Zašto je Verter osvojio srca? Tajne uspjeha klasične književnosti
Johan Volfgangu fon Gete je tek bio napunio 25 godina kada je objavljen njegov prvi roman Jadi mladog Vertera - ljubavna priča u kojoj se bavi sukobom između srca i razuma, kao i destruktivnim posljedicama neuzvraćene ljubavi i egzistencijalnog očaja.
Protagonista romana u pismima je Verter, mladi pravnik, kao i sam Gete tada, koji se uvijek naziva prezimenom i izgleda kao da nema ime. Verter je osjećajan i strastven mladić koji se zaljubljuje u Lote. Međutim, ona je vjerenica uglednog i racionalnog Alberta. I eto nevolje. Lote je prema Verteru ljubazna, brižna i pažljiva, ali od samog početka iskrena i jasno mu stavlja do znanja da voli svog Alberta i da ne želi da započne romantičnu vezu s njim. Ona uživa u Verterovom društvu i svjesna je njegovih osjećanja, ali pokušava da balansira između njihovog prijateljstva i svoje veze sa Albertom.
Ipak, tokom godinu ipo dana, između Lote i Vertera razvija se duboka emocionalna povezanost, Verter se sve više prepušta svojim osjećanjima prema njoj, a na kraju čežnja prevazilazi platnosku ljubav. On pokušava da je poljubi… Ne uspijevajući da se nosi sa svojim osjećanjima, izolovan i ne videći drugi izlaz, Verter sebi oduzima život.
Nenad Marković objavio fotografiju i poručio: 'Ovo je Bosna'
Umjetnički trik
Gete je roman, koji je dijelom insiprisan događajima iz njegovog života, napisao za samo mjesec dana. Objavljen pred početak sajma knjiga u Lajpcigu (29. septembra 1774.) i - odmah je postao besteler. Dok su jedni u tome vidjeli atak na buržoaski brak i moral, drugi su strasnog mladića uzimali za uzor.
Prvo izdanje romana pojavilo se anonimno i počinje kratkim uvodom "urednika". Činjenicu da je ovaj "urednik" fiktivan, baš kao i pisma koja slijede, čitaoci tog izdanja nisu mogli da prepoznaju.
Ovakav umjetnički trik sugerisao je da su pisma upućena Verterovom najboljem prijatelju Vilhelmu - autentična. Uloga Vilhelma je pripala čitaocu: on postaje saučesnik u intimnim osjećanjima koja naizgled autentični pisac pisama otkriva najbližoj osobi.
Tek kasnije, nakon velikog uspijeha romana, saznalo se da je Gete autor, i sljedeća izdanja su nosila njegovo ime.
Na današnji dan: Objavljen prvi broj stripa Dylan Dog o kultnom istražitelju noćnih mora
"Verterova groznica"
U takozvanoj epohi Šturm und Drang – vremenu u kojem su se mladi pisci i umjetnici borili protiv opsjednutosti racionalšću među plemstvom – Gete je svojim Verterom pogodio duh vremena mlade generacije. Činilo se da su posebno mnogi mladići suosjećali sa Verterom i čak se poistovjećivali sa njim.
To se, između ostalog, manifestovalo, imitiranjem mode opisane u romanu.
"Na primjer, ljudi su se oblačili kao Verter – plavi sako i žuti prsluk – što je bilo prilično neuobičajeno", kaže Hajnc Drig, profesor historije književnosti 18. i 19. vijeka na Gete univerzitetu u Frankfurtu.
Taj fenomen se često naziva "Verterova groznica". Drig opisuje Vertera kao "panevropski fenomen", a takođe je i u istočnoj Aziji do danas vrlo popularan.
"Verterov efekat"
Međutim, Verterov uticaj imao je i svoje mračne strane. Naime, "Verterova groznica" uključuje i "Verterov efekat": nakon objavljivanja romana, došlo je do niza samoubistava koja su bila povezana sa pričom iz romana.
Gete je zbog toga objavio drugu verziju romana. Ona je bila opsežnija i imala je za cilj da pomogne čitaocima da se distanciraju od Vertera, piše DW.
Izraz "Verterov efekat" skovao je – 200 godina kasnije – sociolog Dejvid Filips da bi objasnio kako romantizovani prikazi samoubistva u medijima mogu da izazovu imitativno ponašanje, posebno među mladima.
"Olimpijada u Sarajevu" najbolji srednjemetražni dokumentarni film na Festivalu u Budvi
Gete - pop zvijezda?
Može li jedan roman danas imati tako veliki uticaj na društvo? "Mislim da današnja snažna identifikaciona iskustva dolaze više iz filmova i muzike nego iz književnosti", objašnjava Drig.
Verter je "otvorio nešto novo", a Gete je tim romanom pokrenuo novi način razmišljanja. Iz današnje perspektive, Gete je možda bio nešto poput "pop zvijezde", jer je identifikacija s tim tekstom bila tako snažna, kao što je to danas slučaj sa pop-kulturom", kaže Drig.
Ko su današnji uzori?
Prije samo nekoliko decenija, uzori su bile pop zvijezde. Psiholog i psihoterapeut Lotar Jansen objašnjava da se danas, zahvaljujući društvenim mrežama, uzori, posebno za mlade, sve više razdvajaju u "segmente koji više nisu dokučivi".
Jansen govori o "mini-Verterima" na internetu: mladim ljudima koji na društvenim mrežama dijele svoja iskustva s mentalnim bolestima. Mnogi se sa njima mogu poistovijetiti, ali postovi često imaju "samopromotivne osobine" i nefiltrirani dospijevaju do široke publike putem interneta.
Stručnjaci ističu da je važno otvoreno se baviti mentalnim bolestima i samoubistvom, ali je, smatraju, ključno kako se ta tema tretira – posebno u medijima. Da bi se izbjegao "Verterov efekat", mora se voditi računa da se mentalna bolest i samoubistvo ne romantizuju.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.