Bio je hit i na našim prostorima: Prije 50 godina predstavljen je Fiat 128

J. M.

Krajem '60-ih godina prošlog stoljeća u Torinu su spremali nasljednika Fiata 1100. Nije se radilo o običnoj smjeni modela, već o mnogo složenijem zadatku – zadovoljenju enormno naraslih zahtjeva kupaca.

Naime, europski konkurenti izbacili su u to doba nekoliko "hitova" u segmentu ekonomičnih automobila, vozila koja nisu bila samo novija i tehnički unaprijeđena nego i udobnija, prostranija, boljih performansi, modernog dizajna. Italijani su prihvatili izazov, bacili se na posao razvoja automobila koji će biti konkurentan i donijeti novine na polju dizajna i tehničkih rješenja.

Fiat 128 (1969)

Kao baza za novi model poslužila su iskustva čuvenog Fiatovog dizajnera Dante Giacosea inkorporirana 1964. u prototip Autobianchi Primula – kompaktni automobil sa motorom zapremine 1100 kubika postavljen poprečno, sa prednjim pogonom i nezavisnim zadnjim ovjesom.

Konačno je 1969. javnosti otkriven Fiat 128 i to u tri karoserijske izvedbe: 4-vratna i 2-vratna limuzina, te 3-vratni caravan Familiare.

Fiat 128 Familiare (1969)

Međutim, nije odobrena hatchback verzija koja je kroz Autobianchi Primulu predstavljala ideju vodilju pri nastanku Fiata 128!? Menadžment Fiata bojao se kako će italijanski kupci prihvatiti za to doba previše avangardnu verziju kombi-limuzine.

Zato su "fiatovci" licencu za hatchback prodali u Jugoslaviju gdje će 1971. nastati Zastava 101, a nesuđeni odrezani rep "128-ce" dizajner Pio Manzu prilagodit će ugradnji u Fiat 127, još jedan čuveni automobil iz Torina.

No, ova epizoda nije zaustavila uspješan pohod Fiata 128, koji će biti izabran za "europski automobil 1970. godine". Dobre performanse, jednostavnost, udobnost, sigurnost, pouzdanost, bile su to vrline koje su znali cijeniti članovi žirija, specijalizovani novinari iz sedam zemalja, ali i kupci širom svijeta.

"Od svih Fiatovih modela, možda, čak i među svim automobilima koji su se kotrljali i još kotrljaju našom planetom, mislim da je Fiat 128 nudio najveću vrijednost za novac", rekao je kasnije tvorac Dante Giacosa.

Fiat 128 (1972)

Najveći aduti "128-ce" – ekstremna jednostavnost konstrukcije, koncept "sve naprijed", poprečni smještaj motora u nosu – postali su trend koji će usvojiti ostali proizvođači.

Stilistički je "osmica", dizajnirana u studiju Fiat Centro Style pod dirigentskom palicom Maria Boana, veoma podsjećala na nešto ranije predstavljeni Fiat 124. Trovolumenska četvrtasta karoserija dužine 3,856 metara izgledala je prilično konvencionalno, ali svejedno nimalo monotono.

Fiat 128 nastao je u vrijeme niske cijene goriva što nije postavljalo prevelike zahtijeve u pogledu aerodinamike. Umjesto toga, limitirajući faktor bila je italijanska fiskalna politika, rigorozna prema vozilima sa motorima veće zapremine.

To je natjeralo Fiat da u 128 ugradi mali ali izuzetno živahni motor zapremine 1116 kubika, snage 55 "konja", sposoban da pruži efikasne performanse na nivou većih i udobnih automobila.

Fiat 128 (1972)

Doduše, neki kritičari smatraju da je postojao prevelik jaz između visokog nivoa tehničkih inovacija i konzervativnog dizajna. Cilj – konstrukcija automobila za najširi mogući broj korisnika – opravdao je sredstvo, tj. konvencionalan izgled. Možda previše jednostavan, ali prepoznatljiv stil koji je ponudio prostranost po najnižoj mogućoj cijeni. 

Na sajmu u Ženevi 1971. godine predstavljen je Fiat 128 Rally, baziran na 2-vratnoj verziji. U odnosu na "original" zapremina motora povećana je na 1290 kubika, snaga na 67 "konja", a ostale modifikacije uključivale su poboljšani mjenjač, kočioni sistem sa servo-asistentom, šire gume prilagođene višim brzinama, akumulator većeg kapaciteta i alternator umjesto "diname".

Fiat 128 Rally

Isti događaj – sajam u Ženevi 1971. godine – iskorišten je i za promociju Fiata 128 Coupé, atraktivnog modela koji je s originalnim 128 dijelio ime i tehniku (doduše, malo pojačane motore). Fiat 128 Coupé bio je jedan od najljepših automobile svog vremena, sušta suprotnost konzervativnom dizajnu limuzine.

Fiat 128 Coupé

Prvi lagani redizajn Fiata 128 napravljen je 1972. godine sa samo jednom mehaničkom izmjenom – ugradnjom servo kočnica – dok je 1974. stigla verzija Fiat 128 Special koju su karakterizirali novi "gril" hladnjaka sa pravougaonim farovima, veći branici cijelom dužinom obloženi gumom, bočna lajsna...

Fiat 128 Special (1974)

Osim baznog, malo modificiranog 1,1 litarskog motora, Special je iz modela 128 Rally preuzeo 1,3 litarski motor, doziran na 60 KS.

Nakon što je proizvedeno 2,5 miliona "osmica", u maju 1976. predstavljen je "novi 128", koji će nešto kasnije (1980), pod imenom Zastava 128, upoznati i kupci u našoj bivšoj državi jer je izrađivan u Kragujevcu.

Zastava 128

Osnovni kockasti oblik karoserije ostao je nepromijenjen, uz novu instrumemt tablu, kolo upravljača, prednja i zadnja svjetla, plastične branike sa ugrađenim pokazivačima pravca. Ponuda motora nije mijenjana, a 3-vratna karavanska verzija preimenovana je u "Panoramu".

Fiat 128 Panorama (1975)

Produkcija Panorame zaustavljena je nakon predstavljanja Fiat Ritma u aprilu 1978. godine, a 4-vratna limuzina održala se u proizvodnji do 1985. Nakon toga su "128-ice" nastavili izrađivati Fiatovi pogoni u Argentini (do 1990. godine), ali i Crvena Zastava (do 2003. godine).

Argentinski Fiat Super Europa

Osim u bivšoj Jugoslaviji, "osmica" je bila izuzetno popularna u Egiptu gdje je od Zastavinih dijelova CKD-montažom nastao Nasr 128. Širom svijeta napravljeno je skoro 4,5 miliona priomjeraka Fiata 128 i njegovih derivata što ga čini jednim od najuspješnijih i najrevolucionarnijih modela u historiji.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak