Ovo je avion kojem nema premca: ‘Napravljen je da uđe u središte borbe i pobijedi sve'

3
Radiosarajevo.ba
Ovo je avion kojem nema premca: ‘Napravljen je da uđe u središte borbe i pobijedi sve'
Foto: Zuma press / F-22 Raptor / Ilustracija

Možete penzionisati Warthog, možete se riješiti i starijih Eagleova, ali Raptore ne dirajte!, ovako glasi poruka koju su zastupnici u američkom Kongresu uputili Zračnim snagama SAD-a prije dvaije sedmice.

Upravo se sklapao dogovor o novom, 874 milijardi dolara teškom vojnom proračunu za 2024. godinu i Air Force se još jednom pokušao riješiti najstarijih aviona iz svoje flote za koje drže da ih se više ne isplati održavati ili nadograđivati, već je taj novac bolje potrošiti na nove platforme.

I zahtjev im je djelomično uspio. Kongres je odobrio penzionisanje 42 jurišna aviona A-10 Thunderbolta II (popularni Warthog), dozvolio povlačenje iz službe 57 F-15 C/D Eagleova, ali zahtjev za umirovljenje 32 najstarija F-22 Raptora je odbijen.

Titove brigade lopatom izgradile 242 km pruge za 7 mjeseci, vlast danas ne umije popraviti 80 metara

Titove brigade lopatom izgradile 242 km pruge za 7 mjeseci, vlast danas ne umije popraviti 80 metara

I to usprkos tome što se ta 32 primjerka koriste samo za obuku, a njihova nadogradnja za borbene operacije bila bi preskupa i vrlo teško izvediva.

Zašto je F-22 toliko cijenjen da se i najstarije modele odbija "penzionirati", koje su njegove ključne karakteristike i mogućnosti i što ga toliko izdvaja od konkurencije? Kako je tekao njegov razvoj, zašto ih je proizvedeno tako malo, zbog čega je njihov izvoz zabranjen i kakva im je budućnost, objašnjava Matija Blaće.

"To je avion napravljen da uđe u središte borbe i pobijedi bilo što što protivnici mogu u zraku postaviti pred njega. To je vrhunski predator na nebu čije su karakteristike u ulozi zračne borbe praktički ispred svih drugih aviona na svijetu trenutno", kaže Blaće na početku i potom iznosi glavne karakteristike Raptora:

"On je slabo vidljiv za radare, teže ga je opaziti, ima mogućnost superkrstarenja na brzini većoj od Mach 1.5, ima super okretnost, ima strahovit radar, potpuno digitaliziran sustav upravljanja zrakoplovom, umrežen je s ostalim avionima u američkoj floti, nosi veliku količinu naoružanja, ima gornji plafon leta od 20 kilometara... Znači, po svojim karakteristikama nema premca u zračnoj borbi.

'Ovo mjesto je jezivo': Projekat od 100 milijardi dolara postao grad duhova

'Ovo mjesto je jezivo': Projekat od 100 milijardi dolara postao grad duhova

Kao možda i ključnu karakteristiku koja F-22 izdvaja od borbenih aviona četvrte generacije treba izdvojiti "stealth", to jest slabu vidljivost za radare, zbog čega se Raptora često u medijima oslovljava i kao "nevidljivi avion".

"Njegov proizvođač Lockheed Martin je 2009. tvrdio da je ovaj avion na udaljenosti od 100 km na radaru ima odraz "kao i golf loptica", a to je i jedini javno dostupni podatak o njegovoj vidljivosti na radaru. Ona se mjeri putem RCS-a (radar cross section), a to je radarski presjek aviona. Upravo je cilj stealth dizajna smanjiti taj radarski odraz koliko god je moguće, a to se postiže na dva načina, objašnjava Matija Blaće za Jutarnji.

Ostatak teksta pročitajte na linku OVDJE.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (3)

/ Povezano

/ Najnovije