Lamija Tanović: Nastavnici nakon studija nemaju vještine koje traži učionica

6
Radiosarajevo.ba
Lamija Tanović: Nastavnici nakon studija nemaju vještine koje traži učionica
Foto: Save The Children / Projekat općeg obrazovanja - TABLA

Organizacija Save the Children provodi Projekat općeg obrazovanja - TABLA, koji podržava Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID), a njegova prva cjelina bavi se inicijalnim obrazovanjem nastavnika u dva kantona FBiH, Sarajevskom i Hercegovačko-neretvanskom, kao i u RS.

Na tom prostoru postoji pet javnih univerziteta: Univerzitet u Banja Luci, Univerzitet Džemal Bijedić u Mostaru, Sveučilište u Mostaru, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Univerzitet u Sarajevu.

Ekspertnu grupu projekta TABLA uime partnerske organizacije, Fondacije "Obrazovanje u akciji", predvodi prof. dr. Lamija Tanović koja je govorila o prvim rezultatima u prvoj godini rada projekta.

"Da bismo pravilno usmjerili naše istraživanje i naš rad, najprije smo istražili sadašnju situaciju obrazovanja budućih nastavnika na pomenutim univerzitetima. Analizirali smo onaj dio studijskog programa kroz koji nastavnici dobijaju nastavničke kompetencije, tj. onaj dio studijskog programa koji sadrži tzv. PPDM predmete (Pedagogija, Psihologija, Didaktika i Metodika).

Projekat općeg obrazovanja - TABLA - undefined

Foto: Save The Children: Projekat općeg obrazovanja - TABLA

Osnovni zaključak koji smo mogli izvući iz ovih analiza jeste veoma različita zastupljenost ovih predmeta i po obimu i po sadržaju.

Da bismo provjerili i potvrdili naše nalaze, napravili smo anketu sa 350 nastavnika osnovnih i srednjih škola. Kroz pitanja smo provjerili koliko su zadovoljni sa onim što su naučili na PPDM predmetima i koliko im to znanje pomaže u njihovom radu sa učenicima.

Analizirajući anketu potvrdili smo zaključke koje smo napravili nakon kvalitativne i kvantitativne analize nastavničkih studijskih programa. Oni se ukratko mogu svesti na tvrdnju: nakon završenog studija nastavnici su nedovoljno i neadekvatno opremljeni znanjem i vještinama koje traži njihov posao u učionici", istakla je Tanović.

Ona je kazala i da su vrlo detaljno razradili digitalne kompetencije nastavnika.

Projekat općeg obrazovanja - TABLA - undefined

Foto: Save The Children: Projekat općeg obrazovanja - TABLA

"Jedna od važnih aktivnosti projekta TABLA, odnosno njegovog prvog dijela Inicijalnog obrazovanja nastavnika, je razvijanje standarda zanimanja i standarda kvalifikacije nastavnika. Standard kvalifikacije nastavnika bi se u pravilu trebao razvijati na osnovu propisanog standarda zanimanja nastavnika. Međutim, do sada ni na jednom nivou obrazovnih vlasti u BiH nisu propisani takvi standardi.

Zato smo standard zanimanja i standard kvalifikacije nastavnika na ovom projektu razvijali koristeći dokumente iz dva značajna projekta u području obrazovanja u BiH: Standard kvalifikacije za pedagoško-psihološko-didaktičko-metodičko obrazovanje nastavnika na sveučilištima u Bosni i Hercegovini (rezultat projekta ENABLE) i Standardi za nastavničku profesiju (rezultat projekta Razvoj kvalifikacijskog okvira za opće obrazovanje), čiji su nosioci British Council, WYG i GYZ uz finansiranje Evropske unije.

Standard zanimanja i standard kvalifikacije nastavnika predloženi u ovom projektu nose radni naziv „Standard TABLA“, kako bi se lakše razlikovali od gore navedenih standarda. 

Oni nisu zamišljeni kao zamjena za gore navedene standarde, nego kao primjer njihovog prilagođavanja predmetnoj i kadrovskoj strukturi studijskih programa, u svrhu lakše implementacije. U tom kontekstu najveći iskorak i doprinos Standarda TABLA (a time i cijelog projekta) leži u činjenici da je kroz Standard TABLA prezentirana metodologija prilagođavanja i implementacije standarda zanimanja/kvalifikacije u studijske programe, koja se može primijeniti za bilo koji standard zanimanja/kvalifikacije i bilo koji studijski program, pa čak i one koji nisu povezani s nastavničkom profesijom", odgovorila je Tanović.

Govorila je i o konkretnim prijedlozima.

Projekat općeg obrazovanja - TABLA - undefined

Foto: Save The Children: Projekat općeg obrazovanja - TABLA

"Naš daljnji rad odnosi se na formiranje Nastavničkog modula (Zajednička jezgra nastavnih planova i programa nastavničkih studijskih programa) kao dijela studijskog programa koji se odnosi na stjecanje nastavničkih kompetencija. Predložili smo njegovu strukturu, podmodule i rasporedili ishode učenja iz TABLA standarda zanimanja i kvalifikacije nastavnika u odgovarajuće podmodule. Predložili smo metodologiju razrade ishoda učenja od nivoa diplome, preko nastavničkog modula, podmodula i predmeta. Odredili smo kako se ishodi učenja iz standarda implementiraju i spuštaju na niže nivoe, podmodule i predmete, tj. kako se izgrađuje nastavni plan i program studija, općenito", rekla je Tanović.

Istakla je da je važan segment njihovog rada na modernizaciji inicijalnog obrazovanja na nastavničkim fakultetima naših univerziteta istaknuta je oblast inkluzije u najširem mogućem smislu.

"Kod izrade moduliranog studijskog programa, tj. prije izrade programa konkretnih predmeta, vrlo je važno bilo razraditi nastavne metode općenito, tj. naučiti kako učiti. Praćenje i vrijednovanje učeničkih postignuća bio je slijedeći važan segment koji smo obradili.

Pravilno alociranje ECTS bodova kroz sve nivoe studijskog programa (program, nastavnički modul, podmodul, predmeti) je slijedeći važan segment čiju smo metodologiju detaljno razradili predlažući kako se ECTS bodovi smisleno i ispravno alociraju od studijskog programa preko nastavničkog modula, podmodula do pojedinih predmeta", pojasnila je Tanović.

Ona je napomenula da će proces implementacije standarda zanimanja/kvalifikacije u studijske programe nastavničkog smjera biti ključ za ispunjavanje jednog od veoma važnih kriterijuma za akreditaciju studijskih programa, što našem radu na ovom dijelu projekta TABLA daje poseban značaj.

"Sve naše aktivnosti na kraju jednogodišnjeg rada na PC1 projekta TABLA su se uklopile u jednu logičku smislenu priču u kojoj je svaki slijedeći korak slijedio iz prethodnog, a svi koji su sudjelovali u ovoj projektnoj cjelini formirali su kao rezultat materijal koji će bitno popraviti način na koji na našim univerzitetima obrazujemo nastavnike", zaključila je Tanović.

Kako napominju iz Save the Children, ciljevi projektne cjeline 1 TABLA projekta odnose se na pripremu usklađivanja nastavnih planova i programa, izradu novih modularnih studijskih programa i stručno usavršavanje univerzitetskih nastavnika - kao pretpostavku za iskorak u unapređenju obrazovnih sistema u Bosni i Hercegovini.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (6)

/ Povezano

/ Najnovije