Škoda 110 R: Prije 50 godina predstavljen je "socijalistički Porsche 911"
Čak i u vrijeme socijalizma u Čehoslovačkoj, Škoda se svojim modelima izdvajala od konkurenata "iza Gvozdene zavjese". Jedan od dokaza za to je Škoda 110 R, coupe izvedba serije 100/110, model koji je prije 50 godina doživio premijeru na sajmu u Brnu.
A razvoj Škode 110 R, u Čehoslovačkoj nazvane "Erko", započeo je 1966. U martu 1968. godine, prvi prototip internog imena ŠS718 K predstavljen je u fabrici u Kvasinyju. Coupe karoserija razlikovala se od limuzine po elegantno nagnutom zadnjem dijelu, kosom vjetrobranskom staklu i dvoje širokih vrata s prozorima bez okvira.
Drugi prototip dovršen je u martu 1969. godine i već je imao dvostruki karburator i alternator umjesto dinama.
Za svjetsku premijeru 110 R, Škoda je pozvala probrane novinare u studentski dom vlastite strukovne škole u Mladoj Boleslavi. Nakon konferencije za novinare, gostima je omogućeno da testiraju novi sportski coupe na obližnjem aerodromu Hoskovice.
Javnost je prvi put vidjela Škodu 110 R na Sajmu mašinstva u Brnu 5. septembra 1970. godine, kada su izložene tri kopije. Temelj za međunarodni uspjeh bili su nastupi na sajmovima u Parizu, Londonu i Torinu do kraja godine.
Potražnja za 110 R naglo je porasla, ali je pojačana proizvodnja Škodi stvorila probleme zbog tadašnjeg političkog okvira. Do kraja 1970. godine sa trake je izašlo samo 121 vozilo, a tek u drugom kvartalu 1971. godine prvi primjerci coupea mogli su biti isporučeni stranim kupcima.
Kao rezultat toga, češki proizvođač automobila koncentrirao se prvenstveno na izvoz: Od oko 3.000 vozila proizvedenih 1971. godine, samo 442 primjerka došla su u salone tadašnjeg čehoslovačkog dilera Mototechna.
Početna cijena Škode 110 R iznosila je 78.000 kruna, što je u to vrijeme odgovaralo iznosu oko 40 mjesečnih plaća u Čehoslovačkoj.
Škoda 110 R bila je dugačka 4,16 metara, široka 1,62 metra, visoka 1,34 metra, s međuosovinskim rastojanjem od 2,40 metara. Pokretao je redni četverocilindraš, smješten u zadnjem dijelu, opremljen hladnjakom ulja, s omjerom kompresije 9,5:1 i dvostrukim karburatorom.
Iz zapremine 1107 kubika, motor je razvijao je 52 KS pri 4650 obrtaja u minuti, što je u kombinaciji s malom težinom od svega 880 kilograma, omogućilo vrlo dinamično iskustvo vožnje. Škoda 110 R dobila je nadimak "socijalistički Porsche 911" zbog sličnog tehničkog koncepta.
Coupe je postizao maksimalnu brzinu od 145 km/h na svojim radijalnim gumama 165 SR-14, a za sprint 0-100 km/h trebao je 19 sekundi. Za usporavanje se brinuo dvokružni kočioni sistem, s disk kočnicama sprijeda i dobošima straga.
Budući da je 57 posto težine vozila bilo na zadnjim točkovima, sportski coupe imao je izuzetnu trakciju. Prosječna potrošnja iznosila je 8,5 litara na 100 kilometara, dok je zapremina rezervoara za gorivo, smještenog u prednjem dijelu, iznosila 32 litra.
Ispod prednjeg poklopca bio je prostor za odlaganje 250 litara prtljaga, dok je drugi prtljažnik iza zadnjih sjedala primao 120 litara i bio je dostupan u vožnji.
Rani primjerci imali su kontrolnu ploču u drvenom dekoru, koja je ubrzo ustupila mjesto mat crnoj verziji. Na kontrolnoj ploči nalazilo se pet okruglih instrumenata. Iza ruba upravljača, vozač je gledao u veliki obrtomjer, čiji je crveno područje počinjalo na 5750 okretaja u minuti.
Osnovna oprema Škode 110 R uključivala je anatomski oblikovana prednja sjedala. Ako su se nasloni preklopili prema naprijed, dolazilo se do dva stražnja sjedala.
Od 1970. do 1980. godine, Škodin coupe dobio je brojna sitna dotjerivanja koja su osiguravala konkurentnost modela. Tako su od januara 1973. godine četiri prednja svjetla ukrašavala "lice" vozila, prednja sjedala su dobila naslone za glavu, a 14-inčne točkove zamijenili su 13-inčni.
Kompaktnim sportskim automobilom, Škoda je postigla značajne prodajne uspjehe čak i na zahtjevnim izvoznim tržištima. Godine 1973. čak 93 posto od oko 6.000 proizvedenih coupea isporučeno je izvan tadašnje Čehoslovačke.
Sljedeće godine proizvodnja je povećana na oko 7.500 vozila, a zamah izvozu, još od 1972. godine, dale su verzije s volanom na desnoj strani za kupce u Velikoj Britaniji. U poslednjoj godini proizvodnje (1980) izvoz je bio ograničen na jugoslovensko i špansko tržište.
Međunarodni interes za Škodom 110 R podstakao je razvoj trkačkih verzija, ali o njima nekom drugom prilikom.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.