Marketinški stručnjak o predizbornoj kampanji: Agresivna, primitivna, bezidejna, nekreativna...
Početkom ovog mjeseca počela je zvanična predizborna kampanja za Opće izbore u Bosni i Hercegovini, koji će se održati 2. oktobra 2022. godine.
Ovo su deveti Opći izbori koji se održavaju u našoj zemlji, a državljani biraju članove Predsjedništva BiH, Parlamenta BiH, entitetskih parlamenata kao i zastupnike kantonalnih skupština.
Sarajevo je već prvog septembarskog jutra "okićeno" predizbornim plakatima, na kojima vidimo poznata i manje poznata lica.
Najave američkih sankcija Srbiji uznemirile i Plenkovića: Koliko bi one utjecale na tržište u BiH?
Stručnjaci o predizbornoj kampanji: Bezidejno, nekreativno, anahrono, smiješno...
Kaže se da 'slika govori hiljadu riječi', a samtra se da čak 90 posto informacija primamo upravo vizuelno. Stoga smo napravili analizu vizualnog jezika predizbornih plakata.
Kako vizuelno izgleda predizborna kampanja u javnom prostoru i kakvu poruku šalju ovogodišnji plakati, za portal Radiosarajevo.ba govorio je Ekrem Dupanović, marketing stručnjak sa višedecenijskim iskustvom.
Smiju nam se u lice
Radiosarajevo.ba: Generalno, kako procjenjujete vizualnu predizbornu kampanju u javnom prostoru ove godine?
Dupanović: Mislim da je ovo sve vrlo agresivno. Cijeli grad je oblijepljen. Čak i neki prostori koji nikad nisu imali na sebi neke velike plakate, billboarde i tako dalje. Drugo, mislim da je sve dosta primitivno kreirano, ako je uopće kreirano, ako tu uopće ima neke kreativnosti, jer uglavnom vidimo glave političara, neke slogane koji nam ništa ne govore, nema nikakvih predizbornih obećanja na koja bi se mi navukli pa glasali za nekoga.
Ono što je meni ponižavajuće kao građaninu, većina njih nam se sa velikih plakata smije, kao da kažu, šta god mi uradili, vi ćete glasati za nas.
Radiosarajevo.ba: Zašto u predizbornim kampanjama toliko dominiraju likovi kandidata?
Dupanović: To je zato što nema ideja. Moj prvi zaključak je da nijedna stranka nije angažovala kreativnu agenciju, da nijedna stranka nije imala neki jak kreativni tim.
Radiosarajevo.ba: Šta taj trend govori o nama kao potencijalnim glasačima - kako nas doživljavaju kandidati i kako mi njih doživljavamo?
Dupanović: Kao ovce. Političari su vrlo svjesni s kakvim narodom vladaju, zato se ni ne trude previše. Lider jedne stranke je podigao desnu ruku. Ne bih htio da govorim više, ali mi znamo ko je u Drugom svjetskom ratu dizao u znak pozdrava desnu ruku. Meni su objasnili da je htio da asocira na korijene Bosne, na stećke i tako dalje, ali bar je onda trebao znati da treba da raširi pet prstiju, a ne da ovako pozdravi. Jednostavno nema ideje, to nisu radili kreativci, političari smatraju da im to ne treba, da je dovoljno da se oni pojave sa svojim imenom i prezimenom i da će dobiti izbore.
Nismo vrijedni truda
Radiosarajevo.ba: Koliko je važan izbor boje na predizbornim plakatima, povezuju li glasači stranku s određenom bojom?
Dupanović: To je više privatna sklonost onoga ko je kreirao plakat pa rekao, stavit ćemo tamnu ili svijetlu pozadinu bez ikakve poruke. Jednostavno oni smatraju da mi nismo vrijedni truda. Ne vjerujem da oni puno razumiju značenje boja da bi te boje nešto značile. One se više gledaju iz estetskog aspekta nego iz funkcionalnog.
Radiosarajevo.ba: U svijetu se ulaže u vizuelni izgled i poruku predizbornih kampanja, a odličan primjer za to je François Mitterand, tačnije njegova druga kampanja za predsjedničke izbore u Francuskoj, koliko je njegov kreativni tim imao udjela u toj pobjedi?
Dupanović: Njegov tim je vodio Jacques Séguéla jedan od najvećih kreativaca u svijetu. Oni su snimili stotine i stotine slajdova sa Mitterandom u različitim situacijama. Slogan je bio 'Tiha snaga', odabrali su jedan slajd i ujutro je trebalo u 9 sati da krene štampanje izbornih plakata.
