Drago Šmitran osvojio bronzu na Balkanskoj informatičkoj olimpijadi

AA
Drago Šmitran (18), koji je završio Tehničku školu u Gradišci, na Balkanskoj informatičkoj olimpijadi u Temišvaru u Rumuniji je, predstavljajući Bosnu i Hercegovinu, osvojio bronzanu medalju.

Šmitran je učestvovao u takmičenju za seniore s još troje predstavnika BiH, među oko 50 najboljih progamera s Balkana. U juniorskoj konkurenciji od četvoro takmičara iz BiH bronzu je osvojio i Admir Zatega.

"Naravno da sam ponosan što predstavljam BiH na svjetskim takmičenjima i drago mi je što imam tu čast", rekao je Šmitran.

Objašnjavajući svoj put do Rumunije, Šmitran je rekao da države obično dobijaju poziv da na takmičenje pošalju najčešće po četiri učesnika, a da su kvalifikacije različite od države do države. U BiH je kvalifikaciono državno prvenstvo pri čemu prva dva takmičara, te peti i šesti putuju na balkanijadu, a prvih četvoro takmičara na svjetsko takmičenje iz informatike.

"Na državnom prvenstvu bio sam drugi pa sam se kvalifikovao na oba takmičenja.  Pošto sam osvojio bronzanu medalju što mi je bio i cilj na tom takmičenju zadovoljan sam kako sam prošao. Očekivanja su ista i kada je svjetsko takmičenje u pitanju, ali vidjećemo kako ću proći, uspjeh je i što sam se plasirao na takmičenje jer nisam dugo vježbao", rekao je Šmitran.

Međunarodna, svjetska, informatička olimpijada održava se od 1. do 8. septembra u Japanu u gradiću blizu Tokija.

Kada su u pitanju pripreme objasnio je da je vježbao zadatke s državnih takmičenja iz okruženja i drugih zemalja, na primjer Amerike.

"Većinom se znamo, pa nekad vježbamo i zajedno što dosta pomogne, jer dosta napredujemo takmičeći se jedni protiv drugih", rekao je on.

Dodao je da je da takmičari balkanskoj i svjetskoj olimpijadi rade tokom dva dana po tri zadatka.

"Oni su tipa da se nađe najkraće rastojanje između dva grada ako su nam dati neki putevi i na osnovu toga koliko se brzo izvršava rješenje koje iskodiramo dobijamo određeni broj bodova, sabira se", objasnio je Šmitran.

Slaže se s ocjenama da je IT sektor budućnost i planira se baviti nekom profesijom unutar tog sekora. Prvi sljedeći korak u tome mu je upisivanje banjalučkog Elektrotehničkog fakulteta.

"Vidjeću čime tačno, ali eto za početak to su takmičenja iz programiranja, planiram naučiti programirati aplikacije te se zaposliti, a kasnije, vidjeću, postoji mašinsko učenje, vještačka inteligencija, počeo sam se baviti i time, pa nadam se da ću uspjeti", rekao je on.

Govoreći o domaćim snagama u IT sektoru, rekao je da bh. takmičari nisu još na vrhu svjetskih takmičenja, ali da se rezultati popravljaju. Žao mu je što učenici nisu dovoljno upoznati sa mogućnostima za takmičenja, naročito u osnovnim školama, pa se nada da će u budućnosti više mlađih učenika pokušati ostvariti uspjehe u ovoj oblasti.

"Ono što se uči u školi većinom služi kao neka baza, da se uvede učenik u svijet programiranja, a sve što se kasnije dešava je tako što učenik sam radi kod kuće i zanima se time", rekao je na osnovu ličnog iskustva Šmitran.

Tokom srednje škole imao je pomoć profesora Radovana Marjanovića koji mu je davao zadatke sa regionalnih, republičkih i državnih takmičenja.

"Ima i dosta resursa i sajtova na internetu gdje se mogu pitati učenici koji se takođe takmiče, iz drugih zemalja", rekao je on i dodao da je znanje engleskog jezika veoma bitno za uspjeh.

Prošle godine učestvovao je na programerskom takmičenju koje je održano u ruskom Kazanju, odnosno gradiću Innopolisu gdje je otputovao zahvaljujući prolasku kroz dvije kvalifikacione runde kao najbolji takmičar iz BiH. Putovanje na takmičenje platili su mu Opština Gradiška i škola koju je pohađao, a zahvaljujući učešću na tom takmičenju dobio je ponudu da se besplatno školuje, a osim pokrivenih  troškova školovanja imao bi i 100 evra mjesečnog džeparca. Ipak, odlučio je da školovanje nastavi na banjalučkom fakultetu. 

Na pitanje kako da roditelji pronađu balans između interesovanja djece za IT sektor i prevelikog korištenja računara objasio je da se prilikom rada na kompjuteru, internetu, sa par klikova lako zavši na nekom zabavnom video, odnosno lako se ovlači pažnja.

"Najbolje da što ranije djeca počnu da programiraju, ali da nađu balans da im je to zanimljivo, a ne da to dožive kao posao. Bitno je da rade ono što vole, da prave projekte, igrice, da se zanimaju, a kasnije nek igraju i igrice da se opuste", savjetovao je Šmitran. 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije