61. MESS: Nakon dvije godine čekanja, izvedena 'Čehovljeva prva predstava'
Brojna teatarska publika u Sarajevu prisjeća se protestnog skupa kojim je u oktobru 2019. umjesto gostavanja eminentne predstave iz Irske, zatvoren 59. Mess.
Usljed značajnog rezanja finansiranja od strane Minsitarstva kulture F BIH, festival MESS tada nije bio u mogućnosti da osigura dolazak pozorišne trupe iz Irske Dead Centre koja je trebala izvesti 'Čehovljevu prvu predstavu', označenu kao jedna od najznačajnijih teatarskih produkcija te sezone u Evropi.
Prošle su dvije godine sa periodom potpunog gašenja pozorišnog života usljed COVID-a. I konačno, stvorili su se uslovi da dugo očekivanu predstavu pogledamo u Sarajevu.
Najave američkih sankcija Srbiji uznemirile i Plenkovića: Koliko bi one utjecale na tržište u BiH?
Vrijedilo je čekati. Šezdeset i prvo izdanje festivala MESS, iako ograničeno brojem predstava i gostovanja, ipak je započelo dostojno svojoj međunarodnoj reputaciji.
'Prva Čehovljeva predstava' u izvedbi ekipe Dead Centra iz Dublina, čiju režiju potpisuju Bush Moukarzel i Ben Kidd vratila nam je, nakon duge COVID pauze, savremeni teatar visoke produkcije, toliko tipičan za festival MESS.
Prvi Čehovljev pozorišni komad kojeg je autor napisao sa devetnaest godina, ranije je ocijenjen kao "neizvodiv" zbog svoje kompleksnosti i nelinearnosti, te je ostao gotovo zaboravljen u teatarskoj literaturi. Irski redatelji Kidd i Morukazel u šali su rekli (na Q&A sesiji nakon izvedbe) da je komad zapravo pretenciozan i nedorastao, a pošto je ova pozorišna trupa i sama takva, odabrali su ga za izvedbu.
Radnog naziva Platonov, komad je koncipiran u dva dijela. U prvom šestero glumaca, kroz prizor uljudnog građanskog salona s kraja 19. stoljeća kojeg vodi ocvala, osiromašena udovica, svojim replikama kreiraju atmosferu iščekivanja Platonova - čovjeka koji nedostaje na sceni. U drugom dijelu dešava se simbolično rušenje scene, a istovremeno osipanje konstrukta građanske uljuđenosti među likovima i ogoljavanje njihovih karaktera, dok centar zbivanja postaje Platonov, ovaj put prisutan u liku "slučajno odabranog mladića iz publike".
Predstava je postavljena multimadijalno na način da zbivanja i igru glumaca na sceni prati zvučna izvedba koju publika sluša kroz slušalice. Pritom je kroz zvučni zapis publici omogućeno da prekorače "scensku rampu" i kroz dodatne govorne napomene redatelja i zvučne efekte prisustvuju dekonstrukciji čehovljevog teatarskog komada.
Ovaj oštroumni redateljski postupak je to što 'Čehovljevu prvu predstavu' čini toliko jedinstvenom, uzbudljivom i izvrsnom.
"Proniče u samog Čehova, a da ni u tragovima ne izgleda niti zvuči kao Čehov" - tako je kritičar Financial Timesa okarakterizirao ovu predstavu.
Publika 61. MESS-a je s ushićenjem prihvatila i ispratila tetarsku trupu iz Irske, koja nam je vratila vjeru u teatar kao medij izliječenja duha, ovaj put možda i u doslovnom, post-covid smislu.
Sve informacije o 61. Internacionalnom teatarskog festivala MESS, možete pronaći na web stranici www.mess.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.