Automobili u FBiH sve stariji: Svaki peti oldtimer ili blizu da to postane
Izvještaj stanica tehničkih pregleda za 2016. pokazuje da su automobili u većem bh. entitetu dostigli prosječnu starost od 17,14 godina. Podsjetimo, u izvještaju za 2015. prosječna starost putničkih automobila iznosila je 17,07 godina, a ako se vratimo do 2010. jasno je da su automobili iz godine u godinu – sve stariji.
Ako se malo detaljnije analiziraju automobili koji saobraćaju bh. cestama, podaci su alarmantni.
Svaki peti putnički automobil stariji je od 25 godina, svaki četvrti je starosti 15-20 godina, svaki treći 10-15 godina. Kada se saberu svi podaci dolazi se do nimalo ohrabrujućeg zaključka da je više od 80 procenata automobila u Federaciji BiH starije od deset godina.
Ovaj status u Europi stječu automobili stariji od 30 godina za koje važe posebni standardi (između ostalog, ne moraju svake godine na tehnički pregled) iz jednostavnog razloga: Vlasnici rijetko voze "starce" na točkovima, uglavnom na skupove oldtimere.
Europske zakone o oldtimerima prepisali su nekih kantoni u FBiH samo na osnovu godišta vozila, zaboravljajući pritom da u našoj zemlji niko ne vozi 30-godišnjake zbog obijesti ili parade oldtimera.
Rast prosječne starosti bh. automobila desio se čak i u godini u kojoj je došlo do pooštravanja uvoza polovnih vozila. Do 1. aprila 2016. bio je omogućen uvoz i vozila starijih od 15 godina, uz minimalan uvjet zadovoljavanja EURO-3 emisionih standarda.
Od 1. aprila 2016. godine kao uvjet uvoza vozila u Bosnu i Hercegovinu potrebno je da vozila zadovolje minimalno EURO-4 normu. Od tog datuma pravila zadovoljavaju vozila stara uglavnom do 11 godina.
Ni ovo nije zaustavilo trend starenja automobila, no viši standardi malo su podmladili ostale dvije najzastupljenije kategorije – teretna vozila i autobuse.
Tako je starost M2 kategorije autobusa smanjena na 14,94 godine (15,02 u 2015. godini), M3 autobusa na 17,34 godina (17,71). Slično je i s minimalno podmlađenim teretnim vozilima klasa N2 (prosjek 20,29 godina) i N3 (15,67 godina), uz mali izuzetak – minimalni rast prosjeka lakih dostavnjaka klase N1 (VW Caddy, Renault Kangoo, Fiat Doblo…) na 13,67 godina.
Trend starenja automobila odražava se i na veći broj uočenih kvarova na tehničkim pregledima, iako će mnogi ovo objasniti rigoroznijim kontrolama. Bilo kako bilo, ukupan broj evidentiranih neispravnosti u 2016. godini bio je 27.847, u 2015. godini 25.984, a još 2013. godine 16.925 neispravnosti.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.