Radiosarajevo.ba na Sarajevskom aerodromu: Oni kontroliraju naše nebo

Hajrija Avdić, Faruk Zametica
Od njih se očekuje da su uvijek koncentrirani, smireni i spremni na brzu reakciju.

Ekipa portala Radiosarajevo.ba bila je na Međunarodnom aerodromu Sarajevo, odnosno na najzanimljivijem dijelu - popeli smo se na kontrolni toranj.

Osnivanjem Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA) 2009. godine, Bosna i Hercegovina jasno se opredijelila za potpuno preuzimanje kontrole letenja u svom zračnom prostoru.

Kroz etaže tornja vodio nas je Irfan Habibović, radarski kontrolor, koji nam je strpljivo objašnjavao šta se dešava iz sektora u sektor. Posjetili smo sobu za tehničku podršku, prostor gdje su smješteni radarski kontrolori, a onda i na vrhu tornja, kontrolore letenja. 

"Da bismo znali za avion, dobijemo njegov plan leta. Plan leta sadrži informacije odakle dolazi, da li sa istoka, zapada... sve zavisi od destinacije. Sve detalje potom pratimo na monitorima, gdje se vide brojni avioni, koji 'pripadaju' nebu iznad Bosne i Hercegovine", govori nam Habibović, pokazujući na monitor, te nastavlja:

"Tu su brojni avioni, odnosno njihove siluete - a kada pogledate bolje, vidjet ćete da svaki ima informaciju, njegov broj, da li se penje ili spušta, brzinu, te destinaciju."

Svi kontrolori, bez obzira na vrstu, mjesto rada i zonu odgovornosti, svakodnevno u svom radu zaprimaju ogromnu količinu informacija koju moraju procesuirati, donose odluke ili samo proslijeditu u najkraćem mogućem vremenskom roku.

Nakon radarske kontrole, upoznali smo se i s kontrolom letenja, gdje nam je kontrolor Adnan Omerbašić pokazao kako izgleda jedan njegov radni dan.

"Naša dužnost je da kontroliramo zračni saobraćaj koji unutar naše kontrolne zone, a to je otprilike deset kilometara, te da kontroliramo službe koje održavaju aerodrom. Nadgledamo kada avion slijeće, da li je slobodna staza, da li je u našem krugu - da avioni znaju jedan za drugi, da su razdvojeni. Nadgledamo da li svi uređaji funkcioniraju i obavještvamo druge službe o tome", govori Omerbašić.

Prvo što kontrolor letenje uradi, kada dođe ujutro, provjeri sve frekvencije, uređaje, dok službe pregledaju pistu.

"Otvorimo aerodrom, i sve počinje. Obično sve ide svojim tokom i nema velikog stresa. Najviše smo tu za situacije koje su van norme. Ako ima neko otkaz motora, ukoliko se prijavi udar ptice, ukoliko pilot aviona ima putnika koji je doživio tokom leta srčani udar - mi moramo osigurati hitnu pomoć, da dočeka avion", priča kontrolor letenja Omerbašić.

Iako je strah od letenja uobičajen, u posljednje vrijeme, putnici sve manje vremena vole da provode na aerodromima, ali i da lete, zbog straha od terorizma. No, budite mirni - evo šta poručuju iz kontrole leta:

"Mi se pripremamo, imamo vježbe, ali to nam nije uvijek na umu, a ne treba ni putnicima biti. Ni mi, kad bismo mislili na to, ne bismo mogli raditi normalno posao. Učestalost takvih stvari nije dovoljna da bi se čovjek stalno držao tih misli."

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak