Automobili u FBiH sve stariji: Svaki peti oldtimer ili blizu da to postane

J. M.
U prošloj godini nastavljen je negativni trend rasta prosječne starosti voznog parka u FBiH.

Izvještaj stanica tehničkih pregleda za 2016. pokazuje da su automobili u većem bh. entitetu dostigli prosječnu starost od 17,14 godina. Podsjetimo, u izvještaju za 2015. prosječna starost putničkih automobila iznosila je 17,07 godina, a ako se vratimo do 2010. jasno je da su automobili iz godine u godinu – sve stariji.

Ako se malo detaljnije analiziraju automobili koji saobraćaju bh. cestama, podaci su alarmantni.

Svaki peti putnički automobil stariji je od 25 godina, svaki četvrti je starosti 15-20 godina, svaki treći 10-15 godina. Kada se saberu svi podaci dolazi se do nimalo ohrabrujućeg zaključka da je više od 80 procenata automobila u Federaciji BiH starije od deset godina.

Grafik: Starosna struktura vozila kategorije M1 (putnički automobili) u Federaciji BiH u 2016. godini zavisno od godine proizvodnje vozila (IPI)

Koliko BiH zaostaje za Europom kada je u pitanju starost voznog parka pokazuju tragikomične nedoumice oko tehničkih pregleda oldtimera.

Ovaj status u Europi stječu automobili stariji od 30 godina za koje važe posebni standardi (između ostalog, ne moraju svake godine na tehnički pregled) iz jednostavnog razloga: Vlasnici rijetko voze "starce" na točkovima, uglavnom na skupove oldtimere.

Europske zakone o oldtimerima prepisali su nekih kantoni u FBiH samo na osnovu godišta vozila, zaboravljajući pritom da u našoj zemlji niko ne vozi 30-godišnjake zbog obijesti ili parade oldtimera.

Rast prosječne starosti bh. automobila desio se čak i u godini u kojoj je došlo do pooštravanja uvoza polovnih vozila. Do 1. aprila 2016. bio je omogućen uvoz i vozila starijih od 15 godina, uz minimalan uvjet zadovoljavanja EURO-3 emisionih standarda.

Od 1. aprila 2016. godine kao uvjet uvoza vozila u Bosnu i Hercegovinu potrebno je da vozila zadovolje minimalno EURO-4 normu. Od tog datuma pravila zadovoljavaju vozila stara uglavnom do 11 godina.

Ni ovo nije zaustavilo trend starenja automobila, no viši standardi malo su podmladili ostale dvije najzastupljenije kategorije – teretna vozila i autobuse. 

Tako je starost M2 kategorije autobusa smanjena na 14,94 godine (15,02 u 2015. godini), M3 autobusa na 17,34 godina (17,71). Slično je i s  minimalno podmlađenim teretnim vozilima klasa N2 (prosjek 20,29 godina) i N3 (15,67 godina), uz mali izuzetak – minimalni rast prosjeka lakih dostavnjaka klase N1 (VW Caddy, Renault Kangoo, Fiat Doblo…) na 13,67 godina.

Grafik: Starosna struktura cjelokupnog voznog parka u Federaciji BiH u 2016. godini zavisno od godine proizvodnje vozila (IPI)

Trend starenja automobila odražava se i na veći broj uočenih kvarova na tehničkim pregledima, iako će mnogi ovo objasniti rigoroznijim kontrolama. Bilo kako bilo, ukupan broj evidentiranih neispravnosti u 2016. godini bio je 27.847, u 2015. godini 25.984, a još 2013. godine 16.925 neispravnosti.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak