Sutra se otvara Pelješki most, najveći infrastrukturni projekt financiran novcem

12
Hina
Sutra se otvara Pelješki most, najveći infrastrukturni projekt financiran novcem
Foto: FaH / Pelješki most

Pelješki most, čije je otvaranje zakazano za sutra, najveći je hrvatski infrastrukturni projekt financiran iz EU fondova, na tom projektu dugom jedno desetljeće radilo je nekoliko vlada, a očekuje se da će njegove privredne koristi biti u najmanju ruku uz bok političkim i općedruštvenim.

Most je dio projekta "cestovna povezanost s južnom Dalmacijom". Hrvatska vlada je u februaru 2017. godine usvojila odluku o financiranju tog projekta koja je vezana za izgradnju Pelješkog mosta, projektnu dokumentaciju i sufinanciranje sredstvima Europske unije. Ta je odluka bila preduvjet za realizaciju gradnje mosta i pristupnih cesta koji će obilježiti iduće godine.

No i prije toga, još u maju 2013. godine, Europska komisija naručila je predstudiju izvodljivosti koja je pokazala kako je Pelješki most najbolje rješenje za povezivanje juga Hrvatske s ostatkom države.

Najvažniji geostrateški projekt u Hrvatskoj

Hrvatske ceste izradile su tada prijavu velikog projekta za projekt Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, da bi vlada "Odluku o financiranju projekta Cestovna povezanost s Južnom Dalmacijom" popratila riječima da se time jača saobraćajna povezanost Dalmacije s ostatkom zemlje, što je ujedno i dio Strategije saobraćajnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje od 2014. do 2030. godine.

Radilo se o najvažnijem geostrateškom projektu u Hrvatskoj, projektu od nacionalnog interesa, čijom će se izgradnjom konačno dokinuti teritorijalni diskontinuitet Hrvatske.

Projekt koji je uključivao nekoliko faza, od kojih je najvažnija izgradnja Pelješkog mosta, sam po sebi je obiman, a budući da je posao velik i u njemu se vrti velik novac, znalo se da će biti i problema.

Ukupna vrijednost projekta procjenjivala se na 420.3 miliona eura i uključuje izgradnju mosta, pristupnih cesta i obilaznice Stona.

Nakon što je Ministarstvo mora, saobraćaj i infrastrukture primilo potvrdu iz EU da je projekt dobro pripremljen te da je prijava uredna, Europska komisija je donijela Odluku o prihvaćanju sufinanciranja projekta u iznosu od 357 miliona eura.

Objavom natječaja za odabir izvođača radova na Pelješkom mostu i izgradnju pristupnih cesta označen je početak najvećeg infrastrukturnog projekta u Hrvatskoj financiranog iz fondova Europske unije.

Ne zaboravimo ni da su deseci miliona kuna potrošeni za otkup zemljišta za gradnju mosta i pristupnih cesta od lokalnog stanovništva.

Četiri faze projekta

Hrvatske ceste još su 2016. objavile dokument po kojemu su do 2022. godine predviđene četiri faze projekta, koje uključuju izgradnju pristupnih cesta mostu, izgradnju samog mosta, zatim dionice ceste na Pelješcu (relacija Zaradeže - Prapratno) te tzv. Stonske obilaznice (relacija Đonta - Doli).

Rok izgradnje bio je pet godina za sve faze, dok je ukupna procijenjena vrijednost projekta 420 milijuna eura, od čega je EU sufinancirao 330 miliona eura ili 78.5 posto.

Most je integralne hibridne konstrukcije s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta.

Most je dug 2.400 metara, a plovidbeni profil ispod mosta usuglašen s ekspertnom skupinom BiH 200 puta 55 metara.

Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta Marjan Pipenbaher krajem novembra 2017. godine javno je prezentirao kako je projektantski nastao Pelješki most rekavši: "Ovo je moje životno djelo."

Tri ponude za gradnju, pobjeda Kineza

Na natječaju za gradnju mosta pristigle su tri ponude, a Hrvatske ceste u januaru 2018. objavljuju kako je za sklapanje ugovora o javnoj nabavi odabrana Zajednica ponuditelja: China Road and Bridge Corporation, CCCC Highway Consultants Co. Ltd., CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd. i CCCC Second Harbour Engineering Co. Ltd., s cijenom ponude u iznosu od 2.081 milijarde kuna bez PDV-a te rokom dovršetka radova od 36 mjeseci, odnosno. tri godine.

Kinezi su posao dobili ispred austrijskog Strabaga i zajednice ponuđača koju su činile jedna talijanska i turska firma.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iPhone i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (12)

/ Povezano

/ Najnovije