Séguéla je sjedio kući i ponovo vrtio i gledao slajd i shvatio da imaju potpuno pogrešan slajd, da je Mitterand uslikan s pozadinom u kojoj ima tešku industriju koja nikako ne komunicira sa sloganom 'Tiha snaga'. U 3 sata odlučio je da to promijeni, našao je jedan slajd sa divnim francuskim vinogradima u pozadini, probudio je Mitteranda i ovaj se usaglasio da slajd promijeni. Možete misliti koliki je značaj kreativnog direktora kampanje kad je on u mogućnosti da u 3 sata ujutru probudi predsjednika Francuske.
Ponižavanje birača i neukusno isfotošopirani kandidati
Radiosarajevo.ba: Šta jedan slogan čini uspješnim?
Dupanović: Dobro obećanje. Na izborima ljudi očekuju obećanje i očekuju da ta obećanja budu ispunjena. Nama uglavnom obećavaju, ali ništa ne ispunjavaju.
Radiosarajevo.ba: U tom kontekstu, kako procjenjujete postojeće slogane koje možemo vidjeti na ulicama?
Dupanović: Možemo krenuti od "Izetbegović za predsjednika". To je u suštini pogrešno, ne postoji. Prvo, mi nemamo predsjednika nego člana Predsjedništva. To je apsolutno pogrešan slogan i mene jako čudi da je SDA napravila tu grešku.
Zatim, "Da Sarajevo bude Dubai", mi nemamo ni u promilu ništa slično sa Dubaijem da bi mogli ne da se poredimo, nego da bi mogli ikad da budemo Dubai. Tako da je to tako jedna laž, tako jedno poniženje onih kojima se obraćaš.
SDP i "Da svane dan", to je nedorečeno, mogli su dodati "Da svane neki bolji dan" – to je odlično za slogan za ove izbore jer mi od izbora jedino što možemo očekivati je sanjati da nam dođu neki bolji dani.
Dosta sam razmišljao o sloganu Komšića. On se tim sloganom očito dodvorio Bošnjacima, i odvojio od hrvatske izborne baze čiji bi on trebao da bude predstavnik. On zna da on to u ovom trenutku ne može – ja sam za građane, svi smo mi za građansku državu. Ali ovo nije vrijeme kad to možemo realizirati.
Hadžikadić i njegova koalicija imaju slogan Vjeruj. U koga? Trebao je definisati.
Slogan SDS-a je 'Živjet ćeš bolje'. Sumnjam. Daj Bože. Ja želim da Repuiblika Srpska bude prosperitetna i uspješna. Samo sa uspješnom RS i mi u Federaciji možemo biti uspješni.
PDP: 'Republika Srpska mora da se brani'. Od koga? Sama od sebe?
Slogan SNSD-a 'Jer volimo Srpsku' - Neka vole, nema niko ništa protiv. Voli Srpsku, nemoj mrziti mene.
HDZ i Borjana Krišto poručuju: 'Zajedništvom do pobjede'. Da je baš HDZ za zajedništvo... sumnjam. Ja bih strašno volio da je tako, ali nema od toga ništa.
Radiosarajevo.ba: Možete li ipak izdvojiti neke od kampanja kao kvalitetne?
Dupanović: Nažalost, ne mogu naći neki primjer da bi stao iza njega kao čovjek koji se 52 godine bavi marketingom. To je tragedija, mi imamo toliko kreativnih ljudi. Bosna je jedno fenomenalno kreativno podneblje da ima ovako loše kampanje. To samo govori o tome, ponavljam, da nas politički kandidati uopće ne cijene.
Radiosarajevo.ba: Možete li usporediti ovogodišnju predizbornu kampanju s onima ranije, jedna od lošijih, ili…?
Dupanović: Mislim da nema velike razlike. Sve to slijedi jedan isti trend, kontinuitet, samo se možda tehnologije razlikuju. Možda su billboardi ljepše odštampani zato što su fotografije kvalitetnije, slikaju boljim aparatima i tako dalje, ali se to negdje i previše zloupotrebljava. Pojedini kandidati su zaista neukusno isfotošopirani.
Radiosarajevo.ba: I za kraj, koju kampanju s naših prostora bi izdvojili kao primjer dobre?
Dupanović: Ja se sjećam jedne izborne kampanje SDP-a u Sloveniji dok je kod nas bio rat. Oni su napravili odličnu kampanju sa sloganom, "Mi smo stranka čistih ruku". Tada su po cijeloj Sloveniji dijelili stotine i stotine hiljada paketića vlažnih maramica, poklanjali ljudima, da svi budu čistih ruku. To je neka ideja.
Recimo, stranke u BiH su imale sad šansu kakvu nisu imali prethodnih decenija, a to je da ova vlast koja sad bude izabrana ulazi u najteži postratni period: kriza energije, finansijska kriza, Europa koja nas je toliko pomagala ulazi u strašnu recesiju, zima će biti katastrofa.
I uz to sve, da je tu jedna stranka se odvojila od ostalih i rekla, vidi, mi znamo šta nas čeka i imamo rješenje za to, dobili bi izbore.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.