Danas je 30. godišnjica ujedinjenja Njemačke: Ovo je najatraktivniji auto iz DDR-a
U historijskim čitankama je 3. oktobar upisan kao dan ujedinjenja dvije njemačke države. Na današnji dan prije 30 godina prestala je postojati Demokratska Republika Njemačka (DDR) ili Istočna Njemačka, socijalistička država osnovana 1949, koja se "utopila" u Saveznu Republiku Njemačku.
Pri pomenu automobilske industrije nekadašnje DR Njemačke asocijacije su Trabant i Wartburg, legendarni dvotaktni 3-cilindraši iza kojih je ostajao ogromni oblak dima. Ali, automobilska industrija DDR-a može se pohvaliti i jednim modelom koji se, nije to pretenciozno reći, može mjeriti sa Mercedesom, Ferrarijem i Lamborghinijem.
Ako ni po čemu drugom, a ono po činjenici da je izrađen tačno 101 primjerak sportskog modela Melkus RS 1000. Ako se zna da ih je 80-ak još u životu, jasno je kakvi su rariteti u pitanju. Posljedica: Preživjeli primjerci danas dostižu astronomske cijene.
Junak priče je Heinz Melkus iz Dresdena, najbolji poslijeratni vozač DDR-a, koji je osim aktivnog bavljenja automobilskim sportom, u svojoj radionici izrađivao i egzotične Formule sa dvotaktnim Wartburgovim motorima za ostale trkačke entuzijaste "iza gvozdene zavjese".
Heinz Melkus (Foto: Melkus)
Ideja o konstrukciji vlastitog sportskog automobila rodila se na putu prema još jednoj bivšoj državi!
"Djed je sa Wartburgom krenuo na put u Jugoslaviju kada ga je na autoputu pretekao atraktivni Lotus Elan. Nakon toga je poželio kreirati tako lijep automobil", u jednom intervjuu objasnio je Melkusov unuk Sepp iako njemačka Wikipedia spominje da je Melkus spazio atraktivni Lotus na jednom sajmu u Beču.
Bilo kako bilo, Melkusov plan bio je prevelik zalogaj za "privatnika u vremenu socijalističke ekonomije", pa su, logično, bili neophodni dozvola i, još važnije, poticaj države.
Foto: Melkus
Kada je Melkus pružio garancije da će automobil završiti i javnosti predstaviti u čast velikog jubileja – 20. rođendana DR Njemačke – te kako će koristiti isključivo domaće komponente, Komisija automobilskog sporta preporučila je Centralnoj sportskoj komisiji da država pomogne Melkusu.
Korištenje domaćih komponenti značilo je da Heinz Melkus može birati između tehnike Trabanta i Wartburga. Naravno, izbor je bio moderniji, 1966. godine predstavljeni Wartburg 353W iz Eisenacha.
Motor, 1, 2, 3... Čuveni Wartburgov 1-litarski 2-taktni 3-cilindraš sa serijskih 50 "konja", navijen je na 70, a u trkačkoj verziji na čak 90 KS. Ovo je postignuto ugradnjom tri karburatora sa motocikla MZ.
Foto: Melkus
Korištenje domaćih resursa nastavljeno je plastičnom karoserijom koju je pripremio istočnonjemački proizvođač kamiona Robur. Firma König iz Dresdena preradila je Wartburgov mjenjač dodavši petu brzinu. I ovjes je preuzet sa Wartburga, ali su naprijed skraćene opružne noge i tvrđe podešeni amortizeri.
Vodom hlađeni motor, smješten ispred zadnje osovine, u klasičnoj šasiji sa dva uzdužna profila, davao je solidne performanse plastičnom automobilu težine 750 kilograma (trkački model: 680 kg), pogotovo za vrijeme u kojem je rođen Melkus RS 1000. Maksimalna brzina 170 km/h, ubrzanje 0-100 km/h za 14 sekundi: Melkus je bio "raketa" u poređenju sa Wartburgom od kojeg je nastao.
Osim "baglama" na vratima, preuzetih sa Škode 1000 MB, postojao je još jedan, mnogo vidljiviji, detalj kojim se Melkus RS 1000 odmakao od "100-posto istočnonjemačkog proizvoda".
Foto: Melkus
Bio je to dizajn plastičnog dvosjeda, izgled koji je frapantno podsjećao na Lamborghini Miuru, vjerovatno najljepši automobil u historiji. Duga "njuška", prednja i zadnja svjetla gotovo identična Miuri i vrata u obliku galebovih krila! Izgled Lamborghinija + tehnika Wartburga = Wartburghini.
Do aprila 1969. završena su tri prototipa, a do oktobra i četiri trkačka primjerka. Krajem godine Melkus RS 1000 stiže na tržište, ali ga nije mogao svako kupiti.
Mušterija je morala posjedovati trkačku licencu DDR-a, uplatiti 30-ak hiljada istočnonjemačkih maraka i čekati na isporuku 6-24 mjeseca. Sitnica u poređenju sa 14 godina čekanja na Trabant ili Wartburg. Uskoro je pokrenut i Melkus kup na istočnonjemačkim trkačkim stazama.
Melkus kup (Foto: Melkus)
Mada je svaki primjerak Melkusa pravi raritet, nekoliko vozila sa 1,2 litarskim Ladinim ili dvostrukim Wartburgovim motorom (!) predstavljaju svjetske unikate. Heinz Melkus planirao je godišnju proizvodnju 25 primjeraka, ali je do 1980. izrađeno svega 101 vozilo. Razlog nije smanjen interes kupaca već nedostatak dijelova.
Melkus RS 1000 nije samo podsjećanje na jednu marku automobila nego i na državu koja je prestala egzistirati prije tačno 30 godina. Kako bi sačuvao sjećanje na djeda, unuk Sepp Melkus prije 14 godina pokrenuo je "reprint" Melkusa RS 1000.
U Dresdenu je napravljeno 15 primjeraka Melkusa RS 1000, potpuno identičnih originalima, sa ko zna kako prikupljenim i friziranim Wartburgovim motorima. Cijena: 50.000 eura! Tek da se zna kako Lamborghini, pa makar i "komunistički", nije za svakog.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.