Dragan Bursać: Vučićeva pevaljka Karleuša nije dobrodošla u Banjaluku!
"Otpor Karleuši u Banjaluci i studentski protesti u Srbiji dvije su strane iste medalje. U Beogradu, Novom Sadu i Nišu mladi ustaju protiv režima i lažnih izbora, a Karleuša im poručuje da su narkomani i izdajnici. U Banjaluci građani ustaju protiv njenog koncerta, jer znaju da nije riječ o muzici, nego o političkom performansu u službi Vučićevog Beograda. I zato treba reći jasno: Banjaluko, ako uspiješ da zaustaviš Vučićevu pevaljku, možda si napravila prvi ozbiljan korak ka tome da zaustaviš i njegov sistem na svojim ulicama. A to je već koncert za pamćenje."
Piše: Dragan Bursać, za portal Radiosarajevo.ba
Pevaljka u službi režima
Jelena Karleuša. Samo to ime je dovoljno da podijeli Balkan na velikosrpske obožavatelje šljokica i one kojima se želudac okreće na samu pomisao da bi njihovi novici mogli završiti u tašnama turbofolk ikone. Ali Karleuša odavno nije samo pevaljka. Ona je, da parafraziram, "Vučićev glasnogovornik u šljokicama". Pjevačica koja se decenijama prodaje kao "društvena buntovnica", "ikona otpora", "žena koja ruši patrijarhat", a onda istim tom ustima brani režim i pljuje studente koji protestuju protiv njega. Jer Vučićev režim je sve ono protiv čega se bori ili da budem precizan, protiv čega se onomad barem deklarativno, borila Karleuša.
Tužilaštvo BiH podiglo optužnicu protiv 11 osoba, među njima policajci i carinici
U zemlji Srbiji u kojoj se sve može kupiti – od diplome, peko slobode do sudije – Karleuša je pokazala da se može kupiti i bunt. Malo Instagrama, malo napuhanih usana i obraza i mnogo šljaštećih nastupa – i eto je na režimskom platnom spisku. Ni prva ni posljednja.
Loznica: kad pevaljku evakuiše policija
Da ne bude da pretjerujemo, pogledajmo Loznicu. U tom gradu na zapadu Srbije sinoć je policija, u punoj opremi za razbijanje demonstracija, morala evakuisati pomenutu Jelenu Karleušu s bine. Ne zato što je građane zanimalo ko je koga prevario u posljednjoj estradnoj sapunici, nego zato što je pjevačica postala simbol podrške režimu, baš u trenutku kad režim puca po šavovima.
Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!
To je ono što režimski PR-ovci nikako ne mogu shvatiti: da ljudi možda mogu tolerisati šund, ali ne mogu podnijeti šund koji im se gura u lice kao službeni državni narativni program.
Kastel: tvrđava pamti i bolje dane
E sad, zamislite scenu: na tvrđavi Kastel, simbolu Banjaluke, mjestu koje pamti turske topove, austrijske generale, partizanske odrede i sve tragedije i pobjede koje su se tu prelamale, najednom iskače Karleuša u PVC kombinezonu. Uz podršku grada i uz grb Banjaluke na plakatu. Nije teško jer je isit posjećivala-a i posjećivaće Arkan-zlonačaka udova Ceca.
Ali, Karleuša, bolje kazano njeno kanselovanje je određivanje prema Vučićevom režimu-in vivo.
To što radi Karlauša više nije muzički događaj (zlobnici bi kazali-kao da je ikada i bio?), to je pljuvanje u lice svima koji imaju imalo osjećaja za historiju, estetiku i zdrav razum.
Građani Banje Luke traže zabranu koncerta Jelene Karleuše: "Hajmo raja! Označite Stanivukovića"
Kastel kao pozornica turbo-folk cirkusa? Može, ali uz obavezno sponzorstvo Vučićevog režima i podvižničko klimanje banjalučkih političara.
Građani Banjaluke: rijetko svijetlo u tami
Zato je vijest da građani Banjaluke traže zabranu njenog nastupa osvježavajuća kao gutljaj hladne izvorske vode u avgustu. Aktivista Tihomir Dakić i brojni drugi jasno su poručili: "Telalka Hulje nije dobrodošla!"
I nije ovo nikakva moralna panika protiv "nemoralne pjevačice". Nije ovo pitanje šunda, kiča ili neukusa. Ima toga banjaluka na megatone. Ovo je pitanje dostojanstva i politike. Jer Karleuša nije nekakva Breskvica. Karleuša je simbol srbijanskog režima. Njeno lice i njen glas služe da opravdaju Vučićeve batinaše, da relativizuju proteste i da ušminkaju sistem koji guši i Srbiju i region.
