Kurspahić: Potpuno neprihvatljiva podjela BiH – Zašto?
Kolumna „Govoreći bosanski“ - pod naslovom „Zašto je podjela BiH ’neprihvatljiva’“ - izazvala je jednu od žešćih rasprava u kojoj su, dok nastaje ovonedjeljna kolumna, registrovana 192 komentara čitalaca Radija Slobodna Evropa.
Piše: Kemal Kurspahić, Radio Slobodna Evropa
Više učesnika u toj debati zapazilo je kako je u naslovu prošlonedjeljne
kolumne stav o tome da je dalja podjela Bosne i Hercegovine neprihvatljiva
stavljen pod navodne znake. Neki te navodnike vide kao autorovo
ograđivanje od ideje neprihvatljivosti podjele. Navodnici, međutim, osim tog
značenja - neslaganja ili sumnjičavosti prema određenim idejama - često imaju i
drugačiju funkciju: nastojanja da se precizno citira relevantan stav o temi o
kojoj je riječ. U našem slučaju, naslov o "neprihvatljivosti" podjele
Bosne i Hercegovine izveden je iz izjave doskorašnje šefice američke
diplomatije u posjeti Sarajevu kako je 17 godina nakon rata "potpuno
neprihvatljivo" da neki još dovode u pitanje suverenitet i teritorijalni
integritet Bosne i Hercegovine. Dakle - pošto se radilo o toj međunarodnoj
perspektivi gledanja na Bosnu i Hercegovinu - tehnički adekvatniji naslov bio
bi „Zašto je podjela BiH 'potpuno neprihvatljiva'“.
Taj u osnovi zanemarljiv nesporazum o funkciji navodnika u nedjeljnoj kolumni
manje je značajan od suštinskijeg nesporazuma o samoj temi prošlonedjeljne
kolumne. U njoj je autor govorio o neprihvatljivosti podjele iz
međunarodne perspektive citirajući autoritativne međunarodne izvore.
Ta tema može se, naravno, posmatrati i iz domaće perspektive.
Poglavice
Priče o "samoopredjeljenju", "otcjepljenju",
"nezavisnosti" Republike Srpske - iz te perspektive - potpuno su
neprihvatljive i zato što Dejtonski sporazum o dvoentitetskoj državi već
u svom prvom članu kaže kako će "strane potpuno poštovati suverenu
jednakost svake od njih, rješavati neslaganja miroljubivim sredstvima i
uzdržavati se od bilo kakvih akcija, prijetnjom ili upotrebom sile ili na drugi
način, protiv teritorijalnog integriteta ili političke nezavisnosti Bosne i
Hercegovine ili bilo koje druge države". Bosna i Hercegovina se - u tom
sporazumu - određuje kao država neospornog kontinuiteta s državom međunarodno
priznatom u aprilu 1992.
To što su u Dejtonu poglavice tri "konstitutivna naroda", u osnovi
bez bilo kakvog demokratskog ovlašćenja naroda koja su navodno
predstavljali, pristali da ustavno uspostave državu koja ne može funkcionisati,
ne umanjuje - nego čak i potcrtava - odgovornost postdejtonskih političkih
prvaka da rade na izgradnji a ne razgradnji bosanske države.
Dovoljno je uzeti za primjer dejtonsko teritorijalno razgraničenje po kojem
Federaciji pripada 51 a Republici Srpskoj 49 posto teritorija: Izetbegovićevo pristajanje
na takvu teritorijalnu podjelu, bez ikakve prethodne ili naknadne verifikacije
u demokratskoj parlamentarnoj proceduri, ni u Dejtonu ni u njegovim naknadnim
interpretacijama nikada nije značilo i legalizaciju okolnosti pod kojima su
bosanskohercegovački gradovi poput Zvornika, Prijedora, Višegrada ili
Srebrenice - da spomenemo samo neke od gradova s muslimanskom većinom po
popisu stanovništva 1991. godine - u godinama "etničkog čišćenja"
postali izrazito većinski "srpski gradovi".
Pokušaji da se dvadeset godina nakon rata pribavi legitimitet etničkom nasilju
i progonima devedesetih zanemaruju bitnu činjenicu za razumijevanje prirode i
razmjera ratnih zlodjela u Bosni i Hercegovini: neki od najodgovornijih za
etničke progone, upravo u gore spomenutim gradovima, osuđeni su na
višedecenijske kazne zatvora pred Međunarodnim tribunalom za ratne zločine u
Hagu (Milomir Stakić - gradonačelnik Prijedora, 40 godina; Milan
Lukić, odgovoran za masovna ubistva i progone u višegradskom kraju,
doživotna robija; višedecenijske presude u slučaju Srebrenice uključujući
odgovornost za genocid... )
Suočavanje
Sa takvom bliskom predistorijom, jasno je da tzv. međunarodna zajednica, uprkos
svih teškoća u usaglašavanju zajedničkog stava o bilo čemu, nema ni volje ni
kapaciteta da se - pored svih aktuelnih priotiteta - intenzivnije bavi i Bosnom
i Hercegovinom. Ali, u njoj je još manje volje da se inicijativa u vezi s
budućnošću Bosne i Hercegovine prepusti osobama čija je misija razgradnja
umjesto postepene izgradnje funkcionirajuće bosanske države.
Neprihvatljivost podjele, iz ove šire perspektive, uključuje suočavanje
sa svim okolnostima pod kojima su gradovi s muslimanskom većinom u popisu 1991.
postali gradovi s apsolutnom srpskom većinom uoči popisa 2013. godine.
Zanimljiv pogled na balkansko odbijanje da se obznane i uvaže činjenice o
devedesetima iznosi profesor Cillian McGrattan sa Swansea Univerziteta u
eseju pod naslovom "Radeći na prošlosti u Bosni i Sjevernoj Irskoj:
Istina, pomirenje i ograničenja konsocijalizma" (shvaćenog kao oblik
predstavljanja etničkih grupa, a ne pojedinaca, u traženju potencijalnih mirnih
rješenja) objavljenom u Žurnalu o etnopolitici i manjinskim pitanjima u Evropi.
Taj autor zapaža kako očekivanje kako bi "istina i pomirenje" mogli
dovesti do prevazilaženja polarizujućih efekata etnonacionalnih podjela
zanemaruju očite probleme u vezi s odsustvom zajedničkog pogleda na
prošlost i kako cijela ideja "istine i pomirenja" umjesto
da problematizira etnonacionalne identitete zapravo ih reprodukuje.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.