Šef ekspedicije: 'Ono što traje godinu mi moramo napraviti u 48 sati, ali jedna stvar mi nije jasna'
Američka obalna straža vodi operaciju spašavanja petero ljudi u podmornici koja je nestala u nedjelju, 18. juna tokom putovanja u svrhu istraživanja potonulog Titanica.
Kompanija koja stoji iza te ekspedicije, OceanGate, prvo takvo putovanje do olupine Titanica je upriličila 2021. godine, a zatim ponovno 2022. Ove godine su saopćili da imaju planove nastaviti to raditi svake godine kako bi se dodatno dokumentirala olupina Titanica i utvrdila njena stopa propadanja, piše Jutarnji.hr.
Zamisao izvršnog direktora Stocktona Rusha je da plovilo poput Titana, za razliku od podmornice koja je potpuno autonomna, treba matični brod koji bi ga lansirao. Vozilo je izrađeno od karbonskih vlakana debljine pet inča s kupolom od titana na svakom kraju. Zamisao je da je plovilo lansirano i vraća se na svoje pomoćno plovilo - Polarni princ.
Bećiragić nakon poraza od Hrvatske: "Razlika od 13 koševa ništa ne znači u ludnici u Skenderiji"
Novinar CBS-a David Pogue istaknuo je neke od Titanovih neobičnosti kao dio reportaže 2022. godine, kada se i sam pridružio ekspediciji do olupine Titanica. Tako je spomenuo elemente koji su se činili improviziranima od običnih dijelova, piše Quartz..
Prekid komunikacije
Pod vodom nema GPS-a pa bi površinski brod trebao voditi podmornicu do olupine Titanica slanjem tekstualnih poruka. Tokom zarona 2022. godine, o kojem je CBS obavijestio, komunikacija je prekinuta i podmornica je izgubila kontakt na 2,5 sata te nikada nije došla do olupine Titanica, rekao je Pogue.
On nije jedini koji je ispričao takvu priču. Mike Reiss, scenarist TV komedija koji je radio an Simpsonima, također je na to putovanje krenuo prošle godine. I on je rekao da je došlo do prekida komunikacije u sva tri zarona u kojima je on sudjelovao, uključujući i jedno do Titanica.
Čovjek koji je 2022. putovao podmornicom do olupine Titanica: 'U ugovoru se smrt spominje tri puta'
Crvena zastava
Pogue je, kako bi se pridružio ekspediciji, morao potpisati ugovor. U njemu je pisalo sljedeće:
"Ovo eksperimentalno plovilo nije odobreno ni certificirano od strane bilo kojeg regulatornog tijela i moglo bi uzrokovati fizičku povredu, emocionalnu traumu ili smrt.
Na web stranici OceanGatea stoji da će se ekspedicije provoditi u skaldu sa Smjernicama Nacionalne uprave za oceane i atmosferu te u skladu sa smjernicama UNESCO-a za očuvanje mjesta podvodne svjetske baštine. No nigdje nema dokaza o provjeri i dobivanju regulatornog odobrenja na samom plovilu.
Posljednja fotografija podmornice prije zarona do Titanica: 'Stvari izgledaju vrlo sumnjivo'
Nema plana za bijeg
Postoji najmanje sedam različitih funkcija koje omogućuju podmornici da se vrati na površinu pa je stvarno zabrinjavajuće što se to još nije dogodilo, rekao je Pogue za BBC.
Ako je podmornica ostala zarobljena na dnu oceana, ne postoji rezervni plan niti kapsula za spašavanje.
Zanimljivo, prošlog novembra je šef OceanGatea Stockton Rush rekao da opasnosti nema jer je zračna posuda rađena u suradnji s Boeingom i NASA-om te Univerzitetom u Washingtonu.
"Sve ostalo može otkazati, potisnici, svjetla... ali i dalje ćete biti sigurni, izjavio je Rush tada.
Naučnik koji se 2000. podmornicom spustio do Titanica: 'Zapeli smo u struji, udarili propeler'
"Zašto se uopće sada kretalo na putovanje?"
Vođa ekspedicije na Titanic je objasnio zašto je potraga za turističkom podmornicom Titan izazovan zadatak.
Istraživač G. Michael Harris koji je 30 godina radio s Paul-Henryjem Nargeoletom, jednim od putnika na nestaloj podmornici, više je puta putovao do olupine Titanica kako bi pronašao artefakte.
Kaže da bi takva misija mogla uključivati planiranje koje traje i do godinu i pol, a to nije nešto što se može skupiti u samo 48 sati.
"Morate mobilizirati opremu, izvući ju van, a nisam siguran da postoji nešto što je dovoljno blizu, a što se može spustiti na dubinu Titanica, ako je ta podmornica uopće tamo."
Dramatična situacija: Putnici nestale podmornice mogu se ugušiti čak i da isplivaju na površinu
Harris je rekao i da u razdoblju od juna do septembra vrijeme kada mirne vode znače da su zaroni sigurniji u Sjevernom Atlantiku, no dodaje da je putovanje brodova OceanGatea počelo prerano u sezoni.
"Nisam siguran zašto se išlo tako brzo. Moraju se poduzeti sve mjere opreza kako nešto ne bi pošlo po zlu, ili barem ublažiti sve moguće kako bi se to osiguralo", rekao je Harris.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.