Projekt "Santa leda": Putin na Arktik šalje najveću nuklearnu podmornicu
Rusija je trenutno najaktivnija na tom području kada je eksploatacija resursa u pitanju, ali planira i dodatno da pojača svoje prisustvo. Ambiciozni plan zove se Santa leda (Iceberg).
Rusija i sada eksploatira oko 5,5 miliona tona nafte godišnje sa Arktika, ali većina mora prekrivena je debelim slojem leda, što vađenje nafte sa površine čini gotovo nemogućim. Zato se Moskva okreće projektu Iceberg, ambicioznom planu koji podrazumijeva korišćenje ekstremne tehnologije u ekstremnim uslovima.
Trka za resursima na Arktiku nije nova. U njoj učestvuju i Danska, Norveška, SAD i Kanada, a Rusija na Arktiku buši već decenijama. Gas i nafta iz tog područja, važan su izvor prihoda i energije za Rusiju, a projekat Iceberg možda je način da Moskva zadrži monopol nad tim važnim resursima, piše BBC.
Fondacija za napredne studije, ruska agencija za razvoj novih tehnologija, planira da na Arktik pošalje robote-podmornice, a postoje i nagađanja da je tajni cilj projekta zapravo razvoj podvodnog vojnog sistema.
U centru projekta je 182 metra duga podmornica Belgorod, najveća nuklearna podmornica ikada napravljena. Prema planu, ova podmornica vršit će istraživanja ispod leda, polagati podvodne kablove i služiti kao platforma za manje podmornice.
Možda najambiciozniji dio projekta su planovi za gradnju prvih podvodnih nuklearnih elektrana, koje bi služile kao stanice za punjenje robota-podmornica u prolazu. U planu je autonomni reaktor od 24 megavata, s rokom trajanja od 25 godina. Svaka od podvodnih elektrana funkcionirala bi samostalno, a rutinsko održavanje obavljali bi tehničari jednom godišnje.
Problem je to što se Rusija pokazala kao vrlo nepouzdana u vezi bezbjednosti na moru kada su u pitanju nuklearna plovila. Od 1961. godine, Rusija je izgubila sedam podmornica, neke od njih upravo zbog problema sa nuklearnim reaktorom. Ipak, rusko energetsko preduzeće Nikiet navodi da nepostojanje ljudskih rukovodilaca zapravo podiže bezbjednost, jer nestaje rizik od ljudske greške, poput one koja je uzrokovala nesreću u Černobilju.
Podvodni nuklerni reaktori trenutno se razvijaju, a planira se da prvi budu stavljeni u pogon do 2020. godine. Na izgradnji reaktora bilo bi angažirano tek nekoliko ljudi, dok bi većinu posla odradila autonomna podvodna vozila (AUV-i).
Rusija je u prošlosti kaskala sa AUV vozilima, ali čini se da se stvari mijenjaju. AUV "Harpsichord-2R-PM", težak dvije tone i dugačak šest metara, trenutno se testira u Crnom moru, a vozilo je napravljeno upravo za potrebe projekta Iceberg.
Stvarni motivi Rusije
Iako klimatske promjene sa jedne strane možda i pomažu Rusima jer otapaju arktički led, s druge bi strane mogle prouzrokovati političke nesuglasice na tom području.
Dmitrij Rogozin, zamenik premijera Rusije, rekao je na konferenciji u martu da bi arktički region trebalo da bude "teritorija mira i saradnje", ali to se ne slaže sa ruskim akcijama, prenosi Blic. Oko 50 bivših sovjetskih baza ponovo je aktivirano, a ruska armija ima i nove Arktičke brigade, posebna vozila za to područje, dok ruska flota dobija i nove nuklerane ledolomce.
Postoje i oni koji vjeruju da projekat podvodnih nuklernih elektrana za cilj ima izgradnju sonarnog zida, poznatog kao Harmony, koji bi pomogao otkrivanje i praćenje NATO podmornica, ali i da Rusija ovim projektom želi da proširi svoju podvodnu teritoriju.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.