VW Buba odlazi u historiju: Kako je legendarni automobil stigao u Sarajevo

J. M.
VW Buba odlazi u historiju: Kako je legendarni automobil stigao u Sarajevo
Foto: Auto Plus / Buba na montažnoj traci u Vogošći
Sredinom ovog mjeseca Volkswagen je objavio ono što je razočaralo mnoge ljubitelje automobila. U julu naredne godine bit će prekinuta proizvodnja modela Beetle A5, nasljednika legendarne "bube" (1938-2003) i New Beetlea (1998-2011).

Tako će najpoznatiji svjetski automobili definitivno otići u historiju, makar mnogi misle da se to desilo još 2003. godine, kada je u Meksiku prestala proizvodnja originalne "bube".

Suvišno je podsjećati na priču o nastanku "bube", kako je Ferdinad Porsche 1934. godine dobio narudžbu od Adolfa Hitlera da konstruira jeftini automobil namijenjen motorizaciji njemačke nacije.

Četiri godine kasnije prva vozila su se pojavila kao demonstracijski automobili na izložbama i prezentacijama, da bi nakon završetka Drugog svjetskog rata završena fabrika Volkswagen koja je namjenski napravljena za proizvodnju "buba" u Nemačkoj.

"Buba" je vrlo brzo postala najprodavaniji svjetski automobil i to će, s više od 21,5 miliona vozila, ostati do danas, ako (za razliku od Toyote Corolle i VW Golfa) u račun uzmemo samo jednu generaciju modela.

Početkom 70-ih godina prošlog stoljeća VW Buba je izlazila i s proizvodnih traka fabrike TAS, čime se Sarajevo upisalo među 20-ak gradova širom svijeta koji su imali čast da izrađuju legendarni automobil.

Sve je počelo u aprilu 1968. godine kada je spajanjem Pretisa, bugojanskog Slavka Rodića, konjičkog Igmana i tešanjske Pobjede nastao UNIS.

Pretis, jedna od spomenutih firmi, surađivala je s njemačkim NSU-om po čijoj licenci su se u Vogošći izrađivali skuteri Maxi i Prima, a od 1965. godine program je proširen automobilima. Najprije je to bio "princ hiljadarka", da bi od 1967. počela montaža 22 centimetra dužeg NSU 1200 Typ 110.

Proizvodilo se oko pet hiljada vozila godišnje na principu MKD montaže. U Pretis su dolazile ofarbane karoserije, a potom su se montirali ostali dijelovi, među kojima je bilo i domaćih komponenti poput kablovskih provodnika, akumulatora, Savinih guma...

Nakon što je Pretis ušao u sastav UNIS-a, krupne promjene dešavale su se i kod partnera iz NSU-a jer se ova kompanija spojila sa Audijem, a potom su u paketu prešli pod okrilje Volkswagena (1969).

Na račun suradnje sa VW-ovom firmom-kćerkom NSU, UNIS je uspio od beogradskog Inexa "oteti" zastupstvo Volkswagena za bivšu Jugoslaviju. Prvi ugovor sa gigantom iz Wolfsburga potpisan je 1969. godine, čime su udareni temelji za razvoj automobilske industrije u BiH.

buba.jpg - undefined

Foto: PP

U Vogošći je 1. jula 1971. počela izgradnja nove fabrike za montažu Volkswagenove "bube", sukcesivno u pet faza. Završetkom fabrike, tačno godinu kasnije, rođen je TAS, Tvornica automobila Sarajevo, sa 51-postotnim vlasništvom UNIS-a i 49 posto u vlasništvu VW-a.

Prvi automobil koji je izašao sa trake bila je "buba", model koji se zadržao u proizvodnji do 1976. Radile su se tri verzije – 1200, 1300, 1303 – a imale su sufiks "J" u oznaci (jugoslovenski).

"Buba" je bila nešto skuplja od "princa" iako je povećan udio domaćih dijelova, s izduvnim sistemima, metalnim dijelovima, kablovskim provodnicima, presvlakama iz Jugoplastike, sve na osnovu ugovorne obaveze VW-a da otkupi 50 posto komponenti proizvedenih u nekoliko fabrika u BiH i ostatku Jugoslavije.

Volkswagen je 1974. godine lansirao Golf koji je izazvao pomamu u cijeloj Europi pa je bilo logično da i TAS obogati proizvodnu paletu ovim modelom.

Već 1975. počele su pripreme za uvođenje Golfa u proizvodnju, da bi krajem naredne godine prestala proizvodnja legendarne "bube" u Sarajevu, nakon što je izrađeno nešto više od 30.000 automobila.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Povezano

/ Najnovije