Tijelo / Stres uzrokuje brojne tegobe, od svrbeža i alergija do bolova

30. 09. 2017. u 20:06:00 Radiosarajevo.ba

Shares: 45

Svjesno ili nesvjesno, češanje je dokazano jedan od načina nošenja sa stresom.

Postoji par teorija koje to objašnjavaju, piše Reader's Digest. Kao što se počešemo nakon uboda komarca da odagnamo bol i svrbež, tako to radimo i pod stresom. 

Istraživanje provedeno na rezus makakijima otkrilo je da se i oni češu u razdobljima povećanog društvenog stresa, npr. kad su u blizini visoko pozicioniranog primata ili kad su kraj nekoga koga ne poznaju dobro.

Kad su se češali kraj tih primata, radnje koje su uslijedile bile su 25 posto manje agresivne, a više prijateljski nastrojene. Istraživači vjeruju da čak i makakiji mogu prepoznati stres kada ga vide i ne žele sudjelovati u tome.

Stručnjaci vjeruju da je i kod ljudi češanje oblik nošenja sa stresom te da to može biti upravo evolucijski oblik izbjegavanja opasnosti. Svijetu poručujete da niste dobro, a većina će se nakon toga prema vama odnositi ljubaznije.

Provjerite koji su ostali znakovi da ste pod stresom:

1. Česte glavobolje vikendom

Nagli pad stresa odnosno razdoblje bez stresa može uzrokovati bolne migrene. Ako se držite rasporeda spavanja i jedenja sličnog onom tokom sedmice, migrene bi se trebale prorijediti, tvrdi dr. Todd Schwedt s Centra za glavobolju Univerziteta Washington.

2. Napadi grčeva

Žene koje su pod stresom imaju dva puta veću vjerojatnost od bolnih menstruacija popraćenih grčevima, nego one koje žive opuštenijim životom, otkriva studija Sveučilišta Harvard. Stres uzrokuje neravnotežu hormona. Grčeve i stres može ublažiti vježbanje smanjenjem aktivnosti simpatičkog živčanog sustava.

3. Bolna usta i čeljust

Bol u čeljusti može izazvati škripanje zubima tokom sna, koje pak stres još i pogoršava. Potražite kod svog zubara gumenu zaštitu za zube, koju koristi više od 70 posto ljudi, savjetuje stomatolog Matthew Messina.

4. Čudni snovi

Snovi obično tokom dobrog sna postaju sve pozitivniji, pa se budite odmorni i dobro raspoloženi, ističe psihologinja Rosalind Cartwright sa Univerziteta Rush. No dok ste pod stresom, češće se budite i prekidate taj proces zbog čega se loše slike ponavljaju tijekom cijele noći. Dobre navike, kao spavanje sedam do osam sati svaku noć i izbjegavanje kofeina i alkohola prije spavanja, smanjuje vjerovatnost od loših snova.

5. Krvarenje desni

Ljudi koji su pod stresom imaju veći rizik od parodontalnih bolesti, potvrđuje brazilsko istraživanje. Kronično povišene razine hormona stresa kortizola slabe imunološki sustav zbog čega bakterije lakše napadaju desni. Ako radite dugo i usput večerate držite kraj sebe četkicu za zube. Osim toga, štitite zube vježbanjem koje smanjuje razinu stresa, napominje stomatolog Preston Miller.

6. Akne

Stres povećava upalne procese, a samim time i pojavu akni u odrasloj dobi, ističe dermatolog Gil Yosipovitch sa Sveučilišta Wake Forest. Koristite losion za njegu kože koji sadrži salicilnu kiselinu ili benzol peroksid. Ako koža ne reagira dobro ni nakon nekoliko sedmica, svakako posjetite liječnika.

7. Želja za slatkim

Nemojte odmah za svoju nekontroliranu želju za slatkim kriviti PMS, i stres uzrokuje isto ponašanje, potvrđuje istraživanje Sveučilišta Pennsylvania koje je provedeno na ženama koje još nisu ušle u menopauzu i onima koje su je već prošle.

8. Svrbež

Ljudi s kroničnim svrbežom ili pruritusom su dva pute češće pod stresom od onih koji nemaju tu bolest, otkriva japanska studija provedena na 2000 ljudi. Stres i anksioznost uzrokuju pojavu određenih bolesti poput dermatitisa, ekcema i psorijaze. Stres aktivira živčana vlakna koja uzrokuju svrbež, tvrdi Yosipovitch.

9. Pojačane alergije

Kod ljudi koji pate od alergija testa koji izaziva stres pojačava alergijske reakcije, otkriva studija Univerziteta Ohio. Hormoni stresa stimuliraju proizvodnju Ige-a, proteina u krvi koji uzrokuje alergijske reakcije, tvrdi voditeljica studije Janice Kiecolt-Glaser.

10. Bol u trbuhu

Stres izaziva bol u trbuhu i leđima, glavobolju i nesanicu. Ljudi koji su pod stresom imaju tri puta veću vjerojatnost od bolova u trbuhu nego njihove kolege koji nisu pod tolikim stresom, potvrđuje istraživanje na 1953 ljudi. Crijeva i mozak su povezani, pa tako dok mozak reagira na stres isto učine i crijeva. Vježbanje i meditacija pomažu u borbi sa stresom i bolovima u trbuhu. Međutim, ako bol ne prestaje posjetite doktora da slučajno ne bi bile alergije, sindrom iritabilnog crijeva, čir ili netolerancija laktoze.

Tagovi: zdravlje stres

NEMA KOMENTARA