Često konzumirate proteine? Naučnici imaju važnu poruku za vas
Proteini su postali jedan od omiljenih aduta prehrambene industrije. Dodaju se žitaricama, kafi, grickalicama, desertima, pa čak i vodi, često uz sugestiju da je više automatski zdravije.
Veliki naučni pregled sada dovodi u pitanje tu pretpostavku. Nakon što su pregledali više od 350 radova, istraživači su zaključili da smanjenje unosa proteina, ili ograničavanje određenih aminokiselina u njima, može poboljšati metaboličko zdravlje i usporiti neke biološke procese povezane sa starenjem. U nekoliko studija na životinjama, ove promjene u ishrani su također produžile životni vijek.
"Apsolutno je kristalno jasno da postoje koristi proteina za rast mišića i odgovor aktivnih pojedinaca na vježbanje", kaže Dudley Lamming, dopisni autor rada sa Univerziteta Wisconsin-Madison. "Ali budući da je većina ljudi relativno neaktivna, mnogi ljudi vjerovatno konzumiraju više proteina nego što im je zapravo potrebno, što vjerovatno ima negativne posljedice po zdravlje."
Mi oduševljeni njime, on Bosnom i Hercegovinom: Poznati japanski TikToker opet pričao s lokalcima
Objavljeno 31. jula u časopisu Cell Press Blue, ovo istraživanje istražuje kako niži unos proteina može utjecati na metabolizam, popravak ćelija, upalu i sisteme koje ćelije koriste za detekciju hranjivih tvari. Napisali su ga Lamming i Bailey Knopf sa Univerziteta Wisconsin-Madison.
Može li konzumiranje manje proteina usporiti starenje?
Naučnici već dugo znaju da ograničavanje kalorija može produžiti životni vijek organizama, od muha do glodara. Ograničenje kalorija također smanjuje učestalost nekoliko bolesti povezanih sa starenjem kod laboratorijskih životinja. Problem je u tome što je konstantno jedenje znatno manje hrane teško i može nositi rizike ako ishrana ne osigurava dovoljno esencijalnih hranjivih tvari. Ograničenje proteina može izazvati neke od istih zaštitnih reakcija bez potrebe za smanjenjem ukupnog unosa kalorija. Muhe i glodari hranjeni manje proteina živjeli su duže u višestrukim eksperimentima, čak i kada su konzumirali isto ili više kalorija od kontrolnih životinja.
Mala i relativno kratka ispitivanja na ljudima dala su ohrabrujuće, ali nepotpune rezultate. Učesnici koji su bili na dijetama s manje proteina iskusili su smanjenje tjelesne težine i masti, uz poboljšanja osjetljivosti na inzulin i šećera u krvi. U nekim studijama, ove promjene su se dogodile iako su učesnici unosili više kalorija.

Hormon koji reaguje na nedostatak proteina
Ta očigledna kontradikcija može se djelimično objasniti faktorom rasta fibroblasta 21 (FGF21), hormonom koji se oslobađa u većim količinama kada tijelo otkrije nisku dostupnost proteina. FGF21 može povećati potrošnju energije, poboljšati regulaciju šećera u krvi i smanjiti upalu. Miševi sa povišenim FGF21 živjeli su duže od tipičnih miševa, iako je efekat bio veći kod mužjaka nego kod ženki. Ograničenje proteina također povećava FGF21 kod ljudi, ali istraživači još nisu pokazali da ovaj odgovor produžava ljudski životni vijek.
Niži unos proteina može također utjecati na dva glavna sistema za detekciju hranjivih tvari unutar ćelija. Jedan, poznat kao mTORC1, potiče ćelije da rastu i grade novi materijal kada su hranjive tvari obilne. Drugi uključuje GCN2, koji pomaže ćelijama da se prilagode kada su aminokiseline oskudne. Kratko smanjenje signala rasta može omogućiti ćelijama da preusmjere resurse prema održavanju, otpornosti na stres i uklanjanju oštećenih komponenti. Međutim, uporno povišena signalizacija rasta povezana je sa ćelijskom disfunkcijom tokom starenja. Pregled identificira smanjenu aktivnost mTORC1 i povećanu ćelijsku odbranu od stresa kao dva moguća razloga zašto ograničenje proteina koristi životinjama.
Određene aminokiseline možda su najvažnije
Čini se da nemaju svi dijelovi proteina isti učinak. Proteini se sastavljaju od aminokiselina, a pregled ističe metionin, izoleucin, valin i leucin kao posebno važne. Eksperimenti na životinjama ukazuju na to da ograničavanje pojedinačnih aminokiselina ponekad može reproducirati mnoge metaboličke i dugovječne koristi koje se vide kod šireg ograničenja proteina. U jednoj studiji na miševima, sažetoj u pregledu, ograničenje valina poboljšalo je metaboličko zdravlje, smanjilo znakove starenja i krhkosti ćelija te povećalo životni vijek kod muškaraca za 23 posto.
Ove aminokiseline pomažu u aktiviranju bioloških puteva koji potiču rast. Ta aktivnost je neophodna tokom djetinjstva, trudnoće, fizičkog treninga i popravka tkiva. Ali istraživači sumnjaju da kontinuirano stimuliranje puteva rasta kod odraslih osoba koje ne žive dovoljno dobro može na kraju doprinijeti pretilosti, upali, inzulinskoj rezistenciji i drugim problemima povezanim sa starenjem.
"Ove studije pokazuju da količina proteina koju danas jedu ljudi koji ne vježbaju dovoljno može imati negativne posljedice po zdravlje, barem na nivou populacije", kaže Lamming.
Zašto godine i vježbanje mijenjaju jednačinu?
Starije odrasle osobe su jedan važan izuzetak od ideje da manje može biti bolje. Starenje često prati sarkopenija, postepeni gubitak mišićne mase i snage. Konzumiranje dodatnih proteina, posebno u kombinaciji s vježbama otpora, može pomoći starijim osobama da sačuvaju mišiće i ostanu fizički neovisne.
Trudnice, osobe koje se oporavljaju od bolesti ili operacije i vrlo aktivne osobe također mogu trebati više proteina. Restriktivna dijeta mogla bi biti štetna za ove grupe ako ne zadovoljava njihove nutritivne potrebe.
Vježbanje može biti faktor koji pomaže u pomirenju kontradiktornih dokaza. Sportisti rutinski konzumiraju hranu bogatu proteinima bez ikakvih metaboličkih problema koji se javljaju kod nekih populacija koje neaktivno žive. Lamming sumnja da trenirani mišići apsorbiraju i koriste više aminokiselina za popravak i rast, sprječavajući produžene signale hranjivih tvari koji bi mogli postati štetni kada je unos proteina visok, ali su fizičke potrebe niske. "Nedavne preporuke ohrabruju ljude da jedu više proteina, ali ih također ohrabruju da više vježbaju", kaže Lamming. "Vjerovatno moramo personalizirati preporuke za proteine ne samo na osnovu godina, već i na osnovu toga koliko su ljudi fizički aktivni."
Koliko proteina je ljudima potrebno?
Zaključak je u suprotnosti sa snažnim trendom u ishrani.
Amerikanci kupuju više proizvoda obogaćenih proteinima, dok najnovije američke prehrambene smjernice savjetuju odraslima da teže unosu od 1,2 do 1,6 grama proteina po kilogramu tjelesne težine svaki dan. Prethodna preporučena dnevna doza bila je 0,8 grama po kilogramu (0,36 grama po funti), nivo namijenjen zadovoljavanju osnovnih potreba većine zdravih odraslih osoba. Za osobu tešku 82 kilograma (180 funti), ažurirani cilj iznosi otprilike 98–131 gram proteina dnevno. Međutim, idealna količina može se znatno razlikovati ovisno o dobi, veličini tijela, zdravlju, trudnoći i nivou aktivnosti.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.