Prepreka za dolazak avioprevoznika u BiH: Da li će ukidanje aerodromske takse pomoći građanima?

1
N. Žunić
Prepreka za dolazak avioprevoznika u BiH: Da li će ukidanje aerodromske takse pomoći građanima?
Foto: Dž. K. / Radiosarajevo.ba / Ilustracija / Međunarodni aerodrom Sarajevo

Bosna i Hercegovina, primarno aerodromi u Tuzli, Sarajevu i Banjoj Luci, izgubila je veliki broj destinacija zbog odlazaka niskobudžetnih prevoznika, a oni su svi navodili administrativnu taksu kao najveći problem. 

Ova taksa košta tri marke po putniku, a plaćaju je avioprevoznici. Iako se to čini kao mala cifra, cilj niskobudžetnih avioprevoznika jeste da plaćaju što manje, kako bi im se isplatile niske cijene aviokarata.

Činjenica da moraju plaćati tri KM po putniku, a ovdje se radi o hiljadama putnika mjesečno, mnoge aviokompanije je 'otjerala' s bosanskohercegovačkih aerodroma. 

Ko to tamo mijenja identitet Baščaršije? Kontaktirali smo Federalnu upravu za inspekcijske poslove

Ko to tamo mijenja identitet Baščaršije? Kontaktirali smo Federalnu upravu za inspekcijske poslove

Prvi odlazak bio je WizzAira sa Sarajevskog aerodroma. Veliki broj destinacija koje je ovaj avioprevoznik nudio izgubljene su u nepovrat, a ostali su samo letovi za London i Abu Dhabi. Čak i ova dva leta se tek povremeno aktiviraju. 

Srećom po građane Bosne i Hercegovine, veliki broj destinacija nudili su i aerodromi u Tuzli i Banjoj Luci. Relativno mali aerodromi postajali su sve popularniji zbog bogate ponude europskih gradova u koje možete otići za relativno mali novac. U Banjoj Luci je posebno aktivan bio RyanAir.

RyanAir avion na Aerodromu u Banjoj Luci
Foto: Grad Banja Luka: RyanAir avion na Aerodromu u Banjoj Luci

Ipak, i tu je 'ljubav' kratko trajala. Ubrzo su krenula masovna ukidanja aviolinija, pa i zatvaranje baza, čime su oba aerodroma, ali i Bosna i Hercegovina kao zemlja, mnogo izgubili. Ono što spaja WizzAir RyanAir, osim činjenice da se radi o niskobudžetnim avioprevoznicima, jeste razlog odlaska - visoka administrativna taksa. 

Jednostavno, za ove avioprevoznike se to nije nimalo isplatilo. 

Upravo zato, ali i zbog velikog broja ljudi iz Bosne i Hercegovine koji su upravo ovim aviolinijama dolazili u našu zemlju te unosili novac, Zastupnički dom Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine usvojio je incijativu kojom se uvodi jednogodišnji moratorij na naplatu aerodromske takse od 3 KM po odlazećem putniku na aerodromima u BiH. 

Poznata aviokompanija napušta Tuzlu: RyanAir obustavlja sve letove iz bh. grada

Poznata aviokompanija napušta Tuzlu: RyanAir obustavlja sve letove iz bh. grada

Naravno, postoji dodatna procedura prije nego što se ova inicijativa potvrdi, ali ovo je svakako pozitivan znak. Iako je na sastanku ministra saobraćaja i komunikacija BiH Edina Forte i predstavnika bh. aerodroma rečeno kako neće biti ukidanja takse, čini se da članovi Zastupničkog doma imaju drugačija rješenja za ovaj problem. 

Ekipa portala Radiosarajevo.ba kontaktirala je Međunarodni aerodrom Sarajevo, kako bi nam pojasnili šta za njih znači ovo potencijalno ukidanje takse. Ovo je odgovor koji smo dobili: 

"Ključni faktori koji direktno ili indirektno imaju značajnog uticaja na rezultate rada aerodroma u proteklim godinama, ali i u tekućoj godini su:

  • Globalna kriza, izazvana pandemijom COVID19 koja je počela 2020 god. i čije posljedice još uvijek pogađaju veliki broj poslovnih subjekata, posebno kada je u pitanju avioindustrija,
  • Daljnji rast cijene goriva, odnosno inflacija
  • Teška finansijska situacija korisnika aerodromskih usluga, s posebnim naglaskom na avioprevoznike,
  • Reduciranje broja aviooperacija i obustava letova, te baza od strane avioprevoznika,
  • Nedostatak kadrova svih kategorija na tržištu rada,
  • I vizna politika.

Prema predviđanjima ACI Europe, posljedice pandemije COVID, u avioindustriji se trebaju sanirati do 2025.god, a rast cijena goriva kao i takse u bilo kojem obliku, predstavljaju limitirajući faktor otvaranja novih linija i povećanja kapaciteta od strane avioprevoznika.

Wizz Air
Foto: Arhiv: Wizz Air

Sve ovo utiče u konačnici na negativno poslovanje aerodroma u BiH.

Uslijed teške finansijske situacije, nedostatka pilotskog i kabinskog osoblja, aerodromskog operativnog osoblja, te nedostatka zrakoplova u kojoj se nalazi većina avioprevoznika i aerodroma, realno je očekivati daljnje ukidanje svih nerentabilnih linija kao i reduciranje broja aviooperacija.

Aerodromi kontinuirano nastoje pregovarati sa aviokompanijama na uvođenju novih linija za koje postoji tržišni potencijal, no jedna od utjecajnih prepreka pri pregovorima sa aviokompanijama, predstavlja dodatno finansijsko opterećenje, u vidu taksi.

Otkazuju se komercijalni letovi sa četiri aerodroma u BiH

Otkazuju se komercijalni letovi sa četiri aerodroma u BiH

Neosporna činjenica je da aviokompanije smjelije ulaze u nova tržišta, kada se ispuni više faktora.

Na prvom mjestu je utvrđivanje potencijala i ponude nekog tržišta, nadalje određivanje direktnih troškova za realizaciju leta i naravno kada su ti troškovi u dopustivom i prihvatljivom nivou aviokompanije, donosi se odluka o uspostavljanju ili ukidanju aviolinija.

I predmetna naknada BHDCA-e, pored ostalog, direkno utječe na formiranje cijene leta, iskreno govoreći, ne toliko značajno.

Aerodrom Banja Luka
Foto: Nezavisne: Aerodrom Banja Luka

Ono što se mora istaći je da je Međunarodni aerodrom Sarajevo bliži inicijativi da se smanji cijena takse, umjesto da se u potpunosti ukine, jer je postojanje iste, neophodno za jačanje državnog regulatora."

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (1)

/ Povezano

/ Najnovije