Upozorenje: Ovo su četiri prevare koje bi vas mogle skupo koštati

0
Radiosarajevo.ba
Upozorenje: Ovo su četiri prevare koje bi vas mogle skupo koštati
Foto: Pexels / Ilustracija

Čini se kako su hrvatski građani, u posljednje vrijeme, na udaru brojnih kibernetičkih kriminalaca kojima je jedini cilj prevariti ih i izvući što više novca.

Iako na takve prevare i njihove posljedice, često upozoravaju kako iz policije, tako i hrvatskog CERT-a, nije na odmet upozoriti na četiri najčešće prijevare i kako ih prepoznati.

Ovo su glavne prevare.

Bećirović odgovorio Vučiću: Okrenimo se saradnji. Ne treba nam balkanski model saradnje

Bećirović odgovorio Vučiću: Okrenimo se saradnji. Ne treba nam balkanski model saradnje

Ulaganje i zarada na kriptovalutama

S obzirom na cijene kriptovaluta i iskustava pojedinaca koji su zaradili na ulaganju u njih, mnogima se takav način ulaganja čini kao jednostavan i brz način za veliku zaradu. Zato ne iznenađuje da su svoju priliku vidjeli i prevaranti koji građane zovu s lažnih hrvatskih brojeva (kako mobilnih, tako i fiksnih) i nagovaraju na razna ulaganja (dionice, kriptovalute, zlato i sl.). Građani koji prihvate njihovu ponudu, ulaze u spiralu iz koje ne mogu izaći kao pobjednici.

Ako vas zovu sa ovog broja nemojte se ni slučajno javiti: Riječ je o velikoj prevari

Ako vas zovu sa ovog broja nemojte se ni slučajno javiti: Riječ je o velikoj prevari

Naime, nakon nekog vremena prevaranti ih obavještavaju o određenoj zaradi koju im žele isplatiti. Iako iznosi koje će spominjati zvuče nevjerovatno, nije im cilj dati građanima taj novac, već zadobiti njihovo povjerenje i ukrasti još novca.

Sistem je zapravo veoma jednostavan. Prevaranti od građana traže podatke bankovnih kartica, podatke o mobilnom bankarstvu ili instalaciju programa na njihova računala i mobitele pomoću kojih će preuzeti kontrolu nad njima. Radi se o programima kao što su: AnyDesk, Team Viewer, Supremo Mobile Assistant i drugi.

Jednom instalirani, ti programi otvaraju vrata za pristup ne samo uređaju na kojem su instalirani, već i svim podacima koji se na njemu nalaze.

Kako bi izbjegli takav scenarij, građani ni u kom slučaju ne bi trebali nikome odavati podatke o svojoj bankovnoj kartici (pri tome se misli prije svega na sigurnosni kod koji se nalazi na poleđini), kao ni broj tokena ili kod koji je generiran tokenom.

Dvostruka prijevara - povratak ukradenog novca

Kao da nije dovoljno da građani nasjedaju na jednu prevaru i ostaju bez novca, na društvenim mrežama pojavili su se i plaćeni oglasi u kojima im se nudi pomoć u povratu ukradenog novca. Ali, iza takvih oglasa ne stoje kompanije ili pojedinci koji nude svoje usluge iz altruističkih pobuda, već novi prevaranti koji žele izvući i ono malo novca što je žrtvama preostalo. Prevaranti tako pišu lažne recenzije i pozitivna iskustva (lažnih) klijenata, a često imaju i svoju internetsku stranicu na kojoj prikupljaju podatke žrtava.

Prevara u BiH: Muškarac uplatio 3.500 KM prevarantu, mislio da se dopisuje sa ženom

Prevara u BiH: Muškarac uplatio 3.500 KM prevarantu, mislio da se dopisuje sa ženom

Čim žrtva upiše svoje podatke, slijedi telefonski poziv u kojem prevaratni pokušavaju zadobiti njeno povjerenje i uvjeravaju kako će povratiti ukradeni novac. Nakon što žrtva pristane na saradnju, prevaranti traže uplatu određenih sredstava (za pokretanje postupka) ili ipak podatke o kartici i mobilnom bankarstvu kako bi "vratili novac na račun". Konačni je rezultat ukradeni podaci i, najčešće, nova krađa finasijskih sredstava s računa žrtve.

Kako bi izbjegli takav scenarij, građani bi svaku prevaru trebali prijaviti ili hrvatskom CERT-u ili najbližoj policijskoj postaji. Tamo će dobiti savjet što i kako dalje, ali i pomoći da se takvi prevaranti zaustave.

Ljubavna ili romantična prevara

Prevaranti koji se odlučuju na ljubavnu ili romantičnu prevaru ciljaju, prije svega, na usamljene pojedince, nerijetko žene, obećavajući im ne samo ljubav, već i finansijsku korist.

Prevaranti se predstavljaju kao doktori, vojnici, humanitarci i slično, koji žive, rade ili se jednostavno nalaze u stranoj zemlji. Tokom nekoliko dana, od žrtve prikupljaju privatne informacije i stieču njihovo povjerenje, a istovremeno ne otkrivaju puno o sebi, izbjegavaju sastanak uživo ili putem video poziva. Najčešće nakon toga javljaju da su u finansijskim problemima i treba im pomoć, da žele poslati nekakav paket žrtvi ali ne maju sredstava ili ipak neki treći razlog zbog kojeg im treba veći novčani iznos.

Kako bi izbjegli takav scenarij, građani bi trebali biti oprezni prilikom komunikacije putem interneta s nepoznatim osobama - provjeriti identitet osobe putem drugih kanala, zaštititi vlastiti privatnost, ne dijeliti eksplicitni sadržaj i podatke koji bi se mogli upotrijebiti za ucjenu i ne uplaćivati novac nepoznatim osobama.

Lažna mušterija

Ovakav tip prevare najčešće se pojavljuje u internetskim oglasima ili na društvenim mrežama na kojima ljudi objavljuju oglase u kojima prodaju nešto. Najčešće se prevaranti na oglas javljaju veoma brzo nakon njegove objave i glume zainteresiranog kupca. Kontaktiraju žrtvu putem samog oglasnika (ako postoji takva mogućnost) ili putem aplikacija za dopisivanje (npr. WhatsApp, Viber, Telegram). Nakon kratke komunikacije, prilikom koje se raspituju o stanju ili dostupnosti proizvoda, tvrde da žele kupiti proizvod i nude da pošalju dostavnu službu na adresu prodavatelja koja će pokupiti paket te isplatiti novac. Zatim šalju poveznicu na lažnu stranicu koja imitira izgled kurirske službe. Na malicioznoj stranici se traži unos vaših osobnih podataka, broja bankovne kartice, datum isteka kartice te kontrolni broj (CVV) same kartice.

U trenutku kad žrtva unese te podatke, prodavač se više ne javlja, a s bankovnog računa nestaje novac.

Prisluškivao suprugu dok je radila od kuće: Trgovao povlaštenim informacijama i zaradio milione

Prisluškivao suprugu dok je radila od kuće: Trgovao povlaštenim informacijama i zaradio milione

Kako bi izbjegli takav scenarij, građani bi trebali voditi računa i ne odavati nikakve podatke o svom bankovnom računu kao što su CVV broj ili datum isteka kartice. Mušteriji je za uplatu na račun dovoljan samo IBAN (broj računa). Trebali bi i provjeriti linkove koje dobiju putem poruka i to ne klikanjem na njih, već pomnim čitanjem same adrese stranice i guglanjem imena dostavne službe. Ako adresa dobivenog linka ne odgovara izgledu originalne stranice, odmah treba odustati od dogovora.

Ako građani ipak ne obrate pažnju i upišu svoje podatke, trebaju odmah kontaktirati svoju banku, objasniti o čemu je riječ i zatražiti blokadu te kartice kako bi zaštitili svoja finansijska sredstva, piše Dnevnik.hr.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije