Tone Tobiasson: Moda je mrtva, živjelo pravilo 'obući najmanje 30 puta'

Vesna Andree Zaimović
Tone Tobiasson: Moda je mrtva, živjelo pravilo 'obući najmanje 30 puta'
Radiosarajevo.ba / Tone Tobiasson u Sarajevu
Može li modna industrija biti održiva i počivati na zdravim i fer odnosima?

Na koji način spriječiti da drastično pojeftinjenje odijevnih predmeta na tržištu pretpostavlja i drastičan tretman radnika(ca) u globalnoj modnoj industriji? 

Ovo su pitanja kojima se svakodnevno bavi modna novinarka Tone Tobiasson, posebna gošća ovogodišnjih Nordijskih dana u Sarajevu, kao predavačica na temu 'Održiva moda'.

Tobiasson je osnivačica pokreta NICE Fashion (Nordic Iniciative on Ethical Fashion), koji se bori za promociju različitih vidova održive mode i za mijenjanje modne filozofije u svijetu. Kao diplomirana žurnalistica sa Stanford univerziteta, najprije je radila kao urednica jednog norveškog 'konvencionalni' modni časopis, da bi uskoro odlučila da svoju karijeru usmjeri u dijametralno suprotnom smjeru. Postala je modna aktivistica. 

Pitamo je kakva je razlika između principa konvencionalne modne industrije i ideja koje zastupa NICE.

"Konvencionalna moda se temelji na stalnim promjenama trendova. Mnogi ljudi koji su u ovom biznisu postaju svjesni da moda počinje gubiti svaki smisao.  Sve više ljudi smatra da je moda umrla, da je ubila samu sebe i to najviše zbog čestih promjena trendova. S obzirom na krajnju demokratizaciju koja se ogleda niskim cijenama, moderna garderoba je postala dostupna, a samim time prestala je biti zanimljiva mnogima - jer je suština mode bila da bude dostupna samo odabranima.

Ono što je sada na cijeni je stil, a to je dobra stvar! Jer ljudi postaju ponovo vlasnici sopstvenog stila i svijesti da je važno ono u čemu se osjećaju i izgledaju dobro. Oni određuju šta je to, a ne više urednici modnih magazina.

Tako smo svjedoci da sve više i više ljudi žele imati dobru i kvalitetnu odjeću. Sve više ljudi se vraća umijeću šivanja i pletenja, žele biti uključeni u proces nastanka odijevnih predmeta, a to je povratak temeljnim vriednostima pojma couture. Vraćaju se vrijednosti dobrih krojača, dobro krojene garderobe u koju se investira i vrijeme i novac, ali koja traje.

Znate, nekada je garderoba bila veoma dragocjena stvar, ljudi su je čuvali, čistili i održavali, a danas je skoro jednostavnije baciti neki komad garderobe nego zašiti ga", kaže Tone Tobiasson.

Naša sugovornica nam priča kako se u norveškim školama ponovo vraćaju radionice za šivenje, pletenje, te kako pokret NICE nastoji osnažiti prenošenje ovih umijeća sa baki na majke i unuke.    

Neko plaća veoma veliku cijenu za naše jeftine krpice.        

"Modna industrija oduzela je pravo odlučivanja kupcima, a mi nastojima da ga vratimo", naglašava ova modna aktivistica.  

Konstatiramo da u ovome aktivisti trebaju biti veoma moćni, kako bi nadglasali modnu industriju. kojim metodama to postižu? 

"Kupci su prozreli modnu industriju, uhvatili su je, slikovito rečeno, 'sa spuštenim pantalonama'. Nekoliko filmova i emisija prikazali su u kakvim uvjetima, na drugom kraju svijeta, nastaje naša jeftina odjeća. Trenutno, npr. na društvenim mrežama u nordijskim zemaljama se emitira vrsta tv eksperimenta u kojem petnaestogodišnje djevojke iz Švedske ili Norveške odlaze u Bangladeš kako bi pokušale raditi u fabrikama tekstila. Već nakon pola dana djevojke kolabiraju, dobijaju napade plača i žele natrag kući. Ne mogu podnijeti takve uvjete. Neko plaća veoma veliku cijenu za naše jeftine krpice.

Istovremeno tu je toliko mladih blogerica koje prikazuju dobar stil uz korištenje stare garderobe, prekrajanje, vintage. Tu su i slavne ličnosti, npr. gospođa Livia Firth, supruga od Collina Firtha koja je uvela pravilo 30 puta (provjerite hashtag 30wears). Iako je stalno na crvenom tepihu, ona svijetu poručuje da nema namjeru kupovati garderobu koju neće odjenuti najmanje trideset puta. Ti ljudi prave razliku."

Na kraju, gospođa Tobiasson potvrđuje kako Athleisure, kao odabir komotne, funkcionalne i kvalitetne casual odjeće, ima sve više pristalica. Žene žele praktilno i lijepo. Ne žele biti robinje svojih visokih štikli, ukoliko ih cijeli radni dan očekuje trka i naporan rad.  Žele jednostavnije da se kreću, da mogu potrčati za autobusom, da mogu otići po djecu u vrtić. Norveški dizajner. Per Spook je bio prvi koji je još sedamdesetih godina manekenkama dao ravne cipele i odjeću u kojoj se mogu kretati, što je predstavljalo revoluciju u filozofiji i poimanju mode.

"Moramo učiti ovaj svijet kako se odijevati za jednakost, kako se odijevati za odgovorno društvo, a ne biti sputane".

Birati praktilno i lijepo, kvalitetno i dugotrajno, to su principi nove modne osvještenosti  koja nam dolazi sa sjevera.   

Prisustvujte predavanju ove istaknute modne stručnjakinje u subotu, 21. maja, koje počinje u 9:00 na Akademiji likovne umjetnosti u Sarajevu.
Tema predavanja je Održiva moda.

"Najprije smo radili samo s norveškim dizajnerima jer su oni iskazivali interes ka jednom novom pristupu modi koji možemo nazvati 'održiv'. Ali u isto vrijeme u ostalim nordijskim zemljama primijetili smo sličnu zainteresiranost. Tako je nastala NICE - kao informativna platforma za dizajnere, proizvođače, gdje ih informiramo o materijalima, održivim procesima, etičkim aspektima i pitanjima kupaca. Rašireni smo i na društvene mreže, trudeći se da svoje poruke proširimo najvećem broju ljudi. Prošle sedmice imali smo Kopenhagen Fashion Summit čija je pokroviteljica bila podržala Danska princeza, a okupio je predstavnike 52 zemlje i preko 1250 učesnika na konferenciji. Cijeli dan smo razgovarali o aspektima održivosti u modnoj industriji", kaže nam gospođa Tobiasson.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Povezano

/ Najnovije