Teleskop James Webb snimio sablasni objekt u svemiru: "Ova stvar je pravo čudovište"

Foto: SciTech / Umjetnički prikaz misteriozne galaksije

NASA-in svemirski teleskop James Webb snimio je sablasni i misteriozni objekt AzTECC71, prašnjavu i blijedu galaksiju koju Hubble prije nije mogao otkriti, ali koja se nekako ipak uspjela pojaviti u promatranjima određenih zemaljskih teleskopa.

Tako je ponovna pojava AzTECC71, izuzetno daleke galaksije u kojoj nastaju zvijezde i koja datira u prošlost od gotovo 1 milijarde godina nakon Velikog praska, uzbudila astronome, dajući im primamljiv pogled na najstarije strukture svemira.

Opažanje sugerira da bi masivni rasadnici zvijezda poput njega mogli biti daleko češći - tri do deset puta, tačnije - kao što se ranije mislilo. Ako je to doista slučaj, naučnici će možda morati ponovno razmisliti o tome kako razumijemo rani svemir, čineći ga daleko "prašnjavijim" mjestom nego što se očekivalo.

Potvrđeno za portal Radiosarajevo.ba: I Hrvatska je kosponzor rezolucije o genocidu u Srebrenici

"Ova stvar je pravo čudovište", rekao je postdoktorski istraživač Sveučilišta u Teksasu Jed McKinney, koautor nedavnog rada objavljenog u The Astrophysical Journalu. "Iako izgleda kao mala mrlja, zapravo stvara stotine novih zvijezda svake godine."

"A činjenica da je čak i nešto tako ekstremno, jedva vidljivo na najosjetljivijoj slici našeg najnovijeg teleskopa tako mi je uzbudljiva", dodao je. "To nam potencijalno govori da postoji cijela populacija galaksija koje su se skrivale od nas."

Naslovna slika je umjetnikova izvedba galaksije, ljubaznošću SciTechDaily, a evo kako izgleda ono što je James Webb otkrio:

Šta je snimio James Webb?
Foto: NASA: Šta je snimio James Webb?

Istraživanje je bilo dio projekta JWST-a COSMOS-Web, koji nastoji mapirati do milion galaksija kako bi se bolje razumjelo o najranijim epohama svemira. Dok su pročešljavali podatke, astronomi su pokušali uloviti AzTECC71, koji je bio preslab da bi ga uočio NASA-in Hubble teleskop, ali se pokazao kao zrnce prašine u svemiru.

Međutim, zahvaljujući daleko osjetljivijim infracrvenim instrumentima Jamesa Webba, otkrili su poznatu, ali još uvijek blijedu, galaksiju na njenom mjestu.

"Do sada, jedini način na koji smo mogli vidjeti galaksije u ranom svemiru je iz optičke perspektive s Hubbleom", rekao je McKinney u izjavi. "To znači da je naše razumijevanje historije evolucije galaksija pristrano jer vidimo samo nezamračene, manje prašnjave galaksije."

James Webb može "probiti najdeblje prašnjave velove", prema McKinneyju, što bi moglo promijeniti način na koji razumijemo rani svemir - i možda otkriti bezbrojne druge galaksije poput AzTECC71.