Dragan Bursać: Primorčevo neoustaštvo i laži o "muslimanskoj prijetnji"
"Primorčev neoustašizam funkcioniše po principu: "Hrvati su ugroženi, Bošnjaci su prijetnja, Srbi su partneri kad treba srušiti BiH. A građanski liberali šute. Pa ćemo tako od naših salonskih ljevičara, koji vole po Sarajevu držati govore o sekularizmu, pluralizmu i otporu etničkim podjelama – čuti jednu rečenicu: 'Ne treba ovome pridavati značaj.' O kako se boje!"
Piše: Dragan Bursać, za portal Radiosarajevo.ba
Da je kojim čudom Max Primorac, konzervativni misionar, rođen stotinu godina ranije u Livnu ili u Širokom Brijegu, historija bi ga vjerovatno zapamtila kao klasičnog ustašu. Ovako – u 2025. godini, usred američkog Kongresa – ovaj samozvani ekspert za Balkan predstavlja se kao nekakav glas razuma, a zapravo u eter pljuje sofisticiranu verziju starog, ofucanog neoustaškog narativa. To je onaj narativ koji se ogrće u "kršćanske vrijednosti", maše Biblijom kao batinom i svodi čitavu Bosnu i Hercegovinu na opasnu "muslimansku džamahiriju".
Meteor pao u BiH? Objavljen snimak, poslana poruka lokalnom stanovništvu
To što je taj narativ star koliko i mržnja – nije sporno. Ono što jeste sporno – činjenica da ga Primorac plasira uz autentični američki šmek, u paketu s hvalospjevima trećem entitetu, žalopojkama o "ugroženim Hrvatima" i idejom da Sarajevo blokira sve – od gasovoda do, valjda, rotacije Zemlje oko Sunca.
Ali haj'mo redom.
Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!
Primorac – glasnogovornik tuđih iskonstruisanih strahova
Kad Max Primorac podigne pogled prema američkim kongresmenima, iz njega ne govori tek jedan čovjek. Govore tri politička duha: Karadžićev "branilac hrišćanske Evrope", Čovićev apostol trećeg entiteta i Dodikov PR desničarski pomoćnik za američko tržište. Sve zamotano u celofan "konzervativnih vrijednosti" i servirano kao briga za stabilnost kršćanskog Balkana.
To što čovjek u 21. stoljeću pred zakonodavcima najmoćnije države svijeta Bošnjake naziva "muslimanima", kao da je 1993. i kao da govori o nekakvom fundamentalističkom plemenu – to valjda treba biti akademsko mišljenje? Stručno? Neutralno? Naravno da nije. To je reciklirana, isprana i ponovo zapakovana verzija istog onog narativa kojim su Karadžićevi ideolozi opravdavali logore, masovna ubistva, genocid i etnička čišćenja. Samo što se ovdje umjesto kalašnjikova koristi brendirani birokratski jezik think-tank industrije.
Dragan Bursać: Primorčevo neoustaštvo i laži o "muslimanskoj prijetnji"
Primorac kaže da je "BiH propala država".
Što bi rekli – ništa novo.
SDS-ovci iz 1990-ih su BiH zvali "muslimanskom državicom".
HDZ-ovi stratezi su je zvali "državom bez Hrvata".
Dodik ju je nazvao "nemogućom konstrukcijom" i "beskonačnom privremenošću"
Galić: Priča da Bošnjaci "guše" Hrvate je laž,Primorac zaboravlja posljedice fašističke Herceg-Bosne
Primorac samo dodaje novi sloj – uz američki akcent.
Treći entitet kao vječna utjeha
Za Primorca je, kao i za Čovića, svaka kriza rješiva na jedan jedini način – trećim entitetom. Zemlja se raspada? Treći entitet. Hrvati diskriminisani? Treći entitet. Gasovod? Treći entitet. Poplava u Čapljini? Vjerovatno treći entitet.
To što HDZ-ove kadrovske blokade godinama drže Južnu interkonekciju kao taoca? To se, naravno, ne spominje. To bi bilo previše istine za kongresni transkript. Umjesto toga, krivo je - pogađate - "muslimansko Sarajevo".
Mehmedović o izjavi Maxa Primorca: Čovićev HDZ pokušava ostvariti ratni cilj podjele BiH
To što su Hrvati u BiH žrtve prije svega vlastitih političkih elita? Nikad se ne priča.
To što većina mladih Hrvata odlazi u Njemačku jer ih Čovićev sistem pretvara u jeftinu radnu snagu bez ikakve perspektive? Nevažno. Važno je samo to da je posvađati narod lakše nego ga razviti.
I to je matrica neoustašizma: žrtva je uvijek "naš narod", a dželat su uvijek "oni muslimani". Dok god se taj obrazac ponavlja, dok god neko u Bruxellesu ili Washingtonu zapljune prst i okrene kartu Balkana da vidi gdje mu je interes – ta priča će opstajati. Iznova i iznova.
Kršćanske vrijednosti kao politički pajser
Primorac ne propušta da se pozove na "kršćansku ugroženost". Onaj isti koncept koji je Karadžić koristio za opravdavanje opsade Sarajeva. Onaj isti koji se danas koristi za prilagođenu retoriku desnice širom Evrope – od Orbana preko Meloni do Marine Le Pen. Ideja da su "kršćani" ugroženi od nekakve navodne "muslimanske većine". Narativ je jasan: "Mi branimo Evropu od islama". A kako je to izgledalo u praksi, naučili smo između 1992. i 1995.
Danas taj isti narativ putuje poslovnom klasom do Capitol Hilla. Nosi kravatu, laptop i govori engleski. Ali srž je ista. Treba uplašiti, treba Sarajevo prikazati kao Kabul u pokušaju.
