Naučnici otkrili bizaran fosil drevnog bića - hibrid između dinosaura i ptice?

Naučnici otkrili bizaran fosil drevnog bića - hibrid između dinosaura i ptice?
Foto: Science Alert / Bizarno otkriće naučnika

Danas sa sigurnošću možemo reći da su ptice potomci dinosaura, iako su paleontolozi još uvijek "zbunjeni" kako je došlo do ovog nevjerojatnog evolucijskog događaja.

Potpuni fosilizirani kostur ptice koja je živjela na području današnje Kine prije oko 120 miliona godina mogao bi pomoći u razjašnjavanju ključnih koraka u procesu transformacije - ima glavu nalik dinosaurusu i tijelo koje ima više zajedničkog s modernim pticama.

Ovaj fascinantni, novopronađeni fosil, nazvan Cratonavis zhui, mogao bi pružiti važne uvide u evoluciju modernih ptica. Istraživači su otkrili fosil tijela Cratonavisa, ptice s glavom dinosaura, tokom iskapanja provedenih u sjevernoj Kini.

Reakcija UN-a na sramotan čin ambasadora Izraela: Nećemo se spustiti na ovaj nivo

Predvođeni paleontologom Zhou Zhongheom s Kineske akademije nauka (CAS), naučnici su istraživali fosil skeniranjem kompjuteriziranom tomografijom (CT) visoke rezolucije. Koristeći digitalne verzije mineraliziranih kostiju, tim je rekonstruirao oblik i funkciju lubanje kakva je bila tokom života ptice.

Rezultat pokazuje da je oblik lubanje Cratonavis gotovo isti kao kod dinosaura poput Tyrannosaurus rexa, a ne kao kod ptice!

"Primitivne karakteristike lubanje govore o činjenici da većina ptica iz razdoblja krede, poput Cratonavisa, nije mogla neovisno pomicati svoj gornji kljun u odnosu na moždanu školjku i donju čeljust, što je funkcionalna inovacija široko rasprostranjena među živim pticama koja pridonosi njihovoj ogromnoj ekološkoj raznolikosti", kaže paleontolog Zhiheng Li.

Bizarno otkriće naučnika
Foto: Science Alert: Bizarno otkriće naučnika

Među ptičjim granama obiteljskog stabla dinosaura, Cratonavis je između dugorepog Archaeopteryxa, koji je bio više nalik reptilu, i Ornithothoracesa, koji je već razvio mnoge osobine modernih ptica.

Također je zanimljiva činjenica da fosil Cratonavisa ima iznenađujuće dugu lopaticu i prvu metatarzalnu kost (kost stopala) – karakteristike koje se rijetko mogu vidjeti u fosilima drugih dino-predaka ptica, a uopće ih nema kod modernih ptica.

Autori studije sugeriraju da je tokom promjene od dinosaura do ptica prva metatarzalna kost prošla kroz proces prirodne selekcije koja ju je učinila kraćom. Nakon što je dosegla svoju optimalnu veličinu, koja je bila manja od četvrtine dužine druge metatarzalne kosti, izgubila je svoje ranije funkcije.

Istraživanje je objavljeno u Nature Ecology & Evolution.

Bizarno otkriće naučnika