Prije 50 godina: Motor koji je izazvao revoluciju u Formuli 1

J. M.
Prije 50 godina: Motor koji je izazvao revoluciju u Formuli 1
/ Graham Hill, Lotus 49 i Cosworth DFV (Foto: Ford)
Priča o najuspješnijem motoru u historiji Formule 1 počela je 1958. godine kada su Mike Costin i Keith Duckworth u Londonu osnovali firmu za pripremu trkačkih motora.

Nazvali su je Cosworth po početnim i zadnjim slovima svojih prezimena COStin i DuckWORTH. Prvi projekat bila je prerada motora 105E iz Ford Anglie koji je bio popularan pogonski agregat za tadašnju Formulu Junior.

Pravi preokret nastupio je 1966. godine kada je Walter Hayes, poznati britanski novinar, preuzevši marketing odjeljenje britanske filijale Forda, ubijedio svoje gazde da investiraju 100.000 funti u Cosworth za razvoj novog 3,0 litarskog 8-cilindričnog motora u V-konfiguraciji za Formulu 1 i Team Lotus.

dfv-00.jpg - undefined

Vozačke titule

Cosworth je, zahvaljujući mnogim pobjedama Ford MAE motora u Formuli 3, bio logičan izbor, baš kao i Lotus, tada već dvostruki prvak svijeta u F1, pogotovo zato što je Hayes bio dobar prijatelj Colina Chapmana, legendarnog osnivača Lotusa.

Nakon 12 mjeseci razvoja i s 410 KS iz 2993 kubika, Ford-Cosworth DFV (Double Four Valve) predstavljen je 4. jula 1967. na trećoj utrci sezone Formule 1 u nizozemskom Zandvoortu.

Kakav je to bio debi: Legendarni Škot Jim Clark je došao, vidio i pobijedio, usput vozio najbrži krug utrke u Lotusu 49! Prvi put u historiji F1 potpuno nova kombinacija šasije i motora pobijedila je u uvodnom nastupu.

1970: Jochen Rindt u Lotusu (Foto: Ford) - undefined

1970: Jochen Rindt u Lotusu (Foto: Ford)

To nije sve: Najbrži na treningu bio je Graham Hill u drugom Lotusu 49! Te godine su Clark i Lotus 49 osvojili još tri Velike nagrade (Velika Britanija, SAD i Meksiko), ali nisu došli do titule.

No, počela je velika karijera legendarnog Coswortha DFV koji će u narednih 15 godina skoro monopolizirati pobjede i titule u najbržem cirkusu. Cosworth DFV postavio je rekorde koje će biti skoro nemoguće oboriti.

1971: Jackie Stewart u Tyrrellu (Foto: Ford) - undefined

1971: Jackie Stewart u Tyrrellu (Foto: Ford)

Walter Hayes je već na kraju 1967. ocijenio da je za Ford puno bolje da i ostale ekipe mogu dobiti motor, pa je Lotus izgubio ekskluzivnost, ali je zato uvijek bio privilegiran najnovijom evolucijom.

Do 1983. godine Cosworth DFV je do pobjeda vodio bolide McLaren, Matra, Brabham, March, Tyrrell, Hesketh, Williams, Penske, Wolf i Ligier, 

Titule su osvajali Graham Hill (Lotus), Jackie Stewart (Matra i Tyrrell), Jochen Rindt (Lotus), Emerson Fittipaldi (Lotus i McLaren), James Hunt (McLaren), Mario Andretti (Lotus), Alan Jones (Williams), Nelson Piquet (Brabham), Keke Rosberg (Williams).

1976: James Hunt u McLarenu (Foto: Ford) - undefined

1976: James Hunt u McLarenu (Foto: Ford)

Posljednju 155. pobjedu Coswortha DFV zabilježio je Michele Alboreto (Tyrell) u Detroitu 5. juna 1983. Bio je labuđi pjev motora koji je u međuvremenu dostigao snagu od 510 "konja", ali je bio preslab da se nosi s modernijim turbo motorima.

1980: Alan Jones u Williamsu (Foto: Williams) - undefined

1980: Alan Jones u Williamsu (Foto: Williams)

Povlačenje iz F1 nije bio kraj za Cosworth DFV: Prešao je na drugu stranu Atlantika i - kao DFX s 2,65 litara radne zapremine i dva turbo punjača - nastavio pobjeđivati u CART prvenstvu, američkom pandanu F1.

Vozačke titule Coswortha DFV

1968  Graham Hill (Team Lotus) 
1969  Jackie Stewart (Matra) 
1970  Jochen Rindt (Team Lotus) 
1971  Jackie Stewart (Tyrrell) 
1972  Emerson Fittipaldi (Team Lotus) 
1973  Jackie Stewart (Tyrrell) 
1974  Emerson Fittipaldi (McLaren) 
1976  James Hunt (McLaren) 
1978  Mario Andretti (Team Lotus) 
1980  Alan Jones (Williams) 
1981  Nelson Piquet (Brabham) 
1982  Keke Rosberg (Williams)

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iPhone i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Povezano

/ Najnovije