! / "Moje pare": Predstavljen projekt BIRN-a - Antikorupcijska kampanja za mlade

28. 09. 2021. u 16:05:00 M.Š.

Shares: 0

Od 2018.godine je na službene limuzine političara potrošeno više od 35 miliona KM.

Samo ove godine do sada je potrošeno 3,3 miliona KM na limuzine, a raspisani su tenderi za više od 7 miliona KM, tako da se očekuje da će do kraja godine ti troškovi biti mnogo veći.

Ovo je rekao Denis Džidić, izvršni direktor BIRN-a BiH, na današnjoj konferenciji projekta “Moje pare” – Antikorupcijska kampanja za mlade.

Konferenciju je održala Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH), a čiji je cilj bio praćenje javne potrošnje na službene limuzine i skupocjene aute, te kroz istraživačko novinarstvo, obuke i kampanje informisati mlade ljude o korupciji.

Na panel-diskusiji koja se organizuje simbolično 28. septembra, na Međunarodni dan univerzalnog prava na pristup informacijama, govorili su još Ivana Korajlić, izvršna direktorica Transparency Internationala BiH, Eric Nelson, ambasador SAD-a u BiH, reper Adnan Hamidović Frenkie, te Aida Trepanić, koja je prošla obuku BIRN-a BiH i radila na unosu podataka i praćenju potrošnje putem Baze službenih automobila.

"Kada bi se poredile godine od 2018. do danas, podaci pokazuju da se prošle godine osjetio određeni pad kupovine limuzina zbog pandemije, dok su ove godine, uprkos činjenici da imamo stanje pandemije, troškovi uvećani", izjavio je Džidić.

Denis Džidić - undefined

BIRN - Detektor.ba: Denis Džidić

"Najskuplje vozilo koje je ove godine kupljeno je kupila Elektroprivreda HZ HB u vrijednosti 133.000 KM bez PDV, što znači da je s PDV-om to blizu 150.000 KM. Veliki fokus je bio na tome, da se pokaže koliko su koruptivne kupovine, i tu imamo problem  'štimanja' tih tendera. Specifikacije na tim tenderima su napisane na takav način da samo jedan ponuđač može dati ponudu, za to auto što znači da političari ne nabavljaju ta auta već samo prepišu specifikacije", zaključuje Džidić.

Medijima se obratio i Eric Nelson, ambasador SAD u BiH.

"Ambasada SAD u BiH je imala zadovoljstvo ispratiti pijedlog BIRN-a. Zaista moćna ideja stoji iza naslova projekt 'Moje pare'. Građani moraju češće ramišljati o tome gdje se njihov novac troši", izjavio je Nelson.

Također se osvrnuo i na to kako je jako malo transparentno ko je zaposlen i kako se vodi jedno preduzeće.

Eric Nelson - undefined

BIRN - Detektor.ba: Eric Nelson

"Iskreno rečeno, navedeni problemi korupcije, ovu zemlju skreću s puta razvoja i iscrpljuje mogućnost za mlade ljude, s obzirom da većina stvari u BiH zavisi od 'štele' a ne od talenta i obrazovanja. Vlada SAD naporno radi da investira u jačanje transparentnosti. Jedan način da se to postigne je kroz EU upravu, odnosno potreban je veći stepen digitalizacije i vidljivosti funkcionalnosti budžetskog sistema. U konačnici sve se na kraju vraća i svodi na građane.

Oni su svjesni stepena korupcije i koliku cijenu plaćaju za to. Razgovaramo o korupciji kao o raku, rak-rani društva, a jedan od načina za liječenje je radiologija odnosno osvjetljavanje tumora. Građani trebaju biti ti koji će obezbijediti to svjetlo", poručio je Nelson.

Ovom prilikom obratila se i Ivana Korajlić, izvršna direktorica Transparency Internationala BiH.

"Kada se pogledaju generalno nabavke automobila, istraživanja i praćenja koja rade Transparency International BiH, najzanimljiviji je podatak da su se u više od 80 posto slučajeva postavili uslovi u startu, a to je da bude odovarajuća samo jedna ponuda i da u većini primjera imate praksu da se prepiše specifikacija iz kataloga s opremom koja nije potrebna institucijama kada se nabavljaju vozila, a da imate teritorijalno određeno ko kome dostavlja vozila", izjavila je Korajlić.

Istakla je i kako se uvijek isti dobavljači dostavljaju za institucije u Banjoj Luci, Mostaru, Sarajevu itd, gdje je očigledno da postoji određena vrsta dogovora između ponuđača.

Ivana Korajlić - undefined

BIRN - Detektor.ba: Ivana Korajlić

"To je dokaz da se sve na neki način pokrije propisima, a da se osigura ono vozilo koje je već odabrano. To je s jedne strane legalna korupcija, s druge strane ne bi bila kada bismo imali institucije koje bi na vrijeme reagovali jer imamo zakon koji bi trebali da zaštite od privilegovanih ponuđača.

Mi smo se obraćali Agenciji za javne nabavke sa zahtjevom da isprate nabavke vozila, nakon čega se poništi tender ali se u ponovljenom postupku opet osigura da se nabavi vozilo koje je planirano", zaključila je Korajlić.

Uz pomoć influensera i muzičara Frenkia i DJ Soula organizovana je i javna kampanja na društvenim mrežama kako bi se podigla svijest mladih ljudi o korupciji.

"Ja sam bio zadužen da pomognem BIRN ekipi oko promocije i vidljivosti ove kampanje. Dijelio sam na društvenim mrežama kako bi došlo što više mladih ljudi te kako bi izazvali interesovanje kod njih", izjavio je Frenkie.

Adnan Hamidović Frenkie - undefined

BIRN - Detektor.ba: Adnan Hamidović Frenkie

Kako kaže Frenkie, pomalo je iznenađen reakcijama odnosno koliki je feedback bio od mladih ljudi na objave koje je dijelio.

"Dobivao sam čak više reakcije nego na neke svoje pjesme i video spotove što mi je pokazalo da postoji određena zainteresovanos. To je i na mene na neki način uticalo da se malo više pozabavim tim temama, i privatno ali i kroz muziku", izjavio je Frenkie.

Svoje mišljenje dala je i Aida Trepanić, koja je prošla obuku BIRN-a.

"Kada govorimo generalno o izvještavanju mladih ljudi, mislim da je to teško pitanje u našoj državi, baš kao što je i Frenkie rekao. Mislim da su građani u BiH generalno "zasićenih" tih teških tema.

Aida Trepanić - undefined

BIRN - Detektor.ba: Aida Trepanić

Smatram da mi novinari možemo uticati na to da ih informišemo kako se to njihov novac troši iz budžeta te šta je nepravilno u tim troškovima.

Dodala je da su se oni fokusirali na same tendere, te da su imali priliku unositi troškove službenih automobila.

"Nastojali smo da unesemo i registar automobila, kako bi čitav ovaj proces učnili dostupnim građanima kako bi vidjeli od kojih se vozila sastojni vozni park određenih institucija, da li su ta vozila nova, koliko koštaju i slično. Ono što mi je bilo zanimljivo i ono na šta se mi fokusiramo jeste kada pričamo o cijeni automobil o tehničkim specifikacijama koje mogu biti usko navedene. Veliki je problem kada npr. općina koja ima 1.100 stanovnika na jedan automobil izdvoji 80.000 KM, to je poprilično visoka svota novca", poručila je Trepanić.

Projekat “Moje pare” – Antikorupcijska kampanja za mlade finansira Ambasada Sjedinjenih Američkih Država (SAD) u BiH, a obuhvata praćenje javnih nabavki svih bh. institucija i javnih preduzeća za kupovinu službenih vozila i limuzina predstavljenih u bazi podataka prilagođenoj korisnicima. Cilj je pokazati bosanskohercegovačkoj javnosti, a posebno mladim ljudima, koliko se javnog novca troši na luksuzne stvari, dok se istovremeno svakog dana govori o nedostatku novca za pitanja koja se tiču svakodnevnog života građana širom BiH.

Drugi dio projekta obuhvata istraživačko izvještavanje BIRN-a BiH u otkrivanju korupcije i sistemskih nedostataka u nabavci službenih limuzina i u obrazovnom sektoru, koji se direktno tiče mladih ljudi, dok je u trećem dijelu organizovana i obuka mladih istraživača, studenata žurnalistike koji su uz pomoć urednika Balkanske istraživačke mreže proširili znanja o izvještavanju o korupciji i praćenju javne potrošnje.


Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacija za Android | iPhone i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

NEMA KOMENTARA