Seat Ronda: Kako se Katalonija automobilski osamostalila prije 35 godina
Uz fudbalski klub FC Barcelona, vjerovatno najpoznatiji simbol Katalonije je Seat, najveći španski automobilski proizvođač, danas u vlasništvu koncerna Volkswagen.
Kompanija Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Španska kompanija za putničke automobile) osnovana je 9. maja 1950. u Martorellu pored Barcelone.
Vlada generalisimusa Francisca Franca željela je potaknuti automobilsku proizvodnju u Španiji, zbog čega je još 1952. potpisan ugovor o suradnji s Fiatom.
U narednih 30-ak godina, uz nekoliko maloserijskih modela (Seat 1200 Sport) i sitnih dizajnerskih modifikacija, Seatovi automobili razlikovali su se od Fiatovih samo po oznaci proizvođača (600, 132, 127, 128 Coupe, 131, 124…)
A onda su Katalonci ostvarili "automobilsku nezavisnost" na prilično bizaran način, uporediv s današnjim pokušajem održavanja referenduma i njegove zabrane.
Nedugo nakon premijere Fiat Ritma, zamišljenog da konkurira VW Golfu, proizvodnja ovog modela zakotrljala se 1979. i u Španiji, u pogonima Seata, kao plod strateškog partnerstva italijanskog koncerna s kompanijom iz Barcelone.
Poput ostalih Fiatovih automobila dotad izrađivanih na iberijskom poluostrvu, i Ritmo je zadržao originalno "italijansko" ime modela ispred kojeg je stajala oznaka Seata.
Preokret je nastupio 1982. prestankom važenja 30-godišnjeg ugovora o suradnji Fiata i Seata kad su Katalonci, tj. Španci izgubili prava na proizvodnju automobila razvijenih u Torinu.
Kako bi spasili tadašnji udarni model, zadužili su stilistu Rayton Fissorea da u suradnji sa Tehničkim centrom iz Martorella redizajnira Ritmo.
Iste godine nastao je "novi" model – Seat Ronda – kao groteskno izbjegavanje Fiatovog zahtjeva za zaštitom intelektualnog vlasništva na Ritmo. Ne samo da su Španci "oteli" Ritmo nego su prilikom kreiranja "kopije-surogata" ukrali ideje koje je Fiat planirao implementirati prilikom redizajna svog modela.
Naravno, Fiat je pokušao pravnim putem potražiti pravdu, ali je 1983. godine izgubio spor. Međunarodna arbitraža u Parizu procijenila je kako su razlike među automobilima dovoljno velike da Seat Ronda nije tek preimenovani Fiat Ritmo.
Seat je mogao nastaviti proizvodnju kopije Ritma do 1986. godine, pri čemu su Rondu pokretali španski benzinci iz Ibize (nastali u suradnji sa Porscheom nakon raskida sa Fiatom) te prva verzija Fiatovog 1,7 litarskog dizelaša.
Za četiri godine proizvedeno je 177.869 primjeraka Ronde koja je poslužila i kao baza za 4-vratnu limuzinu Seat Málaga.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.