Pet najsmrtonosnijih morskih katastrofa u historiji
Desetine hiljada različitih plovila kreće se morima i okeanima širom svijeta svakodnevno, a kroz historiju je ovaj metod putovanja doveo do velikih katastrofa.
U fokusu javnosti u prethodnom periodu bio je slučaj podmornice Titan. Ovo plovilo koristilo se kao turističko, a putnici bi išli do olupine poznatog broda Titanic.
Nažalost, u slučaju ove plovidbe, došlo je do implozije, zbog čega je život izgubilo pet putnika. Još jednom se dokazalo da more, ili u ovom slučaju okean, može biti izrazito opasno, posebno ako se ne prate svi propisi, kao što je to bio slučaj s firmom OceanGate i podmornicom Titan.
Tužilaštvo BiH poslalo hitan zahtjev prije skupštine NSRS: Sumnja se na rušenje ustavnog poretka BiH
Međutim, ova katastrofa nije među najvećima u historiji moreplovstva. Ljudi su koristili more za putovanja još od osmog stoljeća prije nove ere. Od tada, stotine hiljada ljudi su, nažalost, izgubili svoje živote u pomorskim katastrofama. Ovo je pet najvećih u historiji.
5. RMS Titanic - 15. april 1912. godine (poginulo između 1.490 i 1.635 osoba)
Kada je izgradnja Titanica završena, u martu 1909. godine, smatao se nepotopljivim. Koštao je oko 1,5 miliona funti (150 miliona funti, odnosno 340,5 miliona KM u današnjem novcu) i bio je daleko najveći podvig u historiji moreplovstva. Titanic je bio i najveći brod na svijetu, u doba kada je prvi put krenuo na putovanje, 10. aprila 1912. godine.
Titanic je zamišljen kao komercijalni brod za najbogatije građane SAD-a i Europe, koji je trebao putovati između Sjeverne Amerike i starog kontinenta. Nažalost po sve putnike njegovog prvog putovanja, na vodi je izdržao samo pet dana prije nego što je došlo do potonuća, i do tada najveće katastrofe na moru.
Član porodice preminulih putnika podmornice Titan: 'Bio je prestrašen, htio je ugoditi ocu'
Dana 14. aprila 1912. godine, oko 23:40 sati, Titanic je udario u veliku santu leda, te je počeo proces potapanja. Trajalo je više od dva i pol sata, te se zato smatra da je Titanic potonuo 15. aprila 1912. godine. Ukupan broj putnika bio je 2224, mada je ova brojka upitna zbog raznih faktora. Broj poginulih nikada nije potvrđen, ali se smatra da je između 1,490 i 1,635 osoba izgubilo život.
Naravno, slučaj Titanica je najpoznatiji zbog istoimenog filma iz 1997. godine. Radi se o jednom od komercijalno najuspješnijih filmova u historiji, koji je kao rezultat imao skoro pa i mitizaciju ovog historijskog događaja. Nažalost, želja za jedinstvenim pogledom na olupinu ovog broda odvela je u smrt pet putnika podmornice Titan, koja je napravljena kako bi turistički plovila do mjesta gdje se nalazi konačno boravište Titanica.
4. MV Spice Islander I - 10. septembar 2011. godine (poginulo 1.540 ljudi)
Skoro stotinu godina nakon Titanica, potonuo je i Spice Islander I, trajekt koji je plovio na obali Afrike. Za razliku od slavnog Titanica, ovaj slučaj je prošao skoro pa i neprimjećeno, ali je preminulo i više ljudi nego što je to bio slučaj 1912. godine.
Ovaj brod je svoje prvo putovanje imao čak 44 godine prije nego što je doživio svoj kraj. Mijenjao je ime i glavnu luku tri puta, a vlasnika čak pet puta. Od 1967. godine do 2007. godine bio je u Grčkoj, a onda je bio u Hondurasu i Zanzibaru. Kraj je došao početkom septembra 2011. godine, a razlog je bio potpuno drugačiji od Titanica.
Novi detalji: Došlo je do implozije, krhotine pripadaju podmornici Titan
Naime, Spice Islander je imao kapacitet od 645 putnika, uz 45 mjesta za posadu. U trenutku kada je isplovio iz luke Unguja u Zanzibaru, vlasti u ovoj afričkoj državi procjenjuju da je na brodu bilo čak 3586 ljudi. Zbog prevelikog broja ljudi na plovilu, došlo je do ogromne katastrofe, a nažalost, nikada neće biti poznat tačan broj preminulih.