Draško Stanivuković: Dodikov otirač i Vučićev taster na potezu?
Naravno, u cijeloj priči neizostavan je i Draško Stanivuković, gradonačelnik Banjaluke. Onaj isti koji je pomenutoj Breskvici zabranio koncert da bi glumio moralnog zaštitnika omladine. Sad, kad se radi o Jeleni Karleuši, očekuje se da spusti glavu, jer naređenje iz Beograda ipak ima veću težinu od nekakve efemerne volje građana.
I zato ljudi s pravom poručuju: "Draško, skini grb grada s postera! Nemoj da građani plaćaju cirkus pevaljke koja se sprda s njihovom djecom." Ali to bi bilo isto kao da tražite od magarca da recituje Njegoša – jednostavno nije u njegovoj prirodi.
Karleuša protiv studenata: sramotna epizoda
Podsjetimo se i njenih javnih nastupa posljednjih mjeseci. Dok su studenti širom Srbije izlazili na ulice, dok su marširali protiv tiranskog režima i protiv nemara koji ubija, prije svega u Novom Sadu, Karleuša ih je vrijeđala. Optuživala ih da su narkomani, da ih „plaća strana služba“. Ponašala se kao Vučićev megafon sa minđušama.
To nije samo estradna lakrdija, to je otvorena politička poruka. Ako neko još misli da je Jelena Karleuša puka pjevačica, neka pogleda njene Instagram storije i Twitter objave. To je politika. Politika u turbo-folk oblandi!
Estetika i politika: turbo-folk kao oružje
U ovom regionu turbo-folk nikada nije bio samo muzika. On je uvijek bio oružje. Oružje za zaglupljivanje masa, za normalizaciju nasilja, za pretvaranje građana u podanike. Od Cece do Karleuše. Uvijek isto zlo!
A Karleuša je tu savršena figura: kombinacija "seksualne revolucije", kvaziemancipovanosti u providnom lateksu i političke lojalnosti režimu. Ona je dokaz da možete biti i "feministkinja" i Vučićev aparatčik, ako znate kako da ukrasite priču.
Loznica + Banjaluka = početak kraja?
Slučaj Loznice i otpor u Banjaluci govore jedno: narod počinje shvatati da iza svake šljokice stoji režimska batina. Da iza svake pjesme stoji režimska poruka. Da turbo-folk nije estetska, nego politička kategorija.
I možda je upravo Karleuša, ironično, ta koja će ubrzati buđenje. Jer kad vam čak i Banjaluka na kraj svijeta – grad koji je decenijama hranjen šundom i veliksorpskim nacionalizmom – kaže: "Ne želimo ovo", onda znate da je stvar ozbiljna.
Paralele sa studentskim protestima: isti neprijatelj
I tu dolazimo do ključne tačke: otpor Karleuši u Banjaluci i studentski protesti u Srbiji dvije su strane iste medalje. U Beogradu, Novom Sadu i Nišu mladi ustaju protiv režima i lažnih izbora, a Karleuša im poručuje da su narkomani. U Banjaluci građani ustaju protiv njenog koncerta, jer znaju da nije riječ o muzici, nego o političkom performansu u službi Beograda.
Dakle, i studenti i Banjalučani bore se protiv istog neprijatelja – protiv Vučićevog režima koji koristi šljokice i estradu da prikrije batine i suzavac.
Kada se ta dva fronta spoje – otpor na ulicama Srbije i otpor u glavama Banjalučana, nastaje jedna moćna poruka: narodi regiona nisu više spremni da gutaju šund kao zvaničnu ideologiju.
Umjesto zaključka
Na kraju, nije važno da li će Jelena Karleuša zaista zapjevati na Kastelu ili će biti protjerana prije nego što kroči na binu. Važno je da se građani bude.
Otkazivanje njenog koncerta je mali poraz Vučićevog režima. Svako "ne" šljokicama znači jedno veliko "ne" korupciji, nasilju i ponižavanju građana.
I zato treba reći jasno: Banjaluko, ako uspiješ da zaustaviš Vučićevu pevaljku, možda si napravila prvi ozbiljan korak ka tome da zaustaviš i njegov sistem. A to je već koncert za pamćenje.
* * *
Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba.
NAPOMENA O AUTORSKIM PRAVIMA
Preuzimanje dijela (maksimalno trećine) ili kompletnog teksta moguće je u skladu sa članom 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu".
Ako neki drugi medij želi preuzeti dio autorskog teksta, isti dan kad je kolumna objavljena, može to isključivo uz pismeno odobrenje Redakcije portala Radiosarajevo.ba.
Nakon dozvole, dužan je kao izvor navesti portal Radiosarajevo.ba i, na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva portala Radiosarajevo.ba, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.