pada tokom COVID-19, posebno na ishode na tržištu rada." Prilažem na uvid izvod iz OECDovog izvještaja.

Na ročištu koji su tužiocu nazvali "završna riječ", tužilac Pašić nam je pojasnio šta je to budžet, uz opasku da, citiram: "izvršne vlasti mogu gurati ruku u taj budžet kad žele i kako žele". Ove riječi prije da su dostojne jednog populističkog političara, a nikako ne bi trebale biti riječi državnog tužioca izgovorene u sudnici.

Ja i ministrica Milićević smo do sada potpisali više od 30 milijardi maraka isplate iz Budžeta za zakonito izvršavanje nadležnosti Federacije. I šta mislite, da smo cijelo vrijeme, kako reče tužilac, gledali kako zavući ruku u budžet, i da smo probrali baš ovu javnu nabavku da napravimo nešto tako i baš u ovo vrijeme? Ne!

Ovu su javnu nabavku probrali NiP i predstavnici neformalne grupe koja je angažovala ove tužioce, bez TCMS-aa, jer je ova nabavka nudila najviše mogućnosti za moju diskreditaciju. Ali, za informaciju tužiocima, Vlada se stvarno bavila sasvim drugim aktivnostima i ja ne očekujem od njih da razumiju te stvari.

Na osnovu britansko-njemačke inicijative traženo je vođstvo Vlade iz privrede kako bi se primarni fokus u društvu pomjerio na socio-ekonomske reforme, što smo mi i proveli. O tome svjedoče svi statistički podaci glavnih socioekonomskih pokazatelja. Prilažem na uvid glavne socioekonomske pokazatelje. Nema više paljenja zgrade Predsjedništva, zgrada vlada Federacije, kantona..
Sjeća li se iko štrajkova radnika Aide, Dite, Hidrogradnje, Krivaje, blokade autoputeva, puteva i granica od strane poljoprivrednika, šatora boračkih populacija, kašnjenja isplate penzija? Sve je to već odavno prošlost. Nije to samo od sebe nestalo.

Budžet Federacije BiH i većina federalnih institucija od osnivanja Federacije do momenta kada smo ministrica Milićević i ja preuzeli Vladu, su bili u deficitu. Nijedna institucija u Federaciji i u kantonima danas to više nije.

Dakle, moram obavijestiti gospodu tužioce da smo to sve vrijeme radili, a ne, kako vi kažete, gurali ruke u budžet kad hoćemo i kako hoćemo. Ja s druge strane mislim da su ovdje jedino ovi tužioci slobodno posezali za tim istim novcem trošeći ga na ovakve procese.

Svjestan sam da je ovaj proces posljedica zloupotrebe od strane jednog političkog bloka i određenog broja ljudi, njihovih simpatizera u sistemu. Ali u svojoj dugogodišnjoj privrednoj praksi sam naučio da nikada ne tražite krivce nego uzroke poremećaja. Uzrok je proizveo krivce.
Za potrebe svoje odbrane sam izanalizirao sve propise na kojima počiva sistem funkcioniranja Tužilaštva, iako nisam pravnik. Pročitao sam i statističke brojke iznesene u izvještajima (od izvještaja Europske Komisije 2008. godine do izvještaja Johane Coarner, OSCE, sudije Pribea) i one su pokazale da postoji nekompetentnost određenog broja tužilaca.

Vjerovatno je zbog toga u "Reformskoj agendi", pod tačkom "Reforma pravosuđa", kada sam preuzimao dužnost premijera, a upravo tu tačku nam je nametnula međunarodna zajednica, bila predviđena aktivnost dovođenja, kao potpore tužiocima, instruktora iz EU, kako bi prenijeli iskustvo i znanje na naše tužioce. Rekao bih da nisu do sada u tome bili naročito uspješni.

Uvidio sam da sistem pravosuđa ne poznaje institut provjere profesionalnih kompetencija tužilaca ili ga ja nisam uočio. Svi personalni promašaji i funkcionalne greške su morali biti uklonjeni, ali nema zakonskih pretpostavki za to. A to je ključna postavka funkcionalnosti sistema. Sve je ovo prouzrokovalo nekontroliranu moć tužilaca.

Ostatak teksta možete pročitati na OVOM linku. 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (8)

/ Povezano

/ Najnovije