Potvrđen broj smrti bio je 240, ali stručnjaci kažu da je minimalno još 1300 osoba izgubilo život na ovom plovilu. Vlasti u Tanzaniji, koja se pridružila istrazi, jednostavno nisu adekvatno odgovorili na ovu katastrofu, što je dovelo do još jedne - brod Skagit je potonuo osam mjeseci kasnije, gdje je život izgubilo 150 osoba.
3. MV Le Joola - 26. septembar 2002. godine (poginulo 1.863 ljudi)
Najveća katastrofa na morima u Africi se nije desila u Zanzibaru, već u Senegalu. Devet godina prije Spice Islandera, došlo je do katastrofe u blizini obale Senegala, kada je trajekt Le Joola potonuo i to je rezultiralo smrću više od 1800 ljudi.
Nažalost, kao i u slučaju broda iz Zanzibara, došlo je do prekrcavanja broda. Le Joola je imala kapacitet od 580 mjesta za putnike i posadu, ali je u trenutku potonuća imala čak 1,863 putnika. Ipak, formalni razlog ove katastrofe nije bio prekrcavanje, iako je i to bio faktor.
Naime, Le Joola je ubrzo nakon što je krenula na svoje putovanje ušla u jako nemirne vode. U roku pet minuta, u blizini obale Zambije, svi putnici su bili u vodi. Nažalost, većina njih nije uspjela da preživi.
Konačan broj preminulih nikada neće biti poznat, zbog problema s prekrcavanjem broda, ali se procjenjuje da nijedan putnik nije preživio. Zbog nerazvijenosti ovog dijela svijeta i sporog odgovora vlasti, od procijenjenih 1,863, pronađeno je malo više od 500 tijela. Ovo je najveća pomorska katastrofa u historiji Afrike.
2. SS Kiangya - 3. ili 4. decembar 1948. godine (poginulo između 2.750 i 3.920 ljudi)
Brod Kiangya je prevozio kineske migrante, koji su bježali od kineskih komunista tokom građanskog rata u ovoj zemlji. Tačan uzrok ove katastrofe je pod velikim upitnikom.
Naime, navodi se kako je ovaj brod udario pomorsku minu, koju su najvjerovatnije postavile japanske snage tokom Drugog svjetskog rata. Ipak, postoje i druge teorije. Pojedini historičari navode da je bila riječ o internoj eksploziji na samom brodu, s obzirom na to da se radilo o plovilu na paru. Neki čak i tvrde da je ova katastrofa djelo Kineske komunističke partije.
Haris Pašović o velikoj potrazi za podmornicom: 'Da li i u smrti favorizujemo bogate?'
Bez obzira na uzrok, ovdje se radi o drugoj najsmrtonosnijoj katastrofi u historiji. Tačan broj poginulih nije poznat, ali se procjenjuje brojka između 2,750 i 3,920 osoba. Službeni kapacitet je bio nešto više od 1000, ali je plovilo bilo pretrpano ljudima koji su bježali. Nažalost, evidentno je da tačan broj nikada neće biti otkriven.
Da stvar bude gora, ovaj brod je, ubrzo nakon ove katastrofe, ponovo stavljen u funkciju. Već 1956. godine je služio kao lokalni trajekt, a svoju plovidbu je i formalno završio 1983. godine.
1. MV Dona Paz - 20. decembar 1987. godine (poginulo 4.386 ljudi)
Najsmrtonosnija morska katastrofa desila se prije 36 godina na obali Filipina. Tokom svoje standardne plovidbe, brod Dona Paz sudario se s tankerom imena Vector i doveo do smrti više hiljada ljudi.
Osim sudara, koji bi i sam po sebi doveo do veće katastrofe, problem je napravio i kargo koji je tanker prenosio. Naime, u tankeru se nalazilo više od milion litara goriva, koje je dovelo do požara. Do nesreće je došlo u 6:30 sati po lokalnom vremenu, pa su svi putnici bili na spavanju u trenutku udara.
Dva sata nakon sudara, brod je potonuo. Tačan broj preminulih, kao i u mnogim drugim slučajevima, nije poznat, ali se prepostavlja da je čak 4,386 osoba izgubilo život. Samo je 26 osoba uspjelo da preživi, dok je na Vectoru samo dvoje od 13 članova posade preživjelo.
Iako podmornica Titan, samim brojem ljudi, ne spada u najveće katastrofe, služi kao odličan podsjetnik koliko je more potencijalno opasno i koliko moramo biti oprezni.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.