Ivan Trajković: TikTok - kinesko informaciono oružje

Radiosarajevo.ba

Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!

Jedna od najpopularnijih društvenih mreža u svijetu, TikTok, nedavno je u potpunosti zabranjena na uređajima u vlasništvu federalnih vlasti Sjedinjenih Američkih Država. To u praksi znači da ova aplikacija neće moći da bude instalirana ni na jednom smartfonu ili tabletu unutar američkih državnih službi.

Piše: Ivan Trajković, za Radiosarajevo.ba

Titove brigade lopatom izgradile 242 km pruge za 7 mjeseci, vlast danas ne umije popraviti 80 metara

Iako zaposleni u državnoj administraciji SAD-a i dalje mogu da koriste TikTok na svojim privatnim uređajima u slobodno vrijeme, čini se da je pitanje trenutka kada će i to biti zabranjeno. Neki od američkih Senatora i Kongresmena - i to iz obje partije, i Demokrata i Republikanaca - traže daleko  oštrije mjere, te potpunu zabranu TikTok-a u SAD.

Kratki klipovi i velika moć

Predsjednik Joe Biden je još sredinom 2021. godine potpisao federalnu uredbu, 'Order 14034', koja je u okviru šireg spektra mjera usmjerenih na internetsku sigurnost, u jednom svom dijelu navela da je 'TikTok aplikacija koja se koristi kao vid informacionog djelovanja NR Kine'. I sama uredba ima krajnje ozbiljan naziv - 'Zaštita podataka Amerikanaca od spoljnih protivnika'. Ali otkud TikTok, aplikacija najpoznatija po video klipovima kuca, maca i plesanja, među cyber-špijunažom i elektronskim ratovanjem?

Ivan Trajković: 'Chat GPT' - računari koji misle

TikTok je pokrenut relativno skoro, 2016. godine, i za veoma kratko vreme je dostigao globalnu popularnost - toliku, da je počeo da bude ozbiljna prijetnja tržišnom udjelu kompanije Meta, koja obuhvata Facebook, Instagram i Whats App, te Snapchata i Twittera.

Nakon kupovine servisa 'Musicaly', TikTok je postao ne samo video, već i muzička aplikacija. Ogroman broj muzičkih numera omogućava da korisnici kreiraju video klipove u kojima pjevaju ili plešu, što se pokazalo kao dobitna kombinacija.

TikTok je dodavao i druge funkcije, pa je danas aplikacija praktično video-studio u malom - moguće je 'montirati' nekoliko klipova u jedan, dodavati efekte, tekst, grafiku, itd. Oni koji su vješti, mogu unutar TikTok-a napraviti prava mala remek-djela video produkcije.

Takođe, TikTok danas ima preko milijardu aktivnih korisnika, i podržava preko 40 jezika, praktično sve najveće, u svim dijelovima svijeta. Za razliku od Facebooka ili Instagrama, TikTok korisnici su i daleko 'vjerniji' - prosječan korisnik uključuje aplikaciju u prosjeku sedam puta svakog dana.

TikTok ima i svoju 'sestrinsku' aplikaciju unutar Kine, nazvanu 'Douyin', a iza obje stoji kompanija 'Byte Dance' iz Hong Konga. Ovolika popularnost TikTok-a je za kratko vreme privukla i marketing industriju, budući da su mogućnosti za interaktivno oglašavanje praktično neograničene.

Partija te prati…

Foto: Facebook: Ilustracija

Zapravo, veliki broj kompanija, naročito onih iz svijeta mode i zabave su stavile TikTok na vrh svojih prioriteta kada je digitalno oglašavanje u pitanju, što je značilo i daleko manje oglasa za Facebook i druge mreže.

Tehnološki giganti iz Silicijumske doline su još 2018. godine počeli sa kampanjom lobiranja protiv TikTok-a, prije svega u Bijeloj Kući, i iznenađujuće - Pentagonu.

Navođeno je da TikTok ima veze sa Kineskom Komunističkom partijom i Kineskom narodnom armijom, te da podaci Amerikanaca i Evropljana jednostavno nisu bezbjedni na kineskim serverima.

U pitanju je realna zabrinutost - kineski 'Zakon o nacionalnoj sigurnosti' obavezuje sve tehnološke kompanije koje posluju unutar zemlje da obezbijede (eventualni) pristup podacima, ako se za to ukaže potreba.

Iako ne postoje dokazi da su kineske vlasti i zaista 'češljale' baze podataka kompanije 'Byte Dance', to je bilo dovoljno da administracija bivšeg predsjednika Donalda Trumpa u avgustu 2020. donese odluku o privremenoj zabrani TikTok-a u SAD.

Ova odluka je takođe zahtijevala da se podaci američkih korisnika čuvaju na serverima unutar SAD, a obuhvatala je i izuzetno popularnu kinesku aplikaciju za dopisivanje 'We Chat'. Početkom 2022, pojavile su se nove informacije da u Kini postoji čitav tim stručnjaka iz nekoliko državnih službi koje imaju pristup svim podacima TikTok-a, te da, navodno, u Pekingu postoji osoba koju nazivaju 'Master Admin', koja ima pristup svemu - i podacima TikTok-a, i svih drugih aplikacija popularnih u Kini.

Ove informacije su se zasnivale na 'anonimnim izvorima' unutar Kine, i slučajno ili ne, prvo su se pojavile u američkim medijima. TikTok, sa druge strane, navodi da danas svi podaci američkih korisnika idu kroz tzv. 'Oracle cloud', softver američkog giganta Oracle, te da se ništa ne čuva u Kini.

Christopher Wray, direktor američke agencije FBI, prošle godine je u svom obraćanju Kongresu naveo da 'Kineska vlada najverovatnije može da koristi podatke svih korisnika TikTok-a, i da ih pretražuje uz pomoć različitih algoritama'. Kompanija 'Microsoft' je nekoliko puta ponudila da kupi cijeli TikTok, ili barem njegov algoritam, ali je kompanija 'Byte Dance' to odbila.

Koliko je TikTok opasan?

Najnoviji 'rat protiv TikToka' u SAD je, djelomično, i posljedica zauzimanja pozicija za izbore 2024. godine. Republikanci od samog početka kritikuju Bidenovu administraciju kao 'previše popustljivu' prema Kini, kao i prema Rusiji. Zanimljivo je i da je TikTok u potpunosti zabranjen u Indiji i u Iranu, iako obje zemlje imaju relativno dobre odnose sa Kinom.

Stručnjaci, pak, kritikuju TikTok iz potpuno drugih razloga. Naime, prosječan korisnik provede na aplikaciji 45 minuta dnevno, listajući video klipove. Psiholozi i stručnjaci za mentalno zdravlje smatraju da, vremenom, ovakve aktivnosti dovode do stvaranja tzv. 'bumerang efekta', gdje korisnik počinje da podsvjesno zamjenjuje virtuelni svet iz videa za onaj pravi svet oko njega.

Kada se na to dodaju i na desetine hiljada 'influencera', te pjevača, sportista i raznih online kampanja prisutnih na mreži, jasno je da TikTok ima veliki uticaj na psihu korisnika, naročito tinejdžera, koji čine i više od polovine ukupnog broja korisnika. Treba reći da se slični efekti dešavaju i korištenjem Facebooka ili Instagrama, ali je TikTok zbog svoje 'brzine' korištenja i ogromne količine novog sadržaja svakog dana na daleko  prvom mjestu.

Procjenjuje se da TikTok, zajedno sa svojom 'sestrinskom' aplikacijom u Kini, Douyin, u svakom trenutku ima oko 230 miliona aktivnih korisnika na mreži, te 680 miliona jedinstvenih korisnika mjesečno. Sama aplikacija je instalirana na više od 2.6 milijardi pametnih uređaja u 155 zemalja sveta, što znači da mnogi korisnici imaju TikTok na svim svojim uređajima.

Dnevno se pogleda više od milijardu i po video klipova, a aplikacija je na prvom mjestu po broju preuzimanja već treću godinu za redom. Naročito su zabrinjavajuće informacije da sada 'najverniju' grupu korisnika čine mladi od 15 do 19 godina, dok je gotovo dvije trećine korisničke baze između 19 i 35 godina starosti. Iako nisu poznati tačni podaci o popularnosti unutar Kine, vjeruje se da Douyin ima najmanje 500 miliona jedinstvenih korisnika - dnevno.

Globalni medij i moć

Ovolika raširenost ove društvene mreže je manja samo od Facebooka, koji iako ima više korisnika (preko dvije milijarde), ima i daleko manju interakciju sa sadržajima. Ove brojke takođe stavljaju TikTok i u red najuticajnijih globalnih medija - zapravo, nijedna TV stanica, novinska agencija ili digitalni sadržaj nemaju ovoliko korisnika. Sve ovo je uticalo i na vrijednost same kompanije 'Byte Dance', koja se danas procjenjuje na više od 250 milijardi dolara. Twitter, veoma popularna američka društvena mreža, nedavno je prodata osnivaču kompanije 'Tesla' Elonu Musku za tridesetak milijardi dolara.

Početkom ove godine, Bijela kuća se opet našla pod pritiskom da se TikTok u potpunosti zabrani. Republikanski Senator Josh Hawley i Kongresmen Ken Buck su podnijeli novi nacrt zakona o zabrani ove aplikacije, navodeći 'zabrinutost za nacionalnu bezbjednost SAD'. Iako nije jasno da li bi ovaj zakon eventualno mogao biti izglasan u oba doma američkih zastupnika, analitičari procjenjuju da je administracija Joea Bidena spremna i na ovakvu mogućnost, kako bi se povećala popularnost samog Bidena ili drugog kandidata Demokrata pred najneizvjesnije predsjedničke izbore u novijoj američkog istoriji.

Autor je dugogodišnji novinar i kolumnista, specijaliziran za IT tehnologije

* * *

Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak