Njemačka: Aldi, Lidl i ostali postali previše moćni na štetu potrošača
Cijene hrane u Njemačkoj rastu, samim tim i nezadovoljstvo potrošača. Komisija za monopole navodi da trgovci hranom i proizvođači neproporcionalno snažno profitiraju, dok poljoprivrednici imaju sve manje koristi.
"Moć maloprodaje hrane i dijelom proizvođača je značajno porasla na štetu potrošača", rekao je predsjednik Komisije za monopole Tomaso Duso. Razlog su brojne fuzije, a pored toga - trgovci se sve više bave i proizvodnjom hrane.
Trgovinski savez Njemačke (HDE) i Savezno udruženje njemačke trgovine hranom (BVLH) su odbacili kritike.
Potvrđeno: Sarajevo će Novu godinu dočekati bez organizovanog vatrometa
Zbog rastućih cijena i protesta poljoprivrednika, prethodna vlada je 2024. zadužila Komisiju da detaljno ispita lanac snabdijevanja hranom.
Hrana i bezalkoholna pića su u oktobru u Njemačkoj koštali 37 posto više nego 2020, prema Saveznom zavodu za statistiku.
Iza jeftinih njemačkih proizvoda "ja!" stoje poznati brendovi: Među njima i jedan iz BiH
Marže trgovaca i proizvođača rastu već više od 10 godina, kritikuje Duso. U istom periodu su potrošačke cijene porasle više nego u mnogim drugim zemljama Europske unije.
Osim toga, postoje i naznake da smanjenja troškova nisu bila prenijeta na kupce. Jaz između proizvođačkih i potrošačkih cijena se, prema izvještaju Komisije, sve više širi.
Tako su na primjer cijene mliječnih proizvoda u supermarketima posljednjih godina mnogo više skočile od proizvođačkih cijena, piše dpa.
Oko 85 procenata njemačke maloprodaje hrane kontrolišu Edeka, Rewe, Schwarz - gdje spadaju Lidl i Kaufland - i Aldi.
Visoka koncentracija tržišta i dodatna povećanja cijena hrane, na primjer zbog poskupljenja energenata, kao i slabija konkurencija su razlozi za brigu, rekao je Duso.
Udruženja trgovaca to negiraju. Saopštenje Komisije, kažu, dramatizuje situaciju.
"Konkurencija u trgovini hranom funkcioniše", rekao je Björn Fromm, predsjednik BVLH. "Zabluda" je da skok cijena hrane dovodi do većeg profita trgovaca.
Porast cijena je objasnio višim troškovima energenata, radnika i nabavke robe. U nekim slučajevima uzroci su loši prinosi i nesigurnost na globalnom tržištu.
Komisija za monopole zahtijeva strožu kontrolu budućih spajanja kompanija. Fuzije mogu, kako navodi, dodatno da povećaju potrošačke cijene.
"Preostala konkurencija u lancima snabdijevanja mora hitno da bude zaštićena", stoji u izvještaju Komisije.
Razlog za zabrinutost Komisija vidi i u tome što trgovci sve više sami proizvode hranu i direktno pregovaraju sa poljoprivrednicima - a to im daje dodatnu moć.
U industriji hrane komisija takođe vidi pad konkurencije. Kao primjer se navodi planirana fuzija kompanija Arla Foods i DMK Group. Tako će nastati najveća mljekarska zadruga u Europi.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.