Fiat 126: Legenda izgleda tetrapaka i performansi peglice
Fiat 126 zvanično je otkriven 1972. na sajmu u Torinu i predstavljao je nasljednika "vječitog" Fiata 500. Dobio je snažniji dvocilindrični vazdušno hlađeni motor koji je u "peglici", iz 594 kubika, razvijao 23 KS, dok je ostatak mehanike preuzet s prethodnika.
Sve ovo smješteno je u potpuno novu karoseriju dužine 3054 milimetara. U stilu mini-dimenzija bile su i patuljaste gume 135 SR-12.
Što jeftinije, što jednostavnije, bila je ideja vodilja pri razvoju novog modela.
Time se mogu objasniti neka rješenja koja danas izgledaju egzotično, ali su početkom 70-ih bila standard poput poprečnih lisnatih opruga na prednjem ovjesu ili doboš-kočnica na sva četiri točka.
Ovaj automobil(čić) je prazan težio 580 kilograma i mogao je juriti 105 km/h uz prosječnu potrošnju 5,2 litara na 100 kilometara. Doduše, zlobnici su tvrdili kako pojam "prosječna potrošnja" u Fiatu 126 ima drugačije značenje jer "peglicu" valja uvijek voziti – punim gasom!
Drugi su tvrdili da je "tetrapak" najbrži svjetski auto – kada ide nizbrdo... Bilo kako bilo, primjedbe je kompenzirala superpovoljna cijena od samo 795 hiljada lira u Italiji te mogućnost parkiranja na malom prostoru.
Ponovo je autosajam u Torinu, ovaj put 1976. godine, bio domaćin predstavljanja nove "peglice". U prodaju je pušten Fiat 126 Personal, koji je donio mnogo noviteta uključujući plastične "karambolke", drugačiji retrovizor, nove točkove, kočnice, kolo upravljača, instrument ploču, uz cijenu od oko dva miliona lira.
U julu 1977. ponuđen je i novi motor s karburatorom Weber 28, zapremine 652 kubika, snage 24 konja, a cijena "peglice" je dostigla 2,384.000 lira. Krajem 1978. došle su i specijalne serije 'Black' i 'Silver', nešto kasnije 'Red' i 'Brown'.
Godine 1983. godine standardizovana je jedna verzija, koja će se od 1985. proizvoditi isključivo u Poljskoj.
Revolucija je stigla 1987. godine kada je "peglica" dobila treća vrata i motor zapremine 704 kubika sa 26 KS! Ovaj model nazvan 126 Bis pokretao je horizontalno postavljen motor, hlađen vodom (!), što je dalo više prostora u unutrašnjosti.
Zadnja sjedišta su se mogla oboriti čime se dobijao dodatni prtljažnik zapremine 500 litara do kojeg je pristup olakšan preko trećih vrata po uzoru na klasične kombi-limuzine! Maksimalna brzina 116 km/h, težina praznog vozila 620 kilograma, cijena 6,140.000 lira.
Verzija 126 Up predstavljena je 1990. godine, potom 1994. modernizovani 126 EL, da bi u decembru 1996. "peglica" dobila i katalizator u verziji 126 ELX. Međutim, ništa nije moglo spriječiti neminovni kraj koji je uslijedio četiri godine kasnije.
O Fiatu 126 su kolale mnoge priče, neke istinite, druge preuveličane.
"Peglica" je imala strašan "apetit" za zadnjim gumama, pa su njene "sretne" vlasnike znali svi gradski vulkanizeri i prodavači guma, dok su prednji pneumatici bili mnogo trajniji...
Sasvim uobičajeno je bilo provesti veći dio puta na samo jednom cilindru, a upravljač je često dobijao "četvrti krug" u skladu sa punim okretom – "ajnšlagom" – na četiri kruga volana.
Ali "peglica" je bila jeftina, ne samo automobil nego i rezervni dijelovi. Štaviše, jeftino ste mogli kupiti 2-3 olupine i tako napraviti sopstveni servis. Rijetki sretnici imali su u svom "tetrapaku" i Fiat-Voxson kasetofon, sa malim zvučnikom loptastog oblika. Iz sigurnosnih razloga (!) prednja strana kasetofona mogla se skinuti.
Modeli proizvedeni u Poljskoj imali su natpis FSM (Fabrika Samochodov Mabolytrazowych), a bili su poznati po nadimku Maluch (mališan). Svojevremeno je kreiran i prototip sa motorom naprijed, ali proizvodnja nikada nije počela.
Malobrojni su imali priliku posjedovati kabriolet verziju sa platnenim krovom!
Proizvodnja Fiata 126 ugašena je u Poljskoj 22. septembra 2000. godine nakon što je sa montažnih traka u ovoj zemlji izašlo 3,3 miliona primjeraka.
Ako se računaju i Fiatovi italijanski pogoni, onda je "tetrapak" proizveden u ukupno 4,6 miliona primjeraka! Legenda kaže – najprodavanija peglica među automobilima i najprodavaniji automobil među peglicama…
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.