Saša Magazinović o opasnom trendu među mladima: 'Država mora pomoći roditeljima u zaštiti djece'
Ako ste ikada željeli prestati sa konzumiranjem cigareta, osim znanih i neznanih izvora internetskih savjeta, nudi se i jedna primamljiva alternativa bez dima i pušenja.
Potiče iz skandinavskih zemalja gdje se procjenjuje da većina odraslog stanovništva konzumira snus, a u Bosnu i Hercegovinu je došao oko 2019. - 2020. godine.
Iako je kod nas nazvan snus, na većini trafika možemo naći ono što nije izvorni snus, odnosno većica sa duhanskim proizvodom. Kod nas se prodaju nikotinske vrećice koje, osim što ih mi zovemo tako, nemaju primarnu karakteristiku snusa koji je duhanski produkt, te sadrži duhan.
Premijer Kosova Albin Kurti dolazi u Sarajevo: Otkriven razlog njegove posjete
Nikotinske vrećice se prodaju u najmanje 33 države svijeta, uključujući 20 država koje reguliraju nikotinske vrećice i 13 koje to ne rade. U 14 država su regulirane, ali se ne prodaju, šest država je banovalo nikotinske vrećice, tri zahtjevaju medicinski osnov za posjedovanje nikotinskih vrećica, te jedna zahtjeva autorizaciju prije stavljanja istih u promet.
Nikotinske vrećice su, zapravo, miks sintetičkog nikotina sa ukusima i tvarima za vlaženje i volumen koji su postali izuzetno popularan proizvod za smanjenje potrošnje duhanskih proizvoda. Osim što mogu znatno smanjiti konzumaciju cigareta, te u moru popularnih bezduhanskih proizvoda se ističu po nekonzumiranju cigareta uopšte, ovaj proizvod nije bezazlen.
Za razliku od mnogih zemalja Europe, paketić nikotinskih vrećica u Bosni i Hercegovini je dostupan svima. Od najranije životne dobi do poznih godina, svi mogu da ga kupe i to za cijenu do 10 KM. Najčešće su izloženi u trafikama, na vidljivim mjestima, a popularizacija istog je zabrinula mnoge stručnjake medicinskih nauka, ali i političare koji se bore za pitanja mladih.
Njegova diskretnost i jednostavnost korištenja bez dima, omogućava mladima da konzumiraju nikotin, te da niko nema uvid u njihovo konzumiranje. Nikotinske vrećice se kreću od slabog intenziteta nikotina, gdje jedna kesica sadrži do 6 mg nikotina. Generalno, kreću se od 3 mg do 20 mg nikotina po vrećici.
Za usporedbu, jedna cigareta sadrži do 6 mg nikotina srednje jačine, ali on ne bude inhaliran u potpunosti, već se prosječno inhalira do 3 mg nikotina. U toj procjeni, jedna vrećica nikotina može sadržati do pet duhanskih cigareta, a vrećica od 20 mg koja je najsnažnija, može sadržati čak do 10 cigareta što je pola kutije duhanskih cigareta. Od ekstremnih verzija nikotinskih vrećica po 30-40 mg nikotina, što bi značilo cijela jedna kutija po vrećici, u Bosni i Hercegovini nismo pronašli postojanje istih.
Ukoliko konzumiramo tek dvije nikotinske vrećice jačine od 20 mg, unosimo jednu cijelu kutiju cigareta po nikotinu u tijelo (!). Bitno je naglasiti i da apsorpcija nikotina iz vrećice može varirati od toga koliko je držimo.
Portal Radiosarajevo.ba je kontaktirao federalnog parlamentarnog zastupnika Sašu Magazinovića, koji je 1. novembra 2024. godine, delegirao pitanje prema nivoima vlasti o regulaciji "snus" proizvoda u Bosni i Hercegovini.
"Nažalost, rasprostranjena je pojava da djeca koja još pohađaju osnovnu školu konzumiraju proizvode opasne po njihovo zdravlje. Laka dostupnost je veliki problem. Mi moramo znati ko uvozi, ko kontroliše, na osnovu kojeg zakona, ko prodaje djeci, ko bi institucionalno trebao, a ne štiti djecu", izjavio je nedavno Magazinović.
U današnjoj izjavi za portal Radiosarajevo.ba Saša Magazinović je rekao da se na molbu zastupnice Jelena Pekić uključio u aktivnosti...
"Postavio sam pitanje o SNUS-u i nikotinskim vrećicama zbog sumnje da ovi proizvodi nisu u potpunosti regulisani postojećim propisima što omogućava njihovu relativno laku dostupnost djeci i mladima mlađim od 18 godina.
Odgovor još čekam, a čim dođe podijelit ću ga sa javnosti pa će mnoge stvari biti jasnije.
Snus i nikotinske vrećice lako su dostupne i već sada široko rasprostranjen proizvod koji konzumiraju čak i učenici osnovnih škola, a čije korištenje sa sobom nosi brojne rizike. Smatram da država mora pomoći roditeljima u zaštiti djece", dodao je Magazinović.
Ranije je o ovom problemu (2023. godine) govorio i Saudin Sivro, koji je u izjavi za portal Radiosarajevo.ba rekao da: "Vijeće roditelja, inače, kroz svoje kanale informisanja je skrenulo pažnju svim roditeljima na ovu negativnu pojavu u našem društvu.
Nekadašnje društvene igre među maloljetnicima, danas mijenjaju snus i nikotinske vrećice. Prvu varijantu odlikuju mala i okrugla šarena pakovanja, s naznakom prijatnih aroma i bez upozorenja po zdravstvene posljedice. Lako je dostupan u trgovinama, koje se, nerijetko, nalaze u blizini škola", rekao je Sivro.
Ko je odgovoran?
Osim što su i cigarete, kao i drugi duhanski proizvodi i proizvodi bez duhana, dostupni maloljetnicima, ali su jasno regulisani i uskoro dolazi i do zabrane pušenja u zatvorenom prostoru, te se svakodnevno podiže svijest o štetnosti istih - primarno smo kao društvo, obrazovne institucije i druge institucije od značaja odgovorni za podizanje svijesti o štetnostima praksi korištenja nikotinskih vrećica.
Ali na scenu tu stupa drugi mediji koji je teško regulisati - društvene mreže.
Posebno TikTok prednjači u sadržaju vezanom za popularizaciju nikotinskih vrećica, gdje nalazimo mnoštvo mlađih ljudi, tinejdžera, koji konzumiraju snus. Iako su i naše generacije sa željom da budu cool ili brže odrastu, konzumirale različite derivate, u dobu komunikacijskih tehnologija, popularizacija je i više nego nezaustavljiva.
Mladi žele da se dokažu, a obećanja poput "Imat ćeš više energije" su primamljiva i starijim licima.
Učenici sedmih razreda osnovne škole "Safvet Beg Bašagić" iz Sarajeva su 2023. godine pokrenuli akciju "No Snus", gdje su svojim vršnjacima/kinjama željeli skrenuti pažnju na važnost znanja o upotrebi nikotinskih vrećica, te kakve štetnosti nose iste.
Pokrenuli su i peticiju "Zabrana snusa u BiH". Iako je "snus" u ovoj priči jedna strana, ignorisanjem slona u sobi pogoršat ćemo situaciju. Sve proizvode, alkoholne i duhanske, mogu kupovati samo osobe iznad 18 godina starosti.
Postavlja se pitanje ko djeci prodaje proizvode namjenjene samo punoljetnim licima?
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.