! / Stručnjak o lažnim nagradnim igrama na internetu: Ne smijemo biti ovoliko lakovjerni

29. 10. 2019. u 10:20:00 J. Ć.

Shares: 35

Na društvenim mrežama proteklih mjeseci pojavile su se brojne lažne nagradne igre.

Najčešće se zloupotrebljavaju imena jakih kompanija, a proteklih dana aktuelne su lažne nagradne igre u kojima se koriste nazivi kompanija Telemach i Bingo.

Takođerjednom Sarajliji je skinuto s bankovnog računa skinuto 1.200 KM i prebačeno na račun sportskih kladionica - i to nakon što je poslao fotografiju svoje bankovne kartice pošto je primio poruku na Viberu da je dobitnik poklon-vaučera banke.

Sarajliji zbog lažne poruke na Viberu s računa skinuto 1.200 KM

Inače, veliki broj prevara uglavnom se dešava putem društvenih mreža kroz lažne nagradne igre te se na taj način građanima uzimaju lični podaci.

Pojasnio je ovo za portal Radiosarajevo.ba jedan od IT stručnjaka s kojim smo razgovarali.

„Kada je riječ o socijalnim mrežama, sam Facebook ima oko milion i 500 korisnika u Bosni i Hercegovini. Uzimam, dakle, primjer jednog iako imate i druge društvene mreže gdje, prilikom registrovanja, vi prihvatate određena pravila korištenja tih mreža“, kazao je za portal Radiosarajevo.ba profesor i IT stručnjak Haris Hamidović, kojeg je Svjetska organizacija za utjecaj tehnologije na ljudsko društvo uvrstila na svoju listu istaknutih predavača iz oblasti inžinjerske etike i profesionalne odgovornosti.

Hamidović upozorava građane i korisnike društvenih mreža da budu oprezni prilikom registriranja na neku društvenu mrežu, jer "lažiranja ima sve više".

„Pazite, prilikom registriranja na neku mrežu od vas se zahtijeva korisničko ime i prezime radi mjere sigurnosti i vi morate dostaviti e-mail account koji možete lažirati ili možete zahtjevati da vam se dostavi code na telefonsku karticu koju, na žalost, možete kupiti na trafici za 5 KM, obaviti registraciju na neko drugo ime i vi imate lažni profil“, rekao nam je Hamidović.

Haris Hamidović, IT stručnjak - undefinedFoto: Facebook: Haris Hamidović, IT stručnjak

Na žalost, kako saznajemo, još uvijek nemaju kontrolu ko sve kupuje te kartice.

Kako je kazao naš sagovornik, ukoliko se ustanovi od određene mreže da je neki profil lažan i da se koristi za zlonamjerne upotrebe, oni ga ukidaju. Ali, na žalost, kasno, jer je profil već zloupotrijebljen.

„S druge strane, imate naše korisnike koji daju svoje informacije kroz određene nagradne igre. Tada vam se postavi serija pitanja – ime i prezime, nadimak vašeg kućnog ljubimca ili neka druga informacija koja može poslužiti da vam neko ukrade korisnički račun. Ljudi jednostavno budu lakovjerni, daju potrebne informacije i onda imate problem. Možete vi prijaviti krađu, da su vam otuđena sredstva, ali to iziskuje, s obzirom na to da je u pitanju krivično djelo, prijavu Agencijama“, istaknuo je ovaj IT stručnjak te upozorava da je svaki mail ili profil koji traži novac na zajam, uglavnom prevara.

Ipak, kako je kazao, edukacija je jedini način da ne nasjednemo na razne internet prevare. 

„Treba samo čitati i razmišljati i uvijek imati dozu opreza. Na koncu, ako ste vi pošteni ne mora značiti da su i drugi“, kazao nam je Hamidović.

Stoga, građanima se savjetuje da dobro paze na osobne podatke, razmisle kakve podatke dijele putem društvenih mreža, online plaćanja obavljaju samo preko sigurnih internetskih stranica i koristeći sigurne načine povezivanja na internet, jer javne Wi-Fi mreže mogu biti rizične.

Osim toga, svaku sumnju u vezi s online računom odmah treba prijaviti banci, a pokušaj prevare policiji čak i ako niste postali žrtva.

Sedam najčešćih oblika internetskih prevara:

- CEO ili direktorska prevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa.

- Prevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.

- Krađa identiteta navođenjem lažne poveznice putem lažne e-pošte, sms poruka ili lažnih telefonskih poziva prevaranata koji vas prijevarom navode da podijelite s njima svoje osobne, financijske ili sigurnosne informacije.

- Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.

- Romantične prevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.

- Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija.

- Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.

NEMA KOMENTARA