Europski sud objasnio zašto je srušio presudu u slučaju "Slaven Kovačević'

19
Radiosarajevo.ba
Europski sud objasnio zašto je srušio presudu u slučaju "Slaven Kovačević'
Foto: Dž. K. / Radiosarajevo.ba / Slaven Kovačević na protestima ispred OHR-a

U srijedu, 25. juna, je na javnoj raspravi održanoj u Zgradi za ljudska prava u Strasbourgu, Europski sud za ljudska prava objavio operativne odredbe (zaključke) svoje presude u predmetu 'Kovačević protiv Bosne i Hercegovine'.

Predmet se odnosio na tvrdnju podnosioca zahtjeva da su uslovi primjenjivi na izbore za Dom naroda Parlamentarne skupštine BiH i za Predsjedništvo BiH diskriminatorni prema njemu i da su mu onemogućili da glasa za kandidate po vlastitom izboru na izborima 2022. godine.

"Sud je usvojio prigovor Vlade o neprihvatljivosti zahtjeva uz obrazloženje da je podnosilac zloupotrijebio pravo na podnošenje zahtjeva u smislu člana 35. stav 3. (a) Evropske konvencije o ljudskim pravima, te da nije imao status žrtve u smislu člana 14. Konvencije, u vezi sa članom 3. Protokola broj 1 uz Konvenciju i članom 1. Protokola broj 12", saopšteno je.

Ilidža usvojila razvojni budžet težak 60 miliona maraka

Ilidža usvojila razvojni budžet težak 60 miliona maraka

Cjelokupan tekst presude Velikog vijeća biće objavljen naknadno, a strane u postupku i javnost će blagovremeno biti obaviješteni o datumu objave.

Osnovne činjenice

Podnosilac zahtjeva, Slaven Kovačević, je državljanin Bosne i Hercegovine i Hrvatske, rođen 1972. godine. Po zanimanju je politički analitičar i savjetnik člana Predsjedništva BiH.

Ustav BiH proistekao je iz Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH iz 1995. godine (Dejtonski sporazum), kojim je okončan rat vođen od 1992. do 1995. godine. Od tada je BiH sastavljena od dva entiteta – Federacije BiH i Republike Srpske – te Distrikta Brčko, koji pripada objema.

Ustav pravi razliku između različitih kategorija stanovništva: "konstitutivnih naroda" (Bošnjaci, Hrvati i Srbi) i "Ostalih i građana BiH" (pripadnika manjina i onih koji se ne izjašnjavaju etnički). Nema objektivnih kriterija kao što su jezik ili religija za utvrđivanje etničke pripadnosti – osoba to sama određuje.

Ustav uspostavlja sistem podjele vlasti među konstitutivnim narodima. Na primjer, drugi dom Parlamenta BiH – Dom naroda – čini pet Bošnjaka i pet Hrvata iz Federacije, te pet Srba iz Republike Srpske. Predsjedništvo BiH čine tri člana: jedan Bošnjak i jedan Hrvat iz Federacije te jedan Srbin iz RS-a.

Samo osobe koje se izjašnjavaju kao pripadnici jednog od tri konstitutivna naroda mogu se kandidovati za Dom naroda i Predsjedništvo. Također, samo birači koji žive u RS-u mogu učestvovati u izboru ili imenovanju srpskih članova Doma naroda (posredno) i Predsjedništva (direktno), dok birači iz Federacije mogu birati bošnjačke i hrvatske članove.

Nasuprot tome, za izbore za Predstavnički dom (prvi dom Parlamenta BiH) ne postoje etnički uslovi.

Predmet žalbe, postupak i sastav Suda

Zahtjev je podnesen Evropskom sudu za ljudska prava 30. augusta 2022. godine.

Pozivajući se na član 14 (zabrana diskriminacije) Evropske konvencije u vezi sa članom 3. Protokola br. 1 (pravo na slobodne izbore), kao i na član 1. Protokola br. 12 (opća zabrana diskriminacije), Kovačević je tvrdio da je diskriminisan zbog teritorijalnih i etničkih uslova koji se primjenjuju na izbore za Dom naroda i Predsjedništvo BiH, jer mu je onemogućeno da glasa za kandidate po svom izboru na općim izborima u oktobru 2022. Također je podnio i druge žalbe na osnovu člana 3. Protokola br. 1 (samostalno i/ili u vezi sa članom 14), te na osnovu članova 13 (pravo na djelotvoran pravni lijek) i 17 (zabrana zloupotrebe prava).

U presudi od 29. augusta 2023., Sud je, većinom od 6 glasova prema 1, zaključio da je došlo do kršenja člana 1. Protokola br. 12, zbog toga što Kovačević nije bio stvarno zastupljen u Domu naroda i Predsjedništvu BiH.

Sud je također odlučio da nema potrebe da razmatra prihvatljivost ili meritum Kovačevićeve žalbe u vezi sa sastavom Doma naroda prema članu 14 Konvencije u vezi sa članom 3. Protokola br. 1. Preostali dijelovi žalbi su jednoglasno proglašeni neprihvatljivim.

Na zahtjev Vlade BiH, 14. decembra 2023. godine, predmet je upućen Velikom vijeću Suda.

Vlada Hrvatske i Visoki predstavnik za BiH su dobili dozvolu da učestvuju u pisanom i usmenom postupku kao treće strane, u skladu sa članom 36 stav 1 i 2 Konvencije i pravilima 44 § 1 i § 3 Poslovnika Suda.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (19)

/ Povezano

/ Najnovije