Hadžidedić: Unutarnji suverenitet države nikada nije u potpunosti obnovljen
"Duga je lista izokretanja i kršenja temeljnih pravnih načela u Bosni i Hercegovini, koje promoviraju i provode prvenstveno predstavnici Europske unije (prethodno Europske zajednice). Ovaj popis počinje izokretanjem načela suverenosti, koje su počinili službeni predstavnici tadašnje Europske zajednice, lord Carrington i Jose Cutileiro, na Lisabonskoj konferenciji u organizaciji Europske zajednice u februaru 1992.
Jedan od temeljnih postulata političke teorije i ustavnog prava, koji kaže da je suverenitet države nedjeljiv i neprenosiv, izokrenuli su Carrington i Cutileiro koji su suverenitet Bosne i Hercegovine i njen teritorij podijelili na tri odvojena, etnički definirana dijela, a zatim prenijeli te dijelove samoproglašenim vođama tri glavne bosanskohercegovačke etničke skupine (Alija Izetbegović, Radovan Karadžić, Mate Boban)".
Poručio je ovo danas profesor Centra za izučavanje nacionalizma Zlatko Hadžidedić tokom sesije Kruga 99.
Bravo | Profesori-vijećnici paušalima stipendiraju svoje bivše učenike za nastavak školovanja!
"Etničko čišćenje i genocid koji su uslijedili u razdoblju od 1992. do 1995. bili su izravna posljedica Carrington-Cutileirovog izokretanja postulata o nedjeljivosti i neprenosivosti suvereniteta: kako bi se iz jedinstvene višenacionalne teritorije stvorile tri kvazi-suverene monoetničke teritorije od multietničke teritorije suverene države Bosne i Hercegovine, bilo je potrebno očistiti ove tri teritorije od pripadnika drugih etničkih skupina.
Kako se taj cilj mogao postići samo masovnim nasiljem, rat i genocid koji su uslijedili od 1992. do 1995. bili su, zapravo, izravna provedba Carrington-Cutileirovog plana, plana od kojeg se Europska zajednica, a potom i Europska unija, nikada nije distancirala.
Dužnosnici Europske unije do danas nisu priznali suverenitet Bosne i Hercegovine i njenih institucija, kontinuirano inzistirajući na obrascu komunikacije i pregovaranja isključivo s tri samozvana etnička čelnika, koji se tretiraju kao tri kvazi-suverene plemenske poglavice (danas su to Bakir Izetbegović, Milorad Dodik i Dragan Čović). Na taj način su dužnosnici Europske unije praktički transformirali ustavnu strukturu suverene države Bosne i Hercegovine u zajednicu plemenskih zajednica.
Daytonski mirovni sporazum, kojim je okončan rat u novembru 1995., pokušao je vratiti suverenitet Bosne i Hercegovine. Međutim, unutarnji suverenitet države nikada nije u potpunosti obnovljen s obzirom na činjenicu da su 'entiteti' dobili arbitrarno pravo veta (tzv. 'entitetsko glasanje') u donjem domu državnog parlamenta, Zastupničkom domu. Također, u gornjem domu Parlamenta, Domu naroda, tri glavne etničke skupine također su dobile arbitrarno pravo veta. S obzirom na taj dvostruki ključ veta, državni suverenitet je drastično smanjen, ako ne i praktički ukinut.
Kao kompenzaciju, Daytonski mirovni sporazum je u svom Aneksu 10 uveo instituciju visokog predstavnika, sa zakonskim pravima nadjačavanja blokada koje mogu biti uzrokovane vetom u oba doma. Da bi se dodatno ojačao državni suverenitet, Daytonski mirovni sporazum je u svom Aneksu 9 uveo instituciju državnih korporacija. Kako bi preokrenuo neke od posljedica etničkog čišćenja i obnovio ratom poremećene imovinske odnose, Daytonski mirovni sporazum je u svom Aneksu 7 uveo obveze povratka izbjeglica i obnove njihove imovine koju su okupatorske snage zaplijenile.
Međutim, od 1995. do danas, ni odredbe Aneksa 7 ni one iz Aneksa 9 nisu provedene. Trenutna situacija u Bosni i Hercegovini, u kojoj državnu imovinu potražuju entiteti, a veći dio privatne imovine izbjeglica još uvijek drže oni koji su je oduzeli tokom rata i kasnije, u najvećoj je mjeri posljedica teških kršenja Daytonskog mirovnog sporazuma usljed neprovođenja njegovog Aneksa 7 i Aneksa 9.
Vijeće za provedbu mira, tijelo formalno nadređeno Visokom predstavniku, također je ušlo u proces kršenja Daytonskog mirovnog sporazuma predloživši opciju ukidanja institucije Visokog predstavnika pod izvandejtonskim uvjetima označenim kao '5+ 2'. Time je također povrijeđeno jedno od osnovnih pravnih načela: nijedan ugovor ne može ostati valjan ako poništite ili isključite bilo koji njegov dio. Jer, ukidanje visokog predstavnika, kao središnjeg dijela Aneksa 10, dovodi do ukidanja cijelog Aneksa 10, a time i cijelog Daytonskog mirovnog sporazuma.
Budući da nije inzistirala na implementaciji Aneksa 9 i stvaranju državnih korporacija, sada Europska unija preko visokog predstavnika inzistira na 'podjeli' državne imovine (zemlja, rijeka, šuma), iako je Parlament BiH nikada nije donio odluku o raspodjeli bilo kojeg dijela državne imovine. Ovom zakonskom prevarom, suverenitet Bosne i Hercegovine se rastače i pretvara u suverenitet entiteta.
Bosna i Hercegovina nije 'poseban slučaj' i treba samo obnovu i primjenu temeljnih pravnih načela i postulata, primijenjenih na ostatak Europe. Bosni i Hercegovini je potreban ustav zasnovan na građanskim, liberalno-demokratskim principima, ustav koji bi mogao biti replika bilo kojeg postojećeg europskog ustava", naveo je Hadžidedić.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.