Neoustašizam danas bježi od ustaških pozdrava i uniformi – ali ne bježi od ustaškog pogleda na svijet. On i dalje funkcioniše po principu: "Hrvati su ugroženi, Bošnjaci su prijetnja, Srbi su partneri kad treba srušiti BiH".
To je Primorčeva teologija geopolitike.
Građansko Sarajevo – hrabrost na "mute"
Najtužnije u cijeloj priči nije što Max Primorac govori. Najtužnije je što građansko Sarajevo na ovo - šuti.
Oštra reakcija Miletića na izjave Primorca: "To su neofašistički komentari. Neka nas poštede"
Ne da ne razumije. Razumije savršeno.
Ne da nema jezik, ima ga.
Samo ga je progutala računica.
Zašto gristi?
Zašto se zamjerati HDZ-u kad treba "održati koaliciju"?
Zašto se zamjerati Americi kad treba pokazati "dobre namjere"?
Zašto se zamjerati Bruxellesu kad se čeka kandidatski status, IPA fondovi, megafon iz OHR-a?
Pa ćemo tako od naših liberalnih i salonskih ljevičara, koji vole po Sarajevu držati govore o sekularizmu, pluralizmu i otporu etničkim podjelama – čuti jednu rečenicu: "Ne treba ovome pridavati značaj."
A zapravo treba čuti ono što stvarno misle, a neće reći: "Ne smijemo se zamjeriti."
I ono još gore: "Možda u ovome ima i nešto."
Jer, da budemo iskreni do kraja: jedan dio sarajevske ljevice uistinu dijeli narativ o "muslimanskom Sarajevu". Neki iz građanske aspiracije, neki iz kompleksa, neki iz želje da budu "drukčiji od većine", a neki zbog duboko ugrađene submisivne matrice koja im govori da je sve što u Bosni diše bosanski – opasno, nazadno, primitivno.
A, sve to Max Primorac koristi kao municiju. Kad domaći glasovi ponove narativ, on ga samo prevede na engleski i odnese u Kongres.
Calic s lijeva, Primorac s desna – isti obrazac
Marie-Janine Calic je Sarajevo napala s ljevice, kroz priču o "panislamskom prizvuku". Max Primorac to radi s desnice, s krunicom oko ruke i pričom o ugroženim "kršćanima". Razlika je samo u ambalaži. Narativ je isti: Sarajevo je opasno, Sarajevo je promijenjeno, Sarajevo je muslimansko, Sarajevo je drugačije nego što bi trebalo biti.
Čak su i formulacije slične.
To je mehanika propagande: Ono što iscuri iz Sarajeva kao mahalaška politika, vraća se iz Evrope u Sarajevo kao analitika, da bi sve to Primorac pročitao u američkom Kongresu kao "činjenicu". Pun krug laži.
Najopasniji scenario: da Primorac ne ostane sam
Na poslednjem saslušanju u Washingtonu Primorac je ostao usamljen. Joseph i Coffey su ga demantovali. Kongresmeni su iskazali čuđenje nad skidanjem sankcija Dodiku. Washington je, barem tog dana, odlučio da ne kupi neoustašizam na sniženju.
Reakcija Magazinovića: "Ksenofobno lobiranje Maxa Primorca ne nalazi plodno tlo u SAD"
Ali ko garantuje da će tako biti sljedeći put?
Ko garantuje da će novi talas MAGA-konzervativaca, odraslih na islamofobičnom Fox Newsa univerzumu, znati razliku između činjenice i Primorčevih halucinacija? I ko garantuje da će ih istina uopšte interesivati. Nije ni do sad! I ko garantuje da će sarajevske elite, zauzete vlastitim kalkulisanjem i zvocanjem oko tendera, i sitnih interesa konačno shvatiti da šutnja nije politika?
Jer historija nas uči jednu stvar – kad se narativ o "muslimanskoj opasnosti" otrgne kontroli, posljedice ne stižu u Bruxelles ni Washington. Stižu u Bosnu i Hercegovinu.
Neoustašizam s kravatom
Primorčev performans u Kongresu nije bio analiza. Bio je politički performans. Bio je nastavak Karadžićeve i Bobanovr priče, samo bez karabina i kalašnjikova. Bio je Čovićev lobistički paket, samo u američkom registru. Bio je Dodikov zahtjev za razvalom države – preveden na engleski.
I bio je opomena.
Neoustašizam danas ne nosi crne uniforme. Nosí Armani odijela. Ne govori "Za dom spremni". Govori "muslimanska dominacija". Ne traži NDH. Traži treći entitet.
I dok god Sarajevo bude šutjelo, dok god se u ime "građanskog ponosa" izbjegava nazvati stvari pravim imenom, dok god salonska ljevica bude preferirala machu nad reakcijom – taj se narativ neće povući.
Naprotiv. Biće ga još.
Sve dok se, jednog dana, ne probudimo i shvatimo da je Primorac bio samo probni balon. A iza njega dolazi cijela eskadrila. I zato treba govoriti i treba ga oboriti danas.
Jer sutra će biti kasno.
* * *
Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba.
NAPOMENA O AUTORSKIM PRAVIMA:
Preuzimanje dijela (maksimalno trećine) ili kompletnog teksta moguće je u skladu sa članom 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu".
Ako neki drugi medij želi preuzeti dio autorskog teksta, isti dan kad je kolumna objavljena, može to isključivo uz pismeno odobrenje Redakcije portala Radiosarajevo.ba.
Nakon dozvole, dužan je kao izvor navesti portal Radiosarajevo.ba i, na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva portala Radiosarajevo.ba, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.