'Rodoljupci' Andraša Urbana: Huškači i kukavice u ukradenim bundama

Vesna Andree Zaimović
'Rodoljupci' Andraša Urbana: Huškači i kukavice u ukradenim bundama
Velija Hasanbegović / 'Rodoljupci' Andraša Urbana
Sarajevska publika zavoljela je subotičkog redatelja Andraša Urbana kroz predstavu What is Europe, rađenu u produkciji Scene Mess sa bh. glumcima praizvedenu između dva festivala.

Stoga je bilo zanimljivo čitati drugi rukopis ovog redatelja, kroz predstavu Rodoljupci u izvođenju ansambla Narodnog pozorišta Beograd, izvedenu na sceni Narodnog pozorišta u Sarajevu, u sklopu 56. MESS-a.  

"Veselo pozorje u pet dejstvija" Jovana Sterija Popovića - komedija Rodoljpci, u viđenju Andraša Urbana je eksplozivna politička farsa koja bespoštedno ogoljuje suštinu  nacionalizma skidajući s njega jedan po jedan sloj proklamovanog patriotizma.

U radnji koja datira u 1848, u vrijeme tenzija između Srba i Mađara u Vojvodini, kroz Sterijine patriote mi brutalno prepoznajemo mnoge arhetipske figure današnjice. 

Rodoljupci na MESS-u kao da su iskočili sa tv ekrana na pozornicu. Oni se sada nazivaju "politička elita", a i onda i sada su bili samo hulje - napisao je Dino Mustafič u twitt komentaru na ovu predstavu. 

Redatelj je tekst prožeo songovima i koreografijom, stvarajući tako revijalni ugođaj mjuzikla, čije su ključne riječi - rat, oružje, klanje i otadžbina. Pjevači songove izvode grleno i snažno, agresivno i kolektivno, jer u ovom patriotizmu nema mjesta za mišljenja pojedinca. 

Kostimografija ima posebnum simboličnu  ulogu -  odjenuvši u trećoj sceni muškarce u ženske vojne uniforme, redatelj sugerira travestiju, privid, u kojoj je uniforma samo lažni paravan koji prikriva kukavičluk. 

Istovremeno glavni ženski lik utjelovljuje ideološke perjanice i ženke ikone velikosrpstva - od Mirjane Marković do Cece Ražnatović.

Kroz kostime mi pratimo gradaciju nacionalističkih simbola - od haljine u boji zastave, uniformi, preko narodne nošnje, pa sve do završne scene u kojoj svi likovi na sceni nose narodne nošnje a preko njih (ukradene) bunde! Svaka sličnost sa vukovarskim i bijeljinskim 'trofejnim' fotografijama iz posljednjeg rata je, čini se, više nego namjerna. 

Sa svojom višeslojnom režijom, neprekinutom žestokom dinamikom, duhovitim replikama i angažiranom porukom, te povrh svega sa posvećenom ansambalskom igrom, ova predstava je jedan od realnih kandidata za priznanja 56. Festivala MESS-a  

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije