Kurspahić: O mrtvima po zasluzi
Piše: Kemal Kurspahić, Slobodnaevropa.org
Vijest objavljena u četvrtak, kako je, po jednima u Splitu – po drugima u Mostaru, u 67. godini preminuo bivši televizijski novinar, a do juče profesor na mostarskom sveučilištu Smiljko Šagolj, nezaobilazno nameće razmišljanje o dobrom građanskom vaspitanju i drevnoj latinskoj mudrosti, koji nalažu da se o mrtvima govori „samo najbolje“.
U posmrtnoj biografiji koja se uz vijest o smrti pojavila na Internet
portalima u takozvanoj regiji, ukljućujući i web stranice nekad uglednih
novina, o Šagolju su ispisane sve same pohvale njegovog akademskog i
profesionalnog „lika i djela“: najmlađi diplomac u svojoj generaciji,
višestruko nagrađivani novinar predratne Televizije Sarajevo, doktor
nauka i predavač na odjelu novinarstva Filozofskog fakulteta na
mostarskom sveučilištu, autor četiri knjige i najpopularniji profesor u
anketi među mostarskim studentima. U toj sanitiziranoj biografiji nema
ni riječi o Šagoljevom ratnom angažmanu koji je – u tim prvim vijestima o
njegovoj smrti – samo Radio Slobodna Evropa u jednoj od ukupno četiri
rečenice u tom povodu precizno vrijednosno okarakterisala riječima:
„Brojni njegovi izvještaji bili su neistiniti, huškački i politizirani“.
Da li se takvim vrijednosnim sudovima narušavaju pravila 'objektivnog novinarstva' ili čak građanskog 'dobrog vaspitanja'?
Vjerujem kako se i jedno i drugo, i dobro novinarstvo – i dobro
vaspitanje, drastičnije i štetnije po javnost narušavaju prešutkivanjem,
potiskivanjem i brisanjem iz biografije javnih ličnosti onih životnih
epizoda koje narušavaju naknadno retuširanu sliku njihovog
profesionalnog i akademskog života. Pravilo "o mrtvima sve najbolje"
važi, naime, za ljude koji su tiho živjeli i koji nisu imali moć i
uticaj na tuđe živote ili – još drastičnije – na tuđu smrt.
Šagolj je, u ratnoj Bosni i Hercegovini, svoje novinarske sposobnosti entuzijastično stavio u službu nacionalističke ideologije i bio je njen
gorljivi propagandista. Već i površna pretraga na Internetu izbaciće
desetine autentičnih televizijskih izvještaja u kojima je sukobe u
Mostaru 9. maja 1993. karakterisao kao „najširu muslimansku agresiju na
Hrvate“ i ne spominjući nigdje kako su hiljade bošnjačkih civila
protjerani iz svojih kuća i završili u zloglasnim logorima na
Heliodromu, Gabeli i Dretelju prije konačnog progona u „treće zemlje“;
javljao je kako su „napadi muslimanskih postrojbi s elementima zločina i
genocida“ počeli u Konjicu; potpaljivao je mržnju – pa čak poticao i na
progon već prognanih, bošnjačkih izbjeglica u Hrvatskoj, kad je u
jednom od huškačkih „izvještaja“ govorio o ogorčenju
bosanskohercegovačkih Hrvata onima u Hrvatskoj koji „najvećim zlotvorima
hrvatskog naroda zbrinjavaju obitelji valjda da bi oni lakše progonili
Hrvate u Bosni i Hercegovini“. Antologijski primjer huškačkog
novinarstva, i opet usmjeren protiv najbespomoćnijih – bosanskih
izbjeglica u Hrvatskoj – je njegov poklik „a Muslimani su još u
Makarskoj“.
Šagolj je u tom bezrezervnom stavljanju u službu projekta etničkih
podjela prešao puni krug: od entuzijastičnog promotora
bratstva-jedinstva u jednopartijskoj državi do entuzijastičnog promotora
etničke mržnje.
Radeći na knjizi Zločin u 19:30 – Balkanski mediji u
ratu i miru, tu sam promjenu među mnogobrojnim novinarima u bivšoj
Jugoslaviji koji su od zagovaranja međunacionalne bratske ljubavi prešli
na zagovaranje međunacionalnog bratoubilaštva objasnio principom
„zamjene čipova“: novinari i mediji koji jednom prihvate ulogu služenja i
propagande lako su upotrebljivi za služenje ekstremno drugačijim
idejama i gospodarima. U tome je Šagolj postao jedan od najčeće
spominjanih primjera u pozivanju na međunarodno krivično gonjenje
novinara podstrekača mržnje.
On je iskreno prigrlio ideologiju etničkih podjela i bio je revnosni
promotor politike ratnog vodstva samoproglašene Hrvatske zajednice
Herceg Bosna, šireći u svojim ratnim izvještajima o sukobima Armije BiH i
Hrvatskog vijeća obrane poruke grupe nedavno prvostepeno osuđene pred
haškim tribunalom za "udruženi zločinački poduhvat": u njegovim
izvještajima prenošene su poruke Jadranka Prlića i Brune Stojića 'braći
Hrvatima' da se ujedine protiv "muslimanske agresije". Šagolj je ideju
hrvatskih teritorija s Mostarom kao glavnim gradom uzdizao na nivo
najvišeg principa pred kojim je svaka pomisao na građansku državu – u
kojoj bi ravnopravno živjeli pripadnici svih njenih naroda – izrugivana
kao zalaganje za „muslimansku državu“ i povratak sada tako omraženom
bratstvu i jedinstvu čiji je jedan od najvatrenijih promotora bio upravo
on.
Čak i površan ponovni pregled Šagoljevih ratnih izvještaja, lako
dostupnih na Internetu, pokazuje i koliko se ta ideologija hranila
međunarodnim povlađivanjem nacionalističkim ucjenama u vidu različitih
mirovnih planova koji su svi počivali na nekoj verziji etničke podjele.
Jedan od tih planova, koji su u ženevskoj seriji mirovnih pregovora
predložili američki i britanski posrednici – Sajrus Vens (Cyrus Vance) i
Dejvid Oven (David Owen) – prigrljen je „zdravo-za-gotovo“ od prvaka
„Herceg Bosne“ koji su počeli zaokruživanje „hrvatskih teritorija“,
izdali naredbu da se na tim teritorijama jedinice Armije BiH potčine
komandi HVO-a, proglasili Mostar za svoj stolni grad i počeli masovni
teror i progon nad muslimanskim stanovništvom. To je bila pozadina "najšire agresije muslimanskih snaga" protiv hrvatskog stanovništa o
kojoj je izvještavao Šagolj. Njegova ljudska i profesionalna biografija
bila bi nepotpuna bez uvida i u to njeno poglavlje.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.