Ivan Lovrenović: 'Hrvatski vitezovi' u Haagu
Povodom presude čelnicima hrvatskog entiteta Herceg - Bosne,
koji je postojao za vrijeme rata u BiH, prenosimo tekst sa web stranice
književnika Ivana Lovrenovića 'Hrvatski vitezovi' u Haagu. Riječ je o
tekstu nastalom još 2004. godine ali još uvijek aktuelnom, zbog čega ga
je autor ponovo postavio na svoju stranicu.
Piše: Ivan Lovrenović
Za
smrt, koja nekomu dođe da ga izbavi od nerješivih zemaljskih muka i
briga, jezik naših baba i djedova smislio je izraz – lijepa smrt. Smrt
koja je odnijela Franju Tuđmana, Gojka Šuška i Matu Bobana, za njih je
iz perspektive posljednje haaške optužnice bila baš to – lijepa smrt.
Jer da su u životu, danas bi sasvim izvjesno bili u ševeningenskome
kazamatu kao prvooptuženici u predmetu “udruživanje u zločinački
pothvat”, čijim sudionicima se, osim jakih političkih kvalifikacija,
pripisuju teške krivične inkriminacije: zločini protiv čovječnosti,
teške povrede ženevskih konvencija, kršenje zakona i običaja ratovanja.
Ovako, Tuđmana, Šuška i Bobana tamo će predstavljati tek njihovi
bosanskohercegovački agenti i poslušnici: Prlić, Stojić, Ćorić, Praljak,
Petković, Pušić.
Zločini, o kojima je u optužnici riječ,
poznati su javnosti Bosne i Hercegovine i Hrvatske oduvijek – bukvalno
od dana u kojima su se događali, i nema nikoga tko je htio znati, da za
njih nije mogao znati. Optužnica ih samo iscrpno i sistematski
rekapitulira. Ta sistematizacija je sama po sebi tako ubitačna, da je i
jednoga Praljka i Ćorića natjerala da kažu kako, eto, zločina bilo jest,
ali ih oni lično nisu počinili. I svima je “savjest čista i mirna” – od
Prlića do Petkovića. A ako u vezi s optužnicom ima nečega “šokantnoga”
(izraz koji se ovih dana često susreće u dijelu hrvatskoga tiska), to
onda može biti samo ova poražavajuća činjenica “šokiranosti” oduvijek
poznatim krvavim činjenicama.
Simptom potpune moralne tuposti,
nesposobnosti za etičku autorefleksiju, očevidno je zajednički svima
koji dođu pod tretman optužnica Carle del Ponte. Zapravo, moglo bi se o
njemu govoriti kao o općoj duhovnoj pošasti cijeloga postjugoslavenskog
reljefa, koja je posve jednako transetnički i transreligijski
“distribuirana” od Zagreba do Prištine, od Beograda do Sarajeva, od
Banje Luke do Mostara, ali to je druga i veća tema… Ovdje ju je
zanimljivo promatrati u mikro rasponu od Praljka do Prlića, inače
potpunih antipoda, i simboličkih i osobnih. Prvi – bučni i groteskni
miles gloriosus, gonjen nezajažljivom potrebom javnoga produciranja pa
makar i na vlastitu štetu, drugi – tip stroja-čovjeka za sve režime,
predanoga samo vlastitom interesu. (Karakterističan mu je bio i nastup
pri izjašnjavanju o optužnici: u govoru koji je započeo držati dok ga
sudac nije prekinuo, očigledno se pokušao distancirati od ostale
petorice partnera u zločinačkom pothvatu: “Ja nisam bio jedan od
gospodara rata…”)
Optužnica protiv šestorice Herceg-Bosninih
funkcionera ima dvije dimenzije: političku i krivičnu. Politička se
sastoji u utvrđivanju okvira: stvaranje Herceg-Bosne, “pripajanje tih
teritorija kao dijela velike Hrvatske u kratkom roku ili tokom duljega
razdoblja, tako što bi postale dio Republike Hrvatske ili blisko
povezane s njom”, a sve to uz “političko i vojno podjarmljivanje, trajno
uklanjanje i etničko čišćenje bosanskih Muslimana i drugih nehrvata”…
Da je u pitanju samo ono prvo, bio bi to, nakon referenduma 1992., u
kojemu su se Hrvati listom izjasnili za samostalnu Bosnu i Hercegovinu,
gnusan čin svojevrsnoga političkog izdajništva. Ali bi ostalo u okviru
političkoga ponašanja. I tada bi čovjek – makar i sa čvrsto začepljenim
nosom i zgrčenim želucem – ipak s nekakvim drukčijim, manje krvavim
osjećajem mogao slušati objašnjenja poput Prlićevog o Herceg-Bosni kao o
“izgradnji poštenog i pravičnog sustava”. Konačno, valja reći i ovo:
nije glavni i najteži argument protiv Herceg-Bosne to, da je bila
“paradržava”. Oni u Sarajevu, koji izgovarajući tu riječ podrazumijevaju
najveći mogući krimen, samo svjedoče o vlastitoj opsjednutosti i
ograničenosti idolom države i državotvornosti. Uostalom, nakon što su
Izetbegović i SDA napustili Platformu Predsjedništva Republike Bosne i
Hercegovine iz proljeća 1992. (po svemu sudeći, i ne usvojivši ju nikad
istinski, do li tek kao taktičko sredstvo), sve su državnopolitičke
strukture u Bosni i Hercegovini praktično postale paradržavne.
Politički grob za budućnost Hrvata u BiH
No, “briljantni” Prlićev sustav nije bio samo politička gadost u odnosu na Bosnu i Hercegovinu.
Nije
bio ni samo politički grob za budućnost Hrvata u Bosni i Hercegovini.
(O ovome političkom krimenu nitko više i ne govori.) Bio je i generator
zločina, a nije to ni mogao ne biti, kada je u samom njegovu političkom
“sjemenu” zločin morao biti pretpostavljen kao nužno i nezaobilazno
sredstvo ostvarenja takvoga “sustava”. Da, to je i takva je bila priroda
kauzalne veze između Tuđmanove politike u Bosni, stvaranja Herceg-Bosne
kao njezine agenture, i zločina koji su u njoj i u ime nje počinjeni, i
u tomu je haaška optužnica u slučaju šestorice neumoljiva i, nažalost,
precizna. Ako se netko iščuđava nad ovim optužnicama, ili tiho pati (kao
što, sasvim neobjašnjivo, tiho pati sarajevsko Oslobođenje nad
Prlićevom sudbinom), neka, umjesto imenâ, pogleda logiku strukture, i
kako ona ujedinjuje odgovornost šestorice.
Tu su pod istom
optužnicom: premijer vlade, dva glavna zapovjednika vojske u doba
zločina, zapovjednik vojne policije, ministar vojni, šef ureda za
zatočene i nestale! U odsutnosti Mate Bobana, predsjednika “Republike”,
ni jedna pozicija manjka, ni jedna viška!
Od Nuernberga 1945. i
Jaspersa naovamo, od svakoga Evropljanina se očekuje da mu je već od
viših razreda pučke škole jasno, kako već i sudjelovanje u strukturama
znači i odgovornost za učinke tih struktura. U ovome, našem slučaju,
reklo bi se – čak u sva četiri temeljna Jaspersova aspekta: u aspektu
zločina, političke krivice, moralne krivice i metafizičke krivice.
Konkretno
vaganje stupnja individualne krivice i odgovornosti možemo prepustiti
sudu; on to može uraditi bolje ili gore, pravednije ili manje pravedno;
nekoga, napokon, može i osloboditi od svake krivnje. No, za naše stanje
duhova od toga je mnogo važnije, i poraznije, kako se tema konkretnih
zločina i odgovornosti za njih skoro potpuno izgubila iz javnoga
diskursa.
Tako, naprimjer, novinari posljednju optužnicu
nazivaju “procesom obrani Hrvata u Bosni i Hercegovini” (Večernji list),
katolički svećenik povijesno, politički i moralno ekskulpira Tuđmanovu
ideju komadanja Bosne i Hercegovine (Živko Kustić u Jutarnjem listu),
hercegovački književnici apsurdno odmjeravaju “udio Hrvata” u Haagu
prema njihovoj proporciji u stanovništvu Bosne i Hercegovine…
Govoreći
o pojmu moralne i metafizičke krivice, Jaspers piše: “Metafizička
krivica je pomanjkanje apsolutne solidarnosti sa čovjekom kao čovjekom…
Ta solidarnost je narušena mojom prisutnošću na mjestu nepravde i
zločina. Nije dovoljno to što sam oprezno stavio život na kocku ne bih
li ih spriječio, jer ako se zločin dogodio i ako sam ja tome
prisustvovao i preživio, dok je netko drugi ubijen, u sebi čujem glas
koji mi govori da je to što još uvijek živim moja krivica.”
Testirajte
svoju najbližu okolicu: ima li ikoga tko će danas ozbiljno “zagristi” u
Jaspersove argumente?
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.