Da li će pojeftiniti vozila koja u BiH dolaze iz Japana, Koreje, Rusije
Razgovaralo se o jačanju ekonomske suradnje dvije zemlje i mjerama za poboljšanje uvjeta za ulaganje u BiH, a pažnju je izazvala najava bh. minstra.
"Jedan od fokusa rada Ministarstva u narednom periodu bit će smanjenje carinskih opterećenja i usaglašavanje sa zemljama regije. Neprihvatljivo je da carina na uvoz vozila u BiH iznosi 15 posto, dok u Srbiji iznosi 12 posto, a u Crnoj Gori svega pet posto. Osim ovog pitanja, potrebno je raditi na olakšanju uvoza i registracije eko-vozila, čemu se u drugim zemljama pridaje velika pažnja", istaknuo je ministar Šarović.
Ova najava dočekana je s radošću među uvoznicima vozila koja ne dolaze iz Europske unije, Turske i Srbije. Naime, aktuelnim propisima pri uvozu vozila proizvedenih u EU, Turskoj i Srbiji plaća se samo jedan procenat za carinsko evidentiranje, dok su vozila iz ostatka svijeta opterećenja s dodatnih 15 posto carine.
Kako carina ulazi i u osnovicu za plaćanje PDV-a, to su u konačnici vozila proizvedena u Japanu, Južnoj Koreji, SAD-u, Meksiku, Rusiji, Maroku za 20-ak procenata skuplja od konkurencije. O kojim modelima je riječ?
U Japanu se proizvode svi automobili Mazde, potom Toyotini modeli RAV4, Landcruiser, Hilux, Prius... Maroko je zemlja proizvodnje popularnih modela Dacije – Dokkera i Lodgyja – u Rusiji se izrađuje kompletna paleta automobila Lade, iz SAD-a dolazi BMW X5, iz Meksika Volkswagen Jetta, iz Južne Koreje Kia Rio, Kia Stonic, Hyundai Santa Fe...
"Naravno da bismo podržali smanjenje carina na uvoz vozila iz Japana", kaže za naš portal Enes Bunjo, direktor istoimene autokuće koja u Sarajevu prodaje Toyotu.
Ipak, Bunjo naglašava da njegova kompanija i nije toliko pogođena nejednakim carinskim stopama na bh. tržištu automobila.
"Toyota je organizirala proizvodnju ključnih europskih modela na našem kontinentu, te u Turskoj, zemlji s kojom BiH ima ugovor o bescarinskoj trgovini. Ali, zamahu prodaju sigurno bi doprinijelo smanjenje carinskih stopa na RAV4, Landcruiser, Hilux", kaže Bunjo.
U banjalučkoj kompaniji Lada Auto BH, koja uvozi automobile najvećeg ruskog automobilskog proizvođača AvtoVAZ, mnogo su kritičniji prema bh. carinskoj politici jer nemaju nijedan "povlašten" model.
"Suočavamo se s nelojalnom konkurencijom jer smo na osnovu administrativnih odluka skuplji 20-ak procenata. Mislim da to nije pošteno, ni prema uvoznicima ni prema zemlji koja nam izvozi svoj proizvod. Rusija je stavila BiH na spisak povlaštenih zemalja u trgovinskoj razmjeni, carinske stope pri uvozu bh. proizvoda u Rusiju su manje-više simbolične. Nije mi jasno zašto je BiH uvela različite carinske stope ako već nema vlastitu automobilsku industriju. Prosto je nevjerovatno da su čak i polovnjaci iz EU-a oslobođeni carine za razliku od novih automobila iz Japana, Kine, Rusije, Južne Koreje", s dosta gorčine govori Željko Ćejić, direktor kompanije Lada Auto BH.
No, izgleda da će, barem zasad, sve ostati na onoj "obećanje, ludom radovanje". Iz Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, na čijem se čelu nalazi Mirko Šarović, dobili smo kratku informaciju na upit o eventualnom smanjenju carina na vozila iz Japana i drugih zemalja.
"Razmatramo mogućnost smanjena carina na uvoz eko vozila. Ministarstvo će uraditi analizu i procjenu i nakon toga dati konačan stav. Konačnu odluku u tarifama, na naš prijedlog, usvaja Savjet ministara BiH", rekla nam je Marina Bakić, glasnogovornica Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH.
U informaciji Ministarstva upada u oči da se razmatra smanjenje carina samo za ekološka vozila, dakle električne automobile i hibride koji se uglavnom proizvode u Japanu, ali su preskupi za džep prosječnog bh. kupca.
Drugim riječima, potencijalni kupci jeftinih Lada iz Rusije, Dacija iz Maroka, Kia modela iz Južne Koreje teško mogu očekivati bilo kakve olakšice.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.