Fiat 126: Legenda izgleda tetrapaka i performansi peglice

J. M.
Fiat 126: Legenda izgleda tetrapaka i performansi peglice
/ Foto: Fiat
Pod nadimkom "peglica" bila je poznata čitavom svijetu, dok su drugi nadimak – "tetrapak" – koristili bolji automobilski "znalci". Koji više pristaje Fiatu 126? Oba jer bi se moglo reći da je "126-ica" imala izgled tetrapaka i performanse – pegle.

Fiat 126 zvanično je otkriven 1972. na sajmu u Torinu i predstavljao je nasljednika "vječitog" Fiata 500. Dobio je snažniji dvocilindrični vazdušno hlađeni motor koji je u "peglici", iz 594 kubika, razvijao 23 KS, dok je ostatak mehanike preuzet s prethodnika.

Sve ovo smješteno je u potpuno novu karoseriju dužine 3054 milimetara. U stilu mini-dimenzija bile su i patuljaste gume 135 SR-12.

Što jeftinije, što jednostavnije, bila je ideja vodilja pri razvoju novog modela. 

Time se mogu objasniti neka rješenja koja danas izgledaju egzotično, ali su početkom 70-ih bila standard poput poprečnih lisnatih opruga na prednjem ovjesu ili doboš-kočnica na sva četiri točka.

Ovaj automobil(čić) je prazan težio 580 kilograma i mogao je juriti 105 km/h uz prosječnu potrošnju 5,2 litara na 100 kilometara. Doduše, zlobnici su tvrdili kako pojam "prosječna potrošnja" u Fiatu 126 ima drugačije značenje jer "peglicu" valja uvijek voziti – punim gasom!

Drugi su tvrdili da je "tetrapak" najbrži svjetski auto – kada ide nizbrdo... Bilo kako bilo, primjedbe je kompenzirala superpovoljna cijena od samo 795 hiljada lira u Italiji te mogućnost parkiranja na malom prostoru.

Ponovo je autosajam u Torinu, ovaj put 1976. godine, bio domaćin predstavljanja nove "peglice". U prodaju je pušten Fiat 126 Personal, koji je donio mnogo noviteta uključujući plastične "karambolke", drugačiji retrovizor, nove točkove, kočnice, kolo upravljača, instrument ploču, uz cijenu od oko dva miliona lira.

U julu 1977. ponuđen je i novi motor s karburatorom Weber 28, zapremine 652 kubika, snage 24 konja, a cijena "peglice" je dostigla 2,384.000 lira. Krajem 1978. došle su i specijalne serije 'Black' i 'Silver', nešto kasnije 'Red' i 'Brown'.

Godine 1983. godine standardizovana je jedna verzija, koja će se od 1985. proizvoditi isključivo u Poljskoj.

Revolucija je stigla 1987. godine kada je "peglica" dobila treća vrata i motor zapremine 704 kubika sa 26 KS! Ovaj model nazvan 126 Bis pokretao je horizontalno postavljen motor, hlađen vodom (!), što je dalo više prostora u unutrašnjosti.

Zadnja sjedišta su se mogla oboriti čime se dobijao dodatni prtljažnik zapremine 500 litara do kojeg je pristup olakšan preko trećih vrata po uzoru na klasične kombi-limuzine! Maksimalna brzina 116 km/h, težina praznog vozila 620 kilograma, cijena 6,140.000 lira.

Verzija 126 Up predstavljena je 1990. godine, potom 1994. modernizovani 126 EL, da bi u decembru 1996. "peglica" dobila i katalizator u verziji 126 ELX. Međutim, ništa nije moglo spriječiti neminovni kraj koji je uslijedio četiri godine kasnije.

O Fiatu 126 su kolale mnoge priče, neke istinite, druge preuveličane.

"Peglica" je imala strašan "apetit" za zadnjim gumama, pa su njene "sretne" vlasnike znali svi gradski vulkanizeri i prodavači guma, dok su prednji pneumatici bili mnogo trajniji...

Sasvim uobičajeno je bilo provesti veći dio puta na samo jednom cilindru, a upravljač je često dobijao "četvrti krug" u skladu sa punim okretom – "ajnšlagom" – na četiri kruga volana.

Ali "peglica" je bila jeftina, ne samo automobil nego i rezervni dijelovi. Štaviše, jeftino ste mogli kupiti 2-3 olupine i tako napraviti sopstveni servis. Rijetki sretnici imali su u svom "tetrapaku" i Fiat-Voxson kasetofon, sa malim zvučnikom loptastog oblika. Iz sigurnosnih razloga (!) prednja strana kasetofona mogla se skinuti.

Modeli proizvedeni u Poljskoj imali su natpis FSM (Fabrika Samochodov Mabolytrazowych), a bili su poznati po nadimku Maluch (mališan). Svojevremeno je kreiran i prototip sa motorom naprijed, ali proizvodnja nikada nije počela.

Malobrojni su imali priliku posjedovati kabriolet verziju sa platnenim krovom!

Proizvodnja Fiata 126 ugašena je u Poljskoj 22. septembra 2000. godine nakon što je sa montažnih traka u ovoj zemlji izašlo 3,3 miliona primjeraka.

Ako se računaju i Fiatovi italijanski pogoni, onda je "tetrapak" proizveden u ukupno 4,6 miliona primjeraka! Legenda kaže – najprodavanija peglica među automobilima i najprodavaniji automobil među peglicama…

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije