Šta se događa s najmodernijim ruskim avionima? Jasno je kako bi završio rat s Amerikom...
Nakon trideset i tri mjeseca koji Kremlj vodi protiv Ukrajine, povećanje međunarodnih sankcija prema ruskoj industriji konačno počinje pokazivati utjecaj na napore Moskve u modernizaciji.
Ruski proizvođač aviona United Aircraft Corporation (UAC) suočava se s teškoćama u nabavci ključnih komponenti stranog porijekla za svoj jedini tip nevidljivog lovca, Suhoj Su-57, koji nosi NATO oznaku Felon.
Iako se suočavaju s problemima, UAC ipak pronalazi načine za nabavku potrebnih dijelova, što ukazuje na trajnu snagu Rusije u ratnom kontekstu. Ali, to također ukazuje na postojeće poteškoće u opskrbi ruskog naoružanja – slabosti koje bi neprijatelji Rusije mogli iskoristiti kako bi dodatno pritisnuli ruske oružane snage, piše redovni analitičar za britanski The Telegraph.
Tri regionalne zvijezde napravit će spektakl u Sarajevu nakon novogodišnje noći: Evo o kome je riječ
Komponente obuhvaćene sankcijama - uključujući mikročipove i matične ploče - dio su MPPU-50, njemačkog uređaja za kalibraciju radara dvomotornog, nadzvučnog aviona Su-57. Njemačka je Rusiji zabranila izravan uvoz uređaja, što je natjeralo Ruse da potraže zaobilazna rješenja. I uspijevaju ih pronaći, prema dokumentima do kojih je došla ukrajinska analitička skupina Frontelligence Insight.
"Ovi se dijelovi mogu jednostavno kupiti online i isporučiti u Rusiju preko trećih zemalja", objašnjava Frontelligence. Sankcionirani dijelovi mogu se pronaći u raznim proizvodima proizvedenim u Njemačkoj, Sjedinjenim Državama, Japanu, Indiji i Kini, ustanovila je skupina.
Snažno usporavanje proizvodnje i rast cijene
Amerikanci su očito svjesni problema. Dana 30. oktobra američka vlada uvela je nove sankcije za 400 subjekata, uključujući neke u Kini i Indiji. Cilj je "ometati izbjegavanje sankcija i ciljati subjekte u više trećih zemalja", objasnio je američki State Department.
Ipak, to nije savršeno rješenje. Dijelovi za MPPU-50 nalaze se u previše drugih proizvoda proizvedenih u previše drugih zemalja, uključujući i neke bez jasne vojne namjene. "Naš tim procjenjuje da se gotovo sve te komponente koriste u civilnoj elektronici i elektronici s dvojnom namjenom, što čini iznimno teškim, ako ne i nemogućim, spriječiti Rusiju da ih nabavi".
Ali, napor koji ruski menadžeri moraju uložiti u nabavku mikročipova i matičnih ploča ima za posljedicu snažno usporavanje proizvodnje Su-57 i podizanje cijene po primjerku aviona. Godine 2019. Kremlj je potpisao ugovor za prvih 76 borbeno spremnih Su-57. Cijena je, kako se čini, oko 50 miliona dolara po primjerku.
Ali, dok američki proizvođač borbenih avioba Lockheed Martin proizvodi više od 150 nevidljivih borbenih aviona F-35 Lightning godišnje za kupce širom svijeta, UAC se bori da proizvede nešto više od deset Su-57 za ruske zračne snage. Kompanija je isporučila prvih 10 Su-57 2022. i njih 11 prošle godine. Tokom ove godine UAC je isporučio tek nekoliko aviona.
U međuvremenu su ruske zračne snage u nesrećama izgubile dva Su-57 - jedan od 10 testnih modela i jedan serijski standardni primjerak. U napadu ukrajinske bespilotne letjelice na ruski Državni centar za letna ispitivanja Ahtubinsk u južnoj Rusiji ovog je ljeta uništen najmanje još jedan Su-57 na zemlji.
Moguće je da je, gotovo 15 godina nakon prvog leta Su-57, u službi tek nešto više od 30 ovih letjelica, od kojih su trećina testni modeli. To nikako nije puno, pogotovo s obzirom na to da je Su-57 jedini ruski avion pete generacije u službi.
Irački i libijski poučak
Lockheed Martin u međuvremenu je isporučio više od 1000 F-35 pete generacije nevidljivih borbenih aviona SAD-u i njihovim saveznicima, a tu je i više od 180 starijih, ali još snažnijih F-22 Raptora u američkim zračnim snagama.
Ruskom čelniku Vladimiru Putinu, smatra Axe, stoga ne bi bilo pametno da se petlja sa širim Zapadom izvan Ukrajine - gotovo je sigurno, navodi, da bi izgubio zračni rat, a iskustvo iz Iraka i Libije ukazuje na to da nakon što izgubite nebo od zapadnih zračnih sila, vaša kopnena vojska ne preživljava još dugo.
Kad se to ostavi po strani, ipak je jasno da strane sankcije protiv UAC-a i sličnih ruskih proizvođača oružja ne funkcioniraju savršeno, ali djeluju dovoljno dobro da barem uspore modernizaciju ruskih zračnih snaga. A što je možda još važnije za protivnike ruske agresije, nema dokaza da je UAC uspio proizvesti MPPU-50 uspostavljanjem lokalne proizvodnje. "Stvarnost je da je proizvodnja modernog oružja u Rusiji gotovo nemoguća bez zapadnih komponenti", zaključuje Frontelligence Insight.
Dodatne sankcije možda neće uspjeti u potpunosti zaustaviti UAC-ovu nabavku ključnih čipova i matičnih ploča, ali bi je mogle dodatno kočiti i ometati te tako postaviti još više prepreka za učinkovitu proizvodnju Su-57.
To su loše vijesti za UAC, ruske zračne snage i rusku zračnu kampanju u Ukrajini. Ako postoji ikakav razlog za optimizam u Moskvi, to je da se novoizabrani američki predsjednik Donald Trump, koji preuzima dužnost u januaru, usprotivio američkoj potpori Ukrajini te bi mogao ukinuti mnoge od najštetnijih sankcija jednim potezom pera, zaključuje David Axe.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.