Mašić: Šuta li se lopta drugačije na bosanskom, hrvatskom ili srpskom jeziku?

Radiosarajevo.ba
Mašić: Šuta li se lopta drugačije na bosanskom, hrvatskom ili srpskom jeziku?

Ministar obrazovanja i nauke u Federaciji BiH (FBiH) Damir Mašić smatra da bh. građani žive u nesređenom društvu koje vuče korijene još iz Ustava ove države.

U razgovoru za Agenciju Anadolija, Mašić je podsjetio da je Ustavom FBiH kompletna nadležnost nad obrazovnim sistemom spuštena na kantonalni nivo, te napomenuo da su u bosanskohercegovačkom entitetu FBiH i dalje na snazi dva programa po kojem djeca pohađaju osnovnu školu.

"Federalno Ministarstvo obrazovanja i nauke koordinara sa pet kantonalnih ministara, koji sa nama surađuju, posebno po pitanju nastavnog plana i programa. To je takozvani Nastavni plan i program FBiH. Imamo drugi nastavni program, nad kojim niti mi kao federalno Ministarstvo, niti ovih pet kantona, imaju ikakav uvid, a to je nastavni plan i program Zavoda za školstvo iz Mostara koji se zove Nastavni plan i program na hrvatskom jeziku. Taj program su prihvatili u potpunosti Zapadnohercegovački kanton, Livanjski kanton i Posavski kanton, a djelimično su ga prihvatili Hercegovačko-neretvanski i Srednjobosanski kanton", pojasnio je Mašić.

Nastavni plan i program FBiH sprovodi se u potpunosti u pet kantona i djelimično u dva kantona, dok se nastavni plan na hrvatskom implementira u tri kantona u potpunosti i djelimično u dva kantona. Prema Mašićevim riječima, takva situacija 'nije normalna', ali dodaje da "politike u ovoj zemlji ne žele riješiti ovaj problem".
Nacionalna i jezička grupa predmeta

"Prošle godine smo radili na dokumentu koji se zove 'Mjere i preporuke za ujedinjenje odgojno-obrazovnih ustanova u FBiH'. Javno smo ga prezentirali i poslali kantonalnim ministarstvima, nakon čega oni nisu poduzeli ništa", rekao je Mašić.

Federalni ministar obrazovanja i nauke smatra da se na nivou BiH treba definisati šta znači nacionalna, a šta jezička grupa predmeta, te u skladu s tim, omogućiti djeci da pohađaju određenu grupu predmeta.

"U toj grupi predmeta nalazi se maternji jezik, vjeronauka i historija i, eventualno, još neki predmet", naglasio je Mašić, dodavši da fizika, matematika ili biologija ne spadaju u nacionalnu grupu predmeta.

"Dakle, 80 do 90 posto predmeta nisu nacionalna grupa predmeta i ne vidim šta je problem da djeca sjede zajedno i uče. Je li se to lopta šuta drugačije na bosanskom, hrvatskom ili srpskom? Mi smo jedno apsurdno društvo i ove defekte u našem društvu treba otklanjati. Zato kažem da je rješenje da bude jedan nastavni plan i program na nivou BiH, odnosno FBiH, a jezička i nacionalna grupa predmeta da bude u skladu s tim. Ali, molim vas, nećemo podmetati jedno drugom da su prirodni zakoni fizike, matematike ili hemije drugačiji na ovom ili onom jeziku samo kod nas u BiH", poručio je Mašić.

Osvrnuvši se na međuentitetski sporazum koji je potpisan vezano za nacionalnu grupu predmeta, Mašič je rekao da uopće ne shvata kako je došlo do potpisivanja takvog sporazuma, s obzirom na to da je obrazovni sistem u FBiH u nadležnosti kantona.

On smatra kako je cijeli obrazovni sistem u BiH krivo postavljen, a da je i dobrim dijelom devastiran samom postavkom sistema i Ustava BiH.

"Sada smo u prilično ozbiljnoj situaciji i moramo početi rješavati neke stvari. Djeca u Zapadnohercegovačkom kantonu ne kreću sada u školu, odlukom kantonalnog ministarstva, nego će krenuti u januaru naredne godine. Znači, odlukom kantona, a takvu odluku može svaki od kantona donijeti, u tome i jeste apsurd. Svojom odlukom, kantonalno ministarstvo smanjilo je devetogodišnje školovanje na osmoipogodišnje iz sebi svojstvenih razloga. Oni su dužni samo odgovarati kantonalnoj skupštini", kaže Mašić.

Deset kantona, deset država

Po njegovom mišljenu, ohrabrujuće je to što je resorno ministarstvo Republike Srpske (RS) konačno priznalo da neke stvari treba riješiti na državnom nivou i što su shvatili da problem "drugog entiteta nije problem drugog kontinenta". Mašić je poručio da se stvari moraju početi rješavati na nivou BiH i biti zajednički implementirane.

"Mi danas u BiH nemamo deset kantona nego deset država. I tih deset država suvereno i samostalno odlučuju o svemu što je vezano za obrazovanje i to ne samo za predškolsko, osnovnu i srednju školu, već i za visoko obrazovanje. Zato smo imali problem u Srednjobosanskom kantonu gdje su godinama egzistirale privatne visokoškolske ustanove, a da kanton nikada nije usvojio zakon koji će regulisati tu oblast. Zapravo usvojio je na početku ove godine, a te ustanove godinama izdaju diplome, koje su kod nas u prometu u BiH. Ko je vršio kontrolu i nadzor nad tim privatnim visokoškolskim ustanovama? Ko im je dao odobrenje, pod kojim zakonom su oni radili kada do početka godine nije postojao zakon u toj oblasti? Koje su ih inspekcije kontrolisale? Krajnje je vrijeme da se prestane stvari gurati pod tepih", poručio je federalni ministar obrazovanja i nauke.

Mašić je u razgovoru za AA kazao da se mora otvoreno govoriti o otvorenim pitanjima i problemima, te da je to preduslov za rješavanje problema. Ističući da se BiH nalazi u presudnom trenutku, Mašić je rekao da će se morati promijeniti neke stvari, ili će sistem, kako je rekao, jednostavno kolabirati.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije