Astronomi otkrili najveću kosmičku eksploziju: 'Ovakvi događaji su vrlo rijetki'

Foto: Printscreen / Kosmička eksplozija

Astronomi su otkrili najveću kozmičku eksploziju ikad viđenu. Eksplozija je 10 puta svjetlija od bilo koje poznate supernove i tri puta svjetlija od najsjajnijeg plimnog poremećaja.

Eksplozija, poznata kao AT2021lwx, u ovom trenutku traje više od tri godine, u usporedbi s većinom supernova koje su vidljivo svijetle samo nekoliko mjeseci.

Prema studiji, eksplozija se dogodila na udaljenosti od gotovo osam milijardi svjetlosnih godina, kada je svemir bio star oko šest milijardi godina. Većina supernova i plimnih poremećaja traju samo nekoliko mjeseci prije nego što nestanu. Vrlo je neobično da nešto bude svijetlo više od dvije godine, piše Independent.

Ministar Dizdar: "Novi napad na povratnike, uz upotrebu vatrenog oružja!"

"Ovakvi događaji su vrlo rijetki"

Astronomi, predvođeni Sveučilištem Southampton, vjeruju da je eksplozija rezultat golemog oblaka plina, vjerojatno tisućama puta većeg od našeg sunca, kojeg je nasilno poremetila supermasivna crna rupa. Fragmenti oblaka bili su progutani, šaljući udarne valove kroz njegove ostatke, kao i u veliku prašnjavu "krafnu" koja okružuje crnu rupu.

Istraživači navode kako su takvi događaji vrlo rijetku i da dosad nisu svjedočili ničemu što bi bilo u ovolikim razmjerima. Inače, prošle su godine astronomi svjedočili najsjajnijoj zabilježenoj eksploziji – eksploziji gama zraka poznatoj kao GRB 221009A.

Nalazi objavljeni u časopisu

Iako je ta eksplozija bila svjetlija od AT2021lwx, trajala je samo kraći period, što znači da je ukupna energija oslobođena eksplozijom AT2021lwx daleko veća. Eksplozija AT2021lwx je prvi put otkrivena 2020. od strane Zwicky Transient Facilityja u Californiji, a zatim ga je zabilježio Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) sa sjedištem na Havajima.

Zvaničnici Pentagona i NASA-e šokirali javnost: "Moguće je da vanzemaljci posjećuju naš sistem"

Međutim, razmjeri eksplozije su dosad bili nepoznati. Nalazi su objavljeni u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

"Na ovo smo naišli slučajno, jer je to označio naš algoritam pretraživanja kada smo tražili tip supernove. Većina supernova i plimnih poremećaja traje samo nekoliko mjeseci prije nego što nestanu. Odmah je bilo vrlo neobično da nešto bude svijetlo više od dvije godine", rekao je dr. Philip Wiseman, znanstveni suradnik na Sveučilištu u Southamptonu, koji je vodio istraživanje.