Erdin Kadunić: Njemački Zeleni pred izazovima - Stranka traži novi kurs do izbora 2029.
Njemačka stranka Zeleni (Bündnis 90/Die Grünen), koja je u proteklim godinama igrala ključnu ulogu u saveznoj vladi, sada se suočava s dubokom krizom identiteta i strategije.
Piše: Erdin Kadunić*, za portal Radiosarajevo.ba
Nakon što su na europskim izborima 2024. pretrpjeli ozbiljne gubitke, povratak u opoziciju ih je primorao na unutrašnju refleksiju. Vrh stranke priznaje: vrijeme je za ozbiljne promjene.
Uživo | Pratite izvlačenje grupa za SP: Zmajevi će saznati potencijalne protivnike
U javnosti se pojavio interni strateški dokument u kojem su pobrojane ključne greške koje su, po mišljenju liderki stranke, dovele do političkog pada. Dokument su potpisale kopredsjednice parlamentarne frakcije Zelenih, Britta Haßelmann i Katharina Dröge, koje pozivaju na novi početak u pripremi za saveznu izbornu 2029. godinu.
Ovo je uvid kakav stranke u Bosni i Hercegovini, pa ni regiji do sada nikada nisu pokazale, pa bi naše "bezgrešne političke elite" iz njemačkog iskustva mogle ponešto i naučiti.
Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!
Pet strateških grešaka Zelenih – i šta sada?
1. Previše tiho u koaliciji – "Nismo uzvratili napade"
Zeleni priznaju da su tokom vladajuće koalicije sa Socijaldemokratskom partijom Njemačke (SPD) i Slobodnom demokratskom partijom Njemačke (FDP) bili suviše suzdržani u komunikaciji. Kampanje iz redova opozicione Hrišćansko-demokratske i Hrišćansko-socijalne unije (CDU/CSU) protiv tzv. "rodnog jezika" ili navodne obavezne ugradnje toplotnih pumpi prošle su bez ozbiljnog otpora.
Umjesto da odlučno stanu u odbranu svojih stavova, Zeleni su, kako sami priznaju, "šutjeli predugo". Time su, smatraju mnogi, prepustili javni diskurs populistima. Strategija za budućnost glasi: jasnije komunicirati, odlučnije braniti principe.
2. Slaba komunikacija političkog zaokreta – "Nismo objasnili zašto"
U odnosu na prethodne godine, Zeleni su napravili zaokret u politici prema naoružanju i vojnim ulaganjima – posebno u kontekstu podrške Ukrajini. Međutim, mnogim biračima nije bilo jasno zašto stranka, nekada poznata po mirovnoj politici, sada podržava značajno jačanje Bundeswehra.
Bundestag odlučio: Njemačka vojska ostaje još godinu dana u BiH zbog prijetnji iz entiteta RS
"Ovaj zaokret nismo dovoljno objasnili narodu", priznaje Dröge. "Promjena kursa nije sporna – sporna je tišina koja ju je pratila". U budućnosti, svaka suštinska promjena mora biti transparentno i proaktivno objašnjena.
3. Imidž elitne stranke – "Građani nas ne osjećaju u svakodnevnici"
Treća greška pogađa samu srž političkog imidža Zelenih. Stranka se sve više percipira kao elitistička, orijentisana prema globalnim i apstraktnim temama, dok se udaljava od životne realnosti običnih građana.
"Kada ljudi pomisle na Zelene, pomisle na klimu, mir, demokratiju. Ali rijetko na školu, javni prijevoz ili cijenu kruha", stoji u internom dokumentu.
U narednom periodu, Zeleni žele više naglasiti angažman za konkretne lokalne probleme – bolje školstvo, dostupnije bazene ljeti, čistije ulice. Politička vizija mora imati dodir sa svakodnevicom.
4. Defanzivan pristup klimatskoj politici – "Nismo više bili lideri"
Iako je borba za zaštitu klime zaštitni znak Zelenih, u posljednjoj izbornoj kampanji ta tema nije igrala centralnu ulogu. Za razliku od izborne 2021. kada su dominirali zelenim temama, u 2024. godini stranka se povukla – vjerovatno zbog straha od otpora birača.
Haßelmann i Dröge priznaju da je stranka izgubila političku inicijativu u svom najjačem domenu. "Klimatske promjene znače i promjenu životnih navika. To nismo imali hrabrosti jasno reći", navode. U narednim kampanjama cilj je vratiti se na čelo klimatskog diskursa – i to s novom, hrabrijom retorikom.
5. Neprecizno predstavljanje u javnosti – "Ko govori za Zelene?"
Nakon što su se iz javnosti povukli bivši lideri poput Roberta Habecka i Annalene Baerbock, stranka je izgubila jasne figure koje je predstavljaju prema vani. Andrea Römmele, politička analitičarka, kaže da Zeleni moraju definisati nova lica i glasove, koji će uvjerljivo komunicirati poruke stranke.
Pored toga, stranka se mora tematski proširiti: pored klime, jače pokrivati i teme migracije, geopolitike i socijalne pravde. To su, smatraju mnogi, ključne dimenzije koje moderni birači očekuju. "Zelenima mora uspjeti povezivanje klime s migracijom i socijalnim pitanjima", kaže Römmele.
Pritisak s lijeva – i nedoumice unutar stranke
Zeleni se ne suočavaju samo s vanjskom konkurencijom, već i s unutrašnjim tenzijama. Lijevo orijentirani članovi stranke, posebno iz omladinskog krila (Grüne Jugend), sve više traže distancu od kompromisa sa FDP-om i "mekanih" stavova prema policiji i socijalnoj politici. U Berlinu stranka Ljevica (Die Linke) već ima jači utjecaj u progresivnim sredinama, s 19% podrške.
Vrijeme za novo pozicioniranje
Zeleni žele pokazati da uče iz grešaka i da nisu "vječna opoziciona partija". Interna obnova, jasnija komunikacija i nova tematska širina trebali bi otvoriti put ka povratku povjerenja birača. No, hoće li do 2029. uspjeti – ostaje da se vidi. "Na kraju, morate imati ambiciju da uvjerite cijelu zemlju", poručuje Katharina Dröge iz Berlina.
*Autor je njemačko-bosanski politikolog
* * *
Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.