Prije 55 godina: Predstavljena je Škoda "hiljadu malih briga"

J. M.
Ostanak Čehoslovačke iza željezne zavjese nakon Drugog svjetskog rata primorao je Škodu da napusti imidž jednog od vodećih evropskih proizvođača i krajem 50-ih posveti se konstrukciji jeftinih automobila "po mjeri proleterijata".

Između 1956. i 1962. godine nastali su brojni prototipovi (976, 977, 978, 989, Favorit 990) kojima je zajednički bio četverocilindrični agregat zapremine 988 kubika koji je razvijao oko 40 KS i bio smješten naprijed kod verzija 976 i 978, a straga kod ostalih modela.

Foto: Škoda

Favorit 990 bio je najsličniji konačnom proizvodu - Škodi 1000 MB, prvom velikoserijskom automobilu iz Mlade Boleslave s motorom u repu. Zanimljivo da je odbačeno ime Favorit, iako je 30-ih godina prošlog vijeka ovu oznaku nosio jedan od najluksuznijih Škodinih modela.

"Greška" je ispravljena krajem '80-ih kada je Favorit označio novo poglavlje u historiji Škode – povratak na motore u "nosu".

Vratimo se modelu 1000 MB, prvom Škodinom automobilu sa samonosivom karoserijom i motorom straga, automobilu koji je u serijsku proizvodnju ušao u proljeće 1964. godine.

Foto: Škoda

Iako su mnogi sa podsmijehom gledali na ovakav koncept, samo je slijedio popularne automobile tog vremena kao što su Simca 1000, NSU Prinz, Fiat 850, Renault 8... Radilo se o popularnim i jeftinim modelima koji su nosili neki poseban šmek, različit od narodnih automobila "bube", "spačeka", "četvorke"...

Prije početka proizvodnje 50 prototipova Škode 1000 MB prešlo je skoro 1,6 miliona testnih kilometara, uključujući i ekstremnu hladnoću na teritoriji bivšeg Sovjetskog Saveza. 

Testiranje sistema kočenja, ubrizgavanja goriva i hlađenja obavljeno je na Kavkazu, gde su tri vozila morala da se suoče s ekstremnim temperaturama do minus 45 stepeni Celzijusa.

Foto: Škoda

Škodu 1000 MB pokretao je četverocilindrični tečno hlađeni motor sa zanimljivim detaljem: Blok motora bio je aluminijski, dok je glava cilindara izrađena od željeza.

Lagani motor (105 kg) iz hiljadu kubika zapremine izvlačio je u prvoj fazi 37 KS (serija 990), od 1966. godine 43 KS (serija 721), a postojala je i 1,1 litarska verzija – Škoda 1100 MB (serija 715) s 52 KS. Ako se zna da je prazan automobil bio težak svega 755 kilograma, jasno da je Škoda 1000 MB imala solidnu voznu dinamiku za svoje vrijeme.

Foto: Škoda

Uprkos kompaktnim dimenzijama (dužina 4,17 metara, širina 1,62 metra i visina 1,39 metara), Škoda 1000 MB impresionirala je svojim prostranim i funkcionalnim enterijerom. Putnici su mogli koristiti dva prtljažnika, jedan iza stražnjih sjedala i jedan naprijed zapremine 220 litara.

Nažalost, na ranim verzijama javljao se ozbiljan problem sa podmazivanjem glavnih nosača i pritiskom ulja. Tako|e, lokacija motora prouzrokovala je velike probleme sa pregrijavanjem, a rashladni sistem nije bio od prevelike pomoći tim više što se nalazio – ispod stražnje klupe! Otud šaljivi prijevod oznake "1000 MB" kao "Škoda hiljadu malih briga".

Uskoro je stigla i raritetna i na tržištu oldtimera vrijedna coupe verzija MBX 1000, potom karavan i kabriolet, te kao tehnička poslastica varijanta pogonjena Wankel motorom sa jednom rotacionom pločom zapremine 400 kubika.

Foto: Škoda

Od pomenute četiri verzije jedino je MBX 1000 dogurao do maloserijske proizvodnje, dok su ostali modeli ostali samo studije.

Od maja 1965. godine, više od 1.000 vozila je mjesečno izlazilo s proizvodne linije, da bi krajem godine kompanija uspjela da poveća dnevnu proizvodnju na 150 jedinica.

To je Škodu 1000 MB učinilo prvim češkim masovnim proizvodom. Više od polovine od 443.000 primjeraka koje je Škoda proizvela od 1964. do 1969. godine otišlo je u nekoliko desetina zemalja širom svijeta. Recimo, 1965. godine izvozna kvota je dostigla čak 70 posto.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak