"Ruski rulet" na sarajevskim ulicama: Pitali smo MUP - kako mogu kazniti bahate vozače?
Smrt pješakinje, mlade doktorice Azre Spahić, koja je poginula u stravičnoj saobraćajnoj nesreći koja se dogodila 26. maja u centru Sarajeva, digla je na noge sarajevsku policiju, ali i građane koji su u međuvremenu održali i mirne proteste tražeći od nadležnih da jednom i zauvijek stanu ukraj bahatim vozačima.
Podsjetimo, na Azru i još dvije pješakinje, u Mercedesu je naletio Armin Berberović Berba (27) iz sarajevske općine Stari Grad, koji je bio pod utjecajem alkohola i nije imao položen vozački ispit.
I ova saobraćajna nesreća, kao i mnoge druge tragične nesreće u Bosni i Hercegovini, otvorila je "pandorinu kutiju". Pitanja je mnogo, a adekvatnih odgovora - nema. Dok jedni krivca vide u policiji, drugi se bave odlukama tužilaštava i sudova, a u čitavu priču uključila se i politika.
Pacijent preminuo nakon pada s drugog sprata Kantonalne bolnice Zenica
Od prepucavanja na relaciji policija - tužilaštvo - sud - političari, građani nemaju - ništa! I dalje strahuju da li će im se dijete živo vratiti iz škole, sa fakulteta, treninga, posla ili noćnog izlaska. "Ruski rulet" na sarajevskim ulicama se nastavlja, a pijani, drogirani i bahati vozači siju strah. No, krenimo redom.
Šta kažu iz policije
Prvi na udaru javnosti našli su se policajci. Građani su mišljenja da "malo rade" i ne djeluju preventivno. A šta, zapravo, mogu uraditi policajci u slučaju zaustavljanja pijanog vozača?
Prema Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja (ZOOBS) na putevima u Bosni i Hercegovini, ovlaštena osoba (policajac) na licu mjesta će oduzeti privremeno vozačku dozvolu i isključiti iz saobraćaja vozača kojeg zatekne da upravlja vozilom ili da pokušava da upravlja vozilom, ako je očigledno da je vozač u takvom psiho-fizičkom stanju da nije sposoban da sigurno upravlja vozilom, kaže za portal Radiosarajevo.ba Mersiha Novalić, portparolka Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo (MUP KS).
"Također, vozačka dozvola će privremeno biti oduzeta vozaču, za kojeg se utvrdi da u organizmu ima alkohola ili nije sposoban da sigurno upravlja vozilom. Ukoliko se kod vozača utvrdi količina alkohola u krvi preko 1,5 promila ili koji odbije testiranje, a pokazuje znake poremećenosti ponašanja izazvane dejstvom alkolhola, zadržat će se do otrežnjenja, a najduže 12 sati. Nadležni organ, čije je lice oduzelo vozačku dozvolu, dužan je da vrati vozačku dozvolu vozaču čim prestanu razlozi zbog kojih je oduzeta, a najkasnije u roku od 24 sata od dana oduzimanja, a ako su prestali razlozi zbog kojih je oduzeta", pojašnjava portparolka Novalić.
Drugim riječima, kako navode, policajcima su "svezane ruke" prema važećem zakonu. Pijani vozač već za 24 sata ponovo može sjesti za volan i iznova praviti prekršaje. U praksi se nije jednom dogodilo da istog vozača u svega dva dana policajci isključuju iz saobraćaja zbog vožnje u pijanom stanju.
Javna je tajna da se u nekim situacijama pijani vozači, koji imaju manje od 1,5 promila alkohola u krvi sankcionišu, piše im se kazna, privremeno oduzima vozačka dozvola, ali u konačnici - nastavljaju sa vožnjom!
U mnogim uređenim zemljama kazne su prije svega rigoroznije. Osim novčanih kazni, pijani vozači se šalju na psihijatrijska vještačenja, a po potrebi i na obavezno liječenje od alkoholizma. Osim navedenog, recimo u Švedskoj, morat ćete ponovo polagati vozački ispit!
U nekim zemljama automobil se smatra "oružjem" ukoliko s njim upravlja pijana ili drogirana osobi. U bh. komšiluku - Srbiji nedavno su uveli i trajno oduzimanje vozačke dozvole, a tamošnje nadležne institucije nisu imale "milosti" ni prema VIP osobama, pa su tako trajno oduzimali vozačke dozvole i popularnim srbijanskim pjevačima. U našoj domovini, na trajno oduzimanje vozačke dozvole - zaboravite.
"Vozačke dozvole se ne oduzimaju u trajnom periodu", kaže portparolka Novalić.
Realno, sadašnji zakon je kopija zakona iz bivše Jugoslavije uz određene "kozmetičke" promjene. Nekada su našim drumovima "plovili" Yugo, Stojadin ili čuveni Fićo, koji su jedva mogli razvijati maksimalnu brzinu od 100 kilometara na sat, a sada na našim ulicama su "jurilice" koje do spomenute brzine stižu za manje od deset sekundi. O bjesnim motociklima da i ne govorimo. Ukratko - zakon se treba mijenjati.
I tu nije kraj besmislenosti sadašnjeg zakona. Ukoliko bi se stalo ukraj pijanim vozačima, pojavljuje se novi problem - vožnja bez vozačke dozvole, baš kao što je to bio slučaj u posljednjoj tragičnoj nesreći.
"Novčanom kaznom od 400 do 1.000 maraka kaznit će se vozač koji upravlja vozilom prije sticanja prava na upravljanje vozilom. Takav vozač se na licu mjesta isključuje iz saobraćaja", dodajući da će vozač koji nema kod sebe važeču vozačku dozvolu kaznit sa 30 KM zbog nenošenja dokumenata.
Poređenja radi, ukoliko konzumirate alkohol na javnom mjestu, recimo parku, bit će te kažnjeni sa - 500 KM. Dakle, iako nikog ne ugrožavate, kazna je skoro identična kao za vožnju u pijanom stanju ili bez vozačke dozvole.
Radi li sarajevska policija? Tvrde - "radimo".
Prema podacima koje je portalu Radiosarajevo.ba ustupila portparolka Novalić, samo Jedinica za saobraćaj je u prva četiri mjeseca tekuće godine, 2023., iz saobraćaja isključila 253 vozača jer su upravljali vozilom pod dejstvom alkohola te su istovremeno oduzeli privremeno 197 vozačkih dozvola. Kada se saberu sve policijske uprave, podaci su alarmantni i slobodne se može kazati da se nešto mora mijenjati.
"Za period od četiri mjeseca, dakle januar, februar, mart i april zbog vožnje bez vozačke dozvole izdato je 816 prekršajnih naloga, te 953 prekršajna naloga zbog vožnje u alkoholiziranom stanju", precizira portparolka Novalić.
Kaznena politika
Policajci tvrde da rade koliko im dozvoljava sadašnji zakon, a posebna priča su tužilaštva i sudovi. Kaznena politika je, u najmanju ruku, blaga, često spora, a nekada, nažalost, i - nedostižna.
Najbolji primjer je slučaj Semira Rastodera, jer sudskog epiloga nema već devetu godinu!
Za one manje upućene, Rastoder je automobilom 1. aprila daleke 2014. godine na glavnoj saobraćajnici u sarajevskom naselju Nedžarići usmrtio pješakinju Havu Dovadžiju. Iza nje su ostali suprug i dvoje djece.
Vrhovni sud Federacije BiH sredinom marta 2019. godine ukinuo je prvostepenu presudu kojom je Rastoder bio osuđen na pet i po godina zatvora zbog izazivanja saobraćajne nesreće.
Predmet je vraćen Kantonalnom sudu u Sarajevu gdje će suđenje biti ponovljeno, za šta ne postoji zakonski rok jer nije riječ o pritvorskom predmetu!
Rastoder u proteklih devet godina nije proveo ni dana u pritvoru!
Jedno je jasno, začaranom krugu u kojem se nalazi ova problematika ne nazire se kraj. Pojačano prisustvo policije na ulici, desetak isključenih pijanih vozača iz saobraćaja, mizerne kazne izrečene tek nakon što padne "mrtva glava" i nakon dugogodišnje patnje porodica nastradalih, neće vratiti Azru Spahić i mnoge druge.
Baš kao ni ono što je Berberović izjavio na ročištu na kojem se raspravljalo o određivanju pritvora - "Kriv sam. Nema šta. Kajem se..."
Sanjin Sefić - usmrtio djevojke pa pobjegao
Nažalost, tragične saobraćajne nesreće u kojima su žrtve pješakinje dešavale su se i ranije.
Sarajke i Sarajlije i dalje pamte 10. oktobar 2016. godine, kada su u saobraćajnoj nesreći život izgubile studentice Filozofskog fakuleta UNSA Selma Agić iz Bugojna, koja je tada imala 20 godina, i Edita Malkoč iz Bosnaske Krupe, koja je tada imala 21 godinu.
Njih je Sanjin Sefić, prolazeći kroz crveno svjetlo na semaforu, udario automobilom na pješačkom prijelazu kod Zemaljskog muzeja.
Sanjin Sefić je tu noć pobjegao sa mjesta nesreće u Srbiju, gdje je uhapšen, a potom isporučen BiH.
Nakon ponovljenog postupka suđenja, Vijeće Kantonalnog suda u Sarajevu izreklo je presudu kojom je Sanjin Sefić proglašen krivim za saobraćajnu nesreću u kojoj su poginule studentice te mu izreklo kaznu od 17 i po godina zatvora.
U Kantonalnom sudu Sarajevu Kerim Mudželet 2018. godine je osuđen na sedam godina zatvora.
U kaznu mu je uračunato vrijeme koje je proveo u pritvoru, a dobio je i tri godine zabrane upravljanja motornim vozilima.
Kerim Mudželet je 9. juna 2015. na tramvajskom stajalištu kod zgrade Predsjedništva BiH, brzinom od 97 kilomnetara na sat, jurio krajnjom lijevom trakom Titove ulice. Došavši na raskrsnicu Titove i Dubrovačke ulice, sijekući blagu krivinu, zakačio je trotoar, odbio se i počeo zanositi, te je pokosio dva pješaka među kojima je bila državljanka Srbije Jelena Opričić koja je preminula uslijed udara.
Kerim Mudželet je prethodno, u decembru 2016 osuđen na osam godina zatvora zbog izazivanja saobraćajne nesreće u kojoj je poginula državljanka Srbije.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.