Od čega zavisi boja ekološke naljepnice na vjetrobranskom staklu vozila

J. M.
Od čega zavisi boja ekološke naljepnice na vjetrobranskom staklu vozila
/ Foto: DVR
Iako se u javnosti plasira teza kako su u stanicama za tehnički pregled vozila u Federaciji BiH od početka godine startali eko-testovi, primjerenije je reći da se od 1. januara dodatno naplaćuje ispitivanje ekoloških karakteristika vozila.

Ispitivanje emisije štetnih gasova i dosada je bio obavezan dio tehničkog pregleda, baš kao što rezultat na eko-testu nema nikakvog utjecaja hoće li vozilo biti pušteno u saobraćaj.

"Tehnički pregled će biti urađen, ali će u zavisnosti o ekološkoj normi koju vozilo zadovoljava, svako vozilo dobiti odgovarajuću naljepnicu koja će se lijepiti u donji desni ugao vjetrobrana vozila. Do 2020. godine postojat će 'prijelazna etapa' jer eko-test neće utjecati na registraciju", izjavio je prije nekoliko dana za Fenu Jasmin Bijedić, član Upravnog odbora Udruženja stanica tehničkog pregleda pri Privrednoj komori FBiH.

Uz podatak da se tek od 2020. godine uvodi nulta stopa tolerancije za vozila koja ne ispunjavaju zadate eko-norme, ispada da će samo naljepnica za vjetrobransko staklo godišnje koštati vlasnike automobila 22-36 KM (u zavisnosti od toga da li je riječ o dizelašu, ili benzincu sa ili bez katalizatora i lambda sonde).

Ipak, naljepnice na vjetrobranskom staklu o ekološkim standardima koje vozilo zadovoljava ne moraju biti samo formalnost. Žitelji velikih bh. gradova vjerovatno će i narednih godina biti okovani omotačem smoga pa je za očekivati da lokalne vlasti posegnu za "ad hoc" rješenjima poput nedavnog uvođenja sistema par-nepar u Sarajevu.

U tom slučaju vrlo vjerovatan scenarij je da vozilima "nižih euro-normi" bude zabranjen saobraćaj čime bi konačno mogli profitirati vlasnici novijih automobila.

Bez obzira na uvođenje ekoloških naljepnica koje je, barem u prvoj fazi, teško posmatrati na neki drugi način osim dodatnog nameta na vozače, treba reći da je ovakva klasifikacija automobila već odavno uobičajena u razvijenom svijetu.

U posljednjih 20-ak godina Evropska komisija, pooštravanjem ekoloških propisa, natjerala je automobilske proizvođače da drastično smanje štetne emisije. S druge strane, vozači se stimuliraju na posjedovanje ekološki prihvatljivijih automobila kroz poskupljenje ili pojeftinjenje registracije.

Koji parametri utječu na boju ekološke naljepnice?

To su emisija, odnosno masa ugljendioksida (CO), azoztnih oksida (Nox), zbir ukupnih ugljikovodika i azotnih oksida (HC+Nox) te masa čestica (PM). Od ispunjavanja ovih parametara zavisi oznaka euro-norme, pri čemu su automobilski proizvođači obavezani da se pri izradi novih modela moraju ispuniti tačno određene standarde.

Ovdje treba napomenuti da su mnogi proizvođači, naročito skupih automobila, ekološke standarde ispunjavali i prije zahtjeva Evropske komisije. 

Tako su u BiH – u vrijeme dok je minimalni uvjet za uvoz polovnjaka bilo ispunjavanje norme Euro 3 – stigla mnoga vozila proizvedena u periodu od 1997. do 2000. godine, iako je "trojka" kao standard za nova vozila uvedena tek 2001. godine.

U našoj galeriji pogledajte izgled i boju eko-naljepnica te kada su pojedine norme postale standard.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Povezano

/ Najnovije