Impulzivna praznična kupovina otkriva vaše psihičke poremećaje
Dok prolazite kroz ovogodišnju prazničnu shopping groznicu, odvojite trenutak i razmislite o mogućim posljedicama.
Razmotrite finansijski učinak i potencijalni stres i istražite šta to govori o vama. Kako se bliži kraj godine ispunjen prazničnim slavljima i rasprodajama, impulzivna kupovina poprima poseban oblik.
Dok prolaze pored živopisnih izloga i primamljivih popusta koji obilježavaju prazničnu sezonu, potrošači se često nađu u situaciji da podlegnu spontanoj kupovini. Na kraju, bez previše planiranja, kući dođu punih vrećica poklona, ukrasa, odjeće i umanjenim stanjem na računu.
Hrvati trojkama zasuli koš BiH: Zmajevi izgubili prvi od dva ključna meča za odlazak na Eurobasket
Trgovci na malo strateški način kapitaliziraju ovo doba godine, stvarajući okruženje koje potiče kupovinu u trenutku. Iako ove impulzivne kupovine mogu dodatno unijeti radost i uzbuđenje u prazničnu sezonu, one također mogu dovesti do postprazničnog finansijskog stresa.
Iako je impulzivna kupovina pojačana tokom praznične sezone, nije ograničena na nju. Nedavne studije pokazuju da prosječni potrošač obavi dvije do tri impulsne kupovine sedmično, što mnoge na kraju dovodi do minusa na računu i kreditnih dugova.
Šta se može desiti ako novu odjeću ne operete prije oblačenja?
Osobine impulzivne kupovine
Impulzivni kupci traže novost, raznolikost i iznenađenje, koristeći kupovinu za poboljšanje raspoloženja i dobivanje emocionalne podrške kroz društvene interakcije.
Samoregulacija je ključna u upravljanju impulzivnom kupovinom, ali disfunkcija se može pojaviti kada kratkoročno zadovoljstvo nadjača dugoročne ciljeve.
Okruženje kupovine, fizičko i online, igra značajnu ulogu u utjecaju na impulzivno kupovno ponašanje, stvarajući pozitivan ili negativan učinak. Društveni faktori, uključujući oglašavanje i lako kreditiranje, doprinose impulzivnom kupovnom ponašanju.
Kompulzivna vs. impulzivna kupovina
Kompulzivna kupovina nalikuje impulzivnoj, međutim to je psihološki poremećaj koji uključuje uobičajenu, planiranu i nekontrolisanu želju za kupovinom, često kao odgovor na negativne događaje ili emocije.
Povezan je s kompromitiranom samopercepcijom, perfekcionizmom i traženjem novosti. Kompulzivni kupci često pate od depresije i poremećaja prehrane.
Faktori, kao što su stres i anksioznost povezani s finansijskim pitanjima, pridonose kompulzivnom kupovnom ponašanju. Postmoderna potrošačka društva, oglašavanje, internetska maloprodaja i lako kreditiranje stvaraju atmosferu pogodnu za kompulzivnu kupovinu.
Nivo samokontrole
Impulzivni kupci posjeduju relativno veću samokontrolu i povremeno spontano kupuju. Međutim, dosljedno impulzivno ponašanje može dovesti do gubitka samokontrole i razvoja sklonosti kompulzivnoj kupovini.
Dok se poremećaji ponašanja poput kompulzivne kupovine mogu liječiti kognitivno-bihevioralnom terapijom, rješavanje impulzivne kupovine zahtijeva kampanje podizanja svijesti i odgovorne maloprodajne prakse.
Baš kao i kod drugih ovisničkih ponašanja, kampanje za odgovornu kupovinu mogu pomoći u obuzdavanju negativnih učinaka impulzivne kupovine, od čega imaju koristi i trgovci i potrošači.
Prepoznavanje psihološke podloge ovih ponašanja prvi je korak prema stvaranju zdravije i informiranije potrošačke kulture, piše Ordinacija